Gå till innehåll

Skatteproblem...


Recommended Posts

vad händer om man spelar på någon av de icke-skattefria pokerklienterna och plockar ut ett par tusen från dom?

 

Hur stor chans är det att man skulle bli upptäckt och hur skulle skatteverket gå till väga för att få dig att betala den skatt du är skyldig till?

 

Jag inser givetvis att det är en ytterst liten chans att bli "påkommen" men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor chans är det att man skulle bli upptäckt och hur skulle skatteverket gå till väga för att få dig att betala den skatt du är skyldig till?
Jag skulle säga att risken är mikroskopisk.

Du får betala skatten + straffskatt. Betalar du inte går det till Kronofogden för indrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt en klausul i reglerna om skatt/momsdär man kan upge att man inte kände till reglen... den funkar av erfarenhet !

 

En vän sätter över pengar från netteller till ett konto på Partypoker för att sedan föra över till visa.... men då handlar det om ganska stora belopp och om du ska få skatteverket intreserade måste det va mer än det du nämner men har du ögonen på dej sen innan så ska du passa dej :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska skatteverket kunna bedöma hur mkt man ska skatta för?

 

Det heter ju vinstskatt.

 

Säg att man sätter in 2k, loosar dom, sätter in 2k till o dubblar dom och cashar ut. Ska man då skatta för de 2k man vann eller ska de kvittas?

 

2k kommer de verkligen inte bry sig om. Börja oroa dig när du tar ut 6-siffrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de va väl inte beloppet jag syftade på utan mer principen.

 

Grundprincipen är 30% kapitalskatt på bruttovinsten på samtliga potter. Inga avdrag får göras alltså utan skatt betalas på hela summan oavsett om man gjort en plussession eller en minussession. Detta ger givetvis helt absurda konsekvenser. Men detta är som sagt teorin. I praktiken är det idag helt annorlunda, tills vi får någon sorts realistisk guide från myndigheterna.

 

Var går då gränsen för när man i praktiken ska behöva "börja oroa sig" för att betala skatt? Generellt sett är min bedömning - även om det finns individuella exempel på motsatsen - att en spelare ska vara regelbundet vinstgivande och ha inkomster från pokerspel i hundratusenkronorsklassen och mer.

 

Ett bra och säkert sätt att "undvika" skatteproblematik är förstås att bara se till att spela på EU-sajter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är skattemyndigheten lika intresserade av "fysiska" insättningar av svenska kronor på banken som av elektroniska överföringar från utlandet?

 

Annars kan man ju ta ut pengarna med Netellerkortet utomlands, växla pengarna på Forex och sedan sätta in kontanterna på banken.

 

Förutsättningarna är spel på icke-EU sajt och summor på runt 100k-200k SEK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundprincipen är 30% kapitalskatt på bruttovinsten på samtliga potter. Inga avdrag får göras alltså utan skatt betalas på hela summan oavsett om man gjort en plussession eller en minussession. Detta ger givetvis helt absurda konsekvenser. Men detta är som sagt teorin. I praktiken är det idag helt annorlunda, tills vi får någon sorts realistisk guide från myndigheterna.

 

Var går då gränsen för när man i praktiken ska behöva "börja oroa sig" för att betala skatt? Generellt sett är min bedömning - även om det finns individuella exempel på motsatsen - att en spelare ska vara regelbundet vinstgivande och ha inkomster från pokerspel i hundratusenkronorsklassen och mer.

 

Ett bra och säkert sätt att "undvika" skatteproblematik är förstås att bara se till att spela på EU-sajter.

Jobbar du på Sk®atteverket?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Men grejen är ju den att om man cashar ut från pokerklienten till neteller och därefter till sitt bankkonto så kan ju inte skatteverket veta var pengarna kommer ifrån. I teorin skulle det ju kunna vara en donation till neteller kontot från en kompis eller vad som helst.

 

Skatteverket kommer att fråga om det handlar om större summor (dessutom har bankerna i vissa lägen rapporteringsskyldighet till myndigheterna) och sedan be dig bevisa att det du säger är korrekt. Du är på hal is om du försöker komma undan beskattning genom diverse transaktioner vars enda syfte är att undgå skatt. Det finns en lag som reglerar detta (Lagen om skatteflykt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men grejen är ju den att om man cashar ut från pokerklienten till neteller och därefter till sitt bankkonto så kan ju inte skatteverket veta var pengarna kommer ifrån. I teorin skulle det ju kunna vara en donation till neteller kontot från en kompis eller vad som helst.

 

Dom har väl inget behov att veta det, räcker ju med att dom ser att det finns prylar och pengar. det är ju den skattskyldiges uppgift att bevisa att pengarna kommer från laglig verksamhet, annars blir de ju skatt iaf.

Omvänd bevisning eller va attan de kallas, det samma gäller väl om du jobbat tex svart, och handlat bilar o prylar osv, men inte kan visa varifrån pengarna kommer, då åker du på skatt me... och har för mig att den är betydligt högre än om skulle betalt skatten i första läget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom har väl inget behov att veta det, räcker ju med att dom ser att det finns prylar och pengar. det är ju den skattskyldiges uppgift att bevisa att pengarna kommer från laglig verksamhet, annars blir de ju skatt iaf.

Omvänd bevisning eller va attan de kallas, det samma gäller väl om du jobbat tex svart, och handlat bilar o prylar osv, men inte kan visa varifrån pengarna kommer, då åker du på skatt me... och har för mig att den är betydligt högre än om skulle betalt skatten i första läget

 

Mmmm... Skattetillägg kallas det för och kan vara upp till 40% extra på den skatt som man skulle ha betalat i första läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok. Så det kan alltså innebära en del problem att spela på icke EU sida. Själv spelar jag enbart på stars och har så gjort i ca 5 år ungefär utan att skatteverket har gnällt. Jag har dock inte gjort några gigantiska uttag, cashar oftast ut ca 300$/dag och det största är väl på 4-5k. Så vad gör man om man drar hem sunday million och får 200000$? Är det lämpligast att casha ut smådelar och skicka till olika klienter och casha ut?? fan vad full jag är... nåja hoppas att nån har bra rekommendationer för man har ju ingen större lust att betala skatt på cashgame... Jag skulle vara skyldig flera miljoner $$$ isåfall haha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att skatteverket har gnällt.
Vilket inte innebär att du gjort rätt, du skall ändå betala skatt.

 

Är det lämpligast att casha ut smådelar och skicka till olika klienter och casha ut??
Det som är lämpligt är att du betalar skatt på den typ av vinst. Hur man bäst begår skattebrott är inte lämpligt för den här tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm ok. Så det kan alltså innebära en del problem att spela på icke EU sida. Själv spelar jag enbart på stars och har så gjort i ca 5 år ungefär utan att skatteverket har gnällt. Jag har dock inte gjort några gigantiska uttag, cashar oftast ut ca 300$/dag och det största är väl på 4-5k. Så vad gör man om man drar hem sunday million och får 200000$? Är det lämpligast att casha ut smådelar och skicka till olika klienter och casha ut?? fan vad full jag är... nåja hoppas att nån har bra rekommendationer för man har ju ingen större lust att betala skatt på cashgame... Jag skulle vara skyldig flera miljoner $$$ isåfall haha.

 

Ingen lust att betala skatt på cashgame? Nej, spela på en EU-sajt så slipper du ens bekymra dig, är väl det enklaste svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...