Gå till innehåll

Vad beror "tricket" på när fyra pers lyfter en med två fingrar var?


Albert

Recommended Posts

Många har säkert gjort det här och tricket består av att en person sitter på en stol och det står en person vid vardera axlar och två vid benen. De som ska lyfta den som sitter ned slår ihop sina händer och låter pekfingrarna vara kvar (som om man skulle göra handen till en pistol). De som står upp stoppar de två fingrarna (resten av fingrarna skall vara knutna) under armhålan och de vid knäna stoppar fingarna under knäveckan. Därefter försöker de lyfta personen. Ibland orkar man knappt lyfta och om man orkar lyfta så är det ganska tungt.

 

Efter att man gjort lyftförsöket så lägger alla en hand på huvudet på personen som sitter ned och räknar till tio (finns olika versioner) och direkt efter det så gör man ett nytt försök att lyfta personen och det går alltid mycket bättre. Vad beror det på?

 

Min teori var att efter att man gjort första försöket och sedan handen på huvudet så är man inställd på att man inte ska klara det - och på något sätt så är hjärnan inte fokuserad på att man ska klara det, så gör man det ändå. Har för mig att det finns något preparat som tyngdlyftare använder för att slå bort den här funktionen så när deras kroppar säger: Nej, nu är det nog! så kan de fortsätta ändå. Har jag fel eller kan någon förklara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du är ett pedagogiskt missfoster.

 

Håller man händerna knäppta eller har man liksom endast pekfingerspetsarna mot varandra utan beröring av handflatorna?

 

Händerna är knäppta fast båda pekfingrarna sticker ut. Det är pekfingrarna man sedan lyfter personen med. Prova det hemma och kom sedan med en förklarning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju trots allt sprungit ner till brevlådan i ur och skur, varje dag i sju månader!!!

 

Det verkar som om jag gör dig en tjänst på något vis...
Albert 1 - Jens 0

 

Nej tack, jag har bättre saker för mig.

 

Mm, kan bli svårt att samla ihop tre vänner.

 

Albert 2 - Jens 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De facto så har faktiskt Jennez klonkat ihop det med en varelse av det motsatta könet och henne räknade jag in, men vårdare eller substitutkompis går lika bra.

 

Ok, låt oss räkna ihop:

 

Jennez

Bra jobb, sambo, lägenhet, bil, ägnar sig inte år lågstadiediscolekar.... orkar inte fortsätta, ni ser bilden.

 

Albert

Bor hemma, arbetslös, ingen flickvän, ingen bil. Ägnar sin tid åt att fundera över pekfingerlekar.... orkar inte fortsätta, ni ser bilden.

 

Nu kanske det verkar som att jag är ett materialistiskt kapitalistsvin och det stämmer väldigt väl. Pengar gör ingen lycklig men på det hela taget är jag nog lyckligare än Albert. Mycket tack vare mitt välstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...