Gå till innehåll

QQ i 20$ Rebuy 20K Guarantee. 16 spelare kvar.


Recommended Posts

** Game ID 1319520042 starting - 2007-04-12 03:26:37

** $20,000 GUARANTEE[898450]:Table 22 [Multi Table Hold 'em] (6000.00|12000.00 No Limit - MTT) Real Money

 

- New0rder sitting in seat 1 with $74803.06

- WSEvani sitting in seat 3 with $86526.97

- kreiz sitting in seat 4 with $142210.49

- fraff sitting in seat 5 with $218685.52

- tommymo03 sitting in seat 6 with $160271.98

- WM__GBG sitting in seat 7 with $18777.52 [sitting out]

- eskimojoe007 sitting in seat 8 with $44813.31

- Bobby_Chacon sitting in seat 10 with $65828.01 [Dealer]

 

New0rder posted the small blind - $3000.00

WSEvani posted the big blind - $6000.00

 

** Dealing card to Bobby_Chacon: Queen of Hearts, Queen of Diamonds

kreiz raised - $24000.00

fraff folded

tommymo03 folded

WM__GBG folded

eskimojoe007 folded

Bobby_Chacon...?

 

Vad ska man göra med QQ i det här läget? Den readen jag har på Fi är att han har spelat tight som de flesta andra vid bordet. Kan man lägga QQ i det här skedet i turneringen med min stack på 10BB? Hans UTG raise på 4BB känns ju typ som en JJ, TT eller AK. Den bilden jag har av hur de flesta spelar AA eller KK är att dem ofta dubblar eller bara limpar in i en så tidig position. Jag ställde iaf in med QQ. Hur hade ni gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett M på strax över 7 så ditt val står enkelt i att ställa eller folda. Du kan inte gärna syna bort 1/3 av stacken här för att sen vika på floop.

 

Fi har ett M på 15+ och kan här höja med ganska många händer som du leder stort över.

 

Enda skälet i värden som kan finnas för en fold här är om du ligger precis på bubblan. Men jag antar att du redan är ITM så jag skulle utan tvekan ställa in med mina QQ i det här läget.

 

Du kan få fold av en massa händer som han kan ha höjt med AJo, ATo, Axs KJ m.m. som din hand är sårbar för. Svagare händer foldar garanterat. Men du kan oxå få syn av JJ, TT eller AK, AQs vilka alla är händer du leder över.

 

De enda händerna du ligger under mot är ju AA och KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubblan vore om något ett starkare argument för push.

 

Att hoppas på vik från fi är väl lite magstarkt, men han höjer 4bb så alla hästar är väl inte hemma, får man anta.

 

Dessutom, vad ska vi göra med M-siffran?

 

Hero har en Q-siffra* på 60 också

 

* Q-siffran är första siffran i chipcounten multiplicerat med antalet bananer jag skulle kunna äta i följd just i detta nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bubblan vore om något ett starkare argument för push.

 

Att hoppas på vik från fi är väl lite magstarkt, men han höjer 4bb så alla hästar är väl inte hemma, får man anta.

 

Dessutom, vad ska vi göra med M-siffran?

 

Hero har en Q-siffra* på 60 också

 

* Q-siffran är första siffran i chipcounten multiplicerat med antalet bananer jag skulle kunna äta i följd just i detta nu.

 

LoL jag har jus nu 0 Q för jag har nyss ätit frukost.

 

OK M avgör (som du säkert vet) hur många varv jag överlever innan jag är all-in. Det avgör hur många händer till vi får se. Vilket sätter olika press på oss att agera beroende på hur lång tid vi har kvar.

 

Det är en mycket relevant siffra. När man når ett M på 5 eller mindre brukar det rekomenderas att gå all-in med any 2 om man först in i potten. Med ett M mellan 5 och 10 rekomenderas att försöka hitta bra all-in lägen och gå all-in.

 

Detta är ett mycket bra läge att gå all-in. Med ett M över 10 skulle man här kunna syna antingen för att utvärdera floop eller för att slowspela damerna men med ett M under 10 är det all-in som gäller.

 

Där har du svaret på vad Hero skall använda M siffran till. (svaret är nog inte direkt riktat till dig utan till någon annan som funderar kring vad M är för något)

 

Sen förståss så här sent i turneringen så spelar det större roll hur stor stack man har i förhållande till de andra spelarna. Jag vet förståss inte vad medelstacken är men att döma av det här bordet så har Hero en bit under medelstacken och så länge han inte har större än medel så bör han ta hänsyn till sitt M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det här handlar inte om överlevnad, det handlar om att värdepusha QQ för att det är en stark hand.

 

Det känns oerhört ointressant att veta att vi överlever si och så många varv om vi viker här och sen sitter ute.

