slanen Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Hej alla glada pokerspelare! Har skrivit några enstaka inlägg här på forumet tidigare men detta är mitt första "riktiga" inlägg. Kan börja med att presentera mig - jag är 21 år gammal, bor i Malmö och jobbar som innesäljare på en ganska stor byggvaruhandel. Har spelat en del poker det senaste året, började med SnG's på Expekt, gick över till 5/10kr FL på Svenska Spel och fortsatte med 1/2$ FL på PartyPoker. Har endast spelat shorthanded och har haft varierande resultat. Det som brukar inträffa är att jag sätter in $100, spelar upp dem till en 3, 400 dollar och sedan börjar torskandet. Ofta slutar det med att jag gular helt, ibland tröttnar jag när jag är nere på 150-200$ och cashar ut. Nu har jag dock bestämt mig för att jag vill satsa på att bli en konstant vinnande spelare och NL Hold 'Em är spelformen jag nu har fastnat för. Min fråga till er, proffs och glada amatörer är; hur ska man gå tillväga? Ska man sätta in $500 och börja spela 0.10/0.25$ eller ska man börja nöta på de allra lägsta nivåerna och jobba sig uppåt? Ska man sluka pokerlitteratur, och i så fall - vilka böcker är vettiga att läsa? Jag har införskaffat Pokertracker och PokerAceHud och finner dessa verktyg väldigt viktiga men hur stor nytta av dem har man egentligen när man lirar low stakes? Tacksam för all hjälp! Citera
JENZOER Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Har du råd att förlora 500$ så hade jag nog börjat som du sa på NL25. Att läsa lite böcker skadar aldrig, No limit holdem i teori och praktik rekomenderas att läsa. Sedan tycker jag pokertracker och liknande program är väldigt viktigt när man spelar, framförallt när man multitablar. Saker som du kan använda det till framförallt är att se hur lösa dina motspelare är, hur mycket de höjer preflop och hur agressiva dem är. De kan även hälpa dig att räkna potodds, om du inte är särskilt duktigt på det. Lycka till! Citera
sandis84 Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Hur ser din Money Management ut? Gick du upp i nivå hela tiden alltmedan din rulle växte? Citera
slanen Postad 18 April , 2007 Författare Rapport Postad 18 April , 2007 No limit holdem i teori och praktik rekomenderas att läsa. Beställd! Gick du upp i nivå hela tiden alltmedan din rulle växte? Nej, jag är extremt medveten om vikten av att ha en väl tilltagen rulle. Jag skulle vilja ha en 40-50 inköp på NL25 tex. så att jag känner att jag har råd att göra misstag, ha råd att spela drag som såklart inte alltid går in osv. "Scared money never win" som en klok pokerspelare en gång sade - detta tror jag stenhårt på. Problemet är att jag inte har råd att sätta in mkt pengar på en gång, ska dock försöka få ihop $500 och testa på NL25 och se hur det går. Citera
Zumsar Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Själv började jag från absoluta bottnen, tror att jag har haft lite fördelar tack vare det. Jag har alltid haft strikt MM då jag minns tiden från micro, längtar inte tillbaka. Tror även att man kanske har lite mer respekt för pengarna om man börjar från botten. Minns hur jag respekterade ett back på tre inköp (vilket på den tiden var hela $6 på NL2). Nackdelen är väl att det tog ett par månader innnan jag kunde lira med ordentlig br på den allra lägsta nivån. Det här med PT, PO osv började jag inte använda innan NL400 men hade det mest för att det var roligt att se lite stats, möjligtvis även att försöka hitta någon lucka att täppa till. Jag är dock övertygad om att man klarar lira åtta bord på NL1000 utan några speciella hjälpmedel, även om vägen dit förmodligen blir både jobbigare och längre utan hjälpmedel. Lycka till! /Kaffedopp Citera
jakobl Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Om du vill sätta dig in i fungerande strategier genom pokerlitteratur så rekommenderar jag skarpt Phil Gordon's Little Green Book, den lärde iaf mig en hel del. Phil Gordon är en skärpt kille och bland världens bästa pokerspelare, och hans tips fungerar på de flesta nivåer. En del har ju problem att folda färgdrag bara för att pottoddsen säger så, för allt känns teoretiskt. Men Gordons tips är praktiska och enkla att testa, rekommenderas skarpt! Citera
JoeFalk Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Tråkigt svar men att spela mot bonusar hjälper mkt i början.... Du får naturliga delmål som också är belöningar. Citera
manshora Postad 18 April , 2007 Rapport Postad 18 April , 2007 Tråkigt svar men att spela mot bonusar hjälper mkt i början.... Du får naturliga delmål som också är belöningar. håller med, detta skulle jag nästan sträcka mig till att säga är ett måste. man är inte en vinnande pokerspelare från första sekund, iaf inte dom flesta. och om går back i början, så är bonusarna ett fint sätt att gå +-0. (sen finns det såklart ingen anledning att någonsin sluta spela bonusar) skulle rekomendera party gaming nätverket, ta dessa signup bonusar, är dom överlägset bästa (partypoker och empirepoker) och dom har även en hel del reloads. Dom går fint att ta på NL25 skulle jag tro, potten behöver bara bli 1 dollar för att räknas som rake. sen ang litteratur, super system är nog bäst för cashgame. väldigt nyttig läsning för en "nybörjare" lycka till Citera
FiSherman63 Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Phil Gordon är en skärpt kille och bland världens bästa pokerspelare :mrgreen: Citera
Jerico Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 :mrgreen: Visst är det ascoolt att klanka ner på phil gordon , men säga vad man vill; hans spelstil skulle nog göra sig sjukt bra på micro/lowstakes-nivåer. Citera
Nidson Postad 19 April , 2007 Rapport Postad 19 April , 2007 Visst är det ascoolt att klanka ner på phil gordon , men säga vad man vill; hans spelstil skulle nog göra sig sjukt bra på micro/lowstakes-nivåer. Att säga att han inte är i närheten av världstoppen i NLHE är inte att klanka ner, det är att konstatera fakta. Citera
Recommended Posts