 

 

Jo det är ju sant. Värdepush självklart. Jag kanske gled lite utanför målområdet. Men med ett M på 7 så ska man nog kanske pusha här med 88+ AK och AQs oxå. mao så är QQ en självklar push.

 

för mer om M (för de som inte redan vet)

http://en.wikipedia.org/wiki/M-ratio

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

zomg

 

Hur många varv du kan sitta och folda innan du slås ut är inte intressant. Det som är intressant är hur ofta fi kommer vika, dvs ditt stackdjup. Dvs, handen analyseras bäst utifrån antal bb och inte utifrån M-värde.

 

 

Där finns det olika åsikter

En del diskuterar bara hur många BB du har i stacken andra bara vilket M du har. Båda ger ju ett mått på vilken FE (fold equity) du har med din stack.

 

Så med 10 BB i stacken har du ungefär 10/1,5 ~= 6,67M (förutsatt att du inte har några antar)

 

Harrington pratar nästan bara om M och väldigt lite om BB (annat än om hur många BB man ska raisa pre)

 

Vår Hero här har alltså 10,97BB i stacken eller ett M på 7,3 Båda är starka skäl för att hitta en all-in innan stacken blir för liten då FE minskar för mycket.

 

Men återigen QQ hade vart värt en push även om man hade 100bb och ett M på 67.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vet att du vet vad M betyder, det är bara inte tillämpbart här. Harrington säger att ett lågt M innebär att du ska pusha med många händer först in, ingenting om hur du ska agera efter en UTG-höjning med en självklar värdepushhand.

 

Tack för den synpunten. Jag ska ta till mig det och fundera lite vidare här. Du har säkert rätt och jag har nog kanske misförstått någonting här. Blir alltså att läsa om harrington vol2 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att M inte spelar roll här, hade antagligen spelat större roll om du ska fundera kring push med random hand från div olika positioner. Men i detta fall ointressant.

 

Jag hade pushat, du har stor chans att få syn av sämre händer. Även om du naturligtvis hellre nöjer dig med det som finns i potten som jag ser det. FE på FI är nog som sagt väldigt liten, hade själv synat med en bluff här om jag vart FI, han får tokfina odds oavsett hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som eury säger så är bubblan ett argument FÖR push, eftersom FI troligtvis foldar fler händer om han e rädd att bubbla. Folda är för tajt, syna är dumt, å all-in e helt rätt!

 

Nja, har svårt att se att FI skulle vara rädd för att bubbla om det nu var så, inte med den stapeln... men hade han haft under 100K i stacken är argumentet hållbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ger M ett värde på fold equity lika bra som eller bättre än det faktiska stackdjupet?

 

Ska fi tänka "få se nu, det ligger M i potten, jag har höjt till 8M/3 och ska syna 4.6476M till"?

 

Foldequityn avgörs av

1: pottodsen du lägger för fi

2: Hur stor del av sin stack fi måste riskera för att syna

 

Thats it.

 

Men med mer BB i stacken eller större M kan du ge fi sämre pottodds och tvinga honom att riskera en större del av sin stack för att syna. På så sätt är både BB och M mått på hur stor FE du har. Men din FE är naturligtvis relativ till hur många BB/M fi har.

 

Jag har aldrig påstått att man ska räkna pottodset i M utan använder M bara som ett mått på hur jag ligger till i turneringen och för att hjälpa mig att kunna avgöra om jag ska folda, syna, höja eller raisa all-in. Samma hand kan med olika M (eller BB för de som föredrar det) spelas på olika sätt.

 

QQ ska naturligtvis spelas för värde här. Men med M över 20 kanske en syn är mer lönsam än en push eller kanske ska man raisa pre för att få in mer pengar i potten med ett M på 15 men med M på 7 är det all-in som gäller. Så på så sätt spelar faktisk Heros M roll i beslutet hur han skall spela QQ här.

 

Men såklart så länge Fi täcker Hero så spelar ju M'et inte så stor roll. Men med ett M på över 20 kan man ju ta en syn eller raise för att senare i handen ta beslutet att folda. Man får ju lite större valfrihet då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, har svårt att se att FI skulle vara rädd för att bubbla om det nu var så, inte med den stapeln... men hade han haft under 100K i stacken är argumentet hållbart.

 

Det finns ju andra effekter också, som att minska risken för att få en tredje patient i potten, samt för att det är ofta extra bra med stor stack på bubblan. Det gäller väl framför allt i billiga turneringar och i satellitvinnarstinna turneringar.

 

...

 

Jag vill bara gråta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara gråta.

 

förlåt... menar inte att göra dig ledsen.

 

OK jag har funderat lite och kommit fram till en väsentlig skillnad mellan BB måttet och M måttet.

 

BB måttet är ju ett statiskt mått som talar om hur mitt stackdjup är just nu i den aktuella handen. Medans M måttet har med en tidsaspekt dvs hur länge överlever jag.

 

Då tror jag jag förstår lite bättre vad du menar när du säger att det viktiga är stackdjupet Mina BB kontra Fi's BB för att ta beslut hur jag ska spela handen.

 

Och i detta läge spelar ju, som du sagt (om poletten äntligen har trillat ned), inte tidsaspekten någon roll. Utan här handlar det ju bara om hur jag ska tjäna så mycket marker som möjligt med min QQ.

 

Har jag fattat nu eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förlåt... menar inte att göra dig ledsen.

 

OK jag har funderat lite och kommit fram till en väsentlig skillnad mellan BB måttet och M måttet.

 

BB måttet är ju ett statiskt mått som talar om hur mitt stackdjup är just nu i den aktuella handen. Medans M måttet har med en tidsaspekt dvs hur länge överlever jag.

 

Ditt resonemang är helt korrekt, men tyvärr inte applicerbart i den aktuella frågan. M-värden är jättebra för att avgöra hur du ska agera med olika händer i olika lägen i en turnering. Det hjälper dig att undvika de mest uppenbara misstagen som du kan begå. Samtidigt kan det eventuellt användas för att sätta en kortstackad, men påläst, fi på en trolig hd.

 

Då tror jag jag förstår lite bättre vad du menar när du säger att det viktiga är stackdjupet Mina BB kontra Fi's BB för att ta beslut hur jag ska spela handen.

 

Och i detta läge spelar ju, som du sagt (om poletten äntligen har trillat ned), inte tidsaspekten någon roll. Utan här handlar det ju bara om hur jag ska tjäna så mycket marker som möjligt med min QQ.

 

Har jag fattat nu eller?

 

<ka-plonk>Frånsett eventuell bubbla att ta hänsyn till, om ens då, så är läget en no-brainer:

 

1. Du har under medelstack, 16 kvar. Du letar efter tillfälle att dubbla upp.

2. Din fi har en relativt stor stack och använder den (troligtvis) som slägga för att sno blinds från finalbords-limpare.

3. Du har en premium-hand och letar nu bara efter någon som frivilligt vill ge dig av sina chips.

4. Du är rädd för AA, KK och eventuellt ett 50-50 läge mot AK/AKs. Resten av händerna välkomnar du spel mot.

5. Du har redan konstaterat att syn är uteslutet (misstag enligt Harrington) och lägg finns inte på världskartan, inte ens på en bubbla då fi's hd torde vara bra mycket större än det som du är rädd för.

 

... Tryck in!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det va ett evigt tjat om M å B och Q och gud vet allt.

Den här handen är väl inte speciellt svår. Tydligen sätter vi inte Fi på KK+ och då måste push vara given oavsett M, B Q L Ö G eller Hn. Vi sitter ju på ett sk monster, eller hur.

 

Säger mannen som nyligen hatade allt vad utdragna JJ och QQ hette. ;-)

 

Men du har rätt, skam den som ger sig och även om det finns större monster i skogen än dina vackra tanter så börjar det bli ganska glest mellan dem. Springer vi in i KK+ så var det väl inte meningen att vi skulle komma högre i denna turre. (Lät lite väl fatalistiskt, jag vet, men något måste man ju skylla på så inte tilt-jävluen får en i sina klor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger mannen som nyligen hatade allt vad utdragna JJ och QQ hette. ;-)

)

 

Hata är ett starkt ord som jag inte använt tror jag. Mindre välkomna var nog formuleringen :roll:.

Innebär ju inte att det för den saken skull är fel att spela dem på det här sättet. Råkar bara ha lite mer oflyt än ni andra ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man rädd för AK här kan man börja spela svälta räv istället.

Vi har från 53.8% till 56.4% equity mot AK och har lagt in 46.8% av markerna i en HU-pott.

 

Tack för uträkningen.

Jag menade inte att man skulle vara rädd för dem men om man är oroligt lagd och av övernaturliga väsen fått veta att fi har exakt AK så ska man ändå vara medveten om att man går på pumpen ca 1 gång av 2 om man trycker in med sina damer och får syn.

 

Är det ett VÄLDIGT BRANT hopp i prispengar från 16:e plats till 15+ så kan det vara $EV+ att kasta damerna, men bara om man med 100% säkerhet kan lita på den kortskvallrande lilla gnomen man har på höger axel. :mrgreen:

 

Gnomen kan ju också utelämnas ur ekvationen om det finns många väldigt korta stackar som kommer blindas ihjäl inom kort och med detta ger dig en gratis åktur upp i resultatlistan.

 

Återigen situationsberoende, men helt klart en situation att ha i åtanke så långt in i en turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...