Gå till innehåll

Stejkad Klyka är fri - Stejkningen är avslutad

Recommended Posts

• Svars 445
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Tror han menade att effektiva stackar var under 10bb va?

Givetvis som eury säger här är att effektiva stackar är under 10 M. där 1M är blinds+ ante, alltså pot vid deal. vidare läsning angående detta är Harrington om hold'em del 2. bra läsning för alla som spelar MTT. Vad han menar är att det är matematiskt rätt att riskera 10% av sin stack för att eleminera en spelare då man närmar sig de större pengarna, sen får men ju själv avgöra om motståndaren är farlig(värdsspelare med possition på en eller random $5 dollar Mtt spelare) detta har betydelse, men det är ju upp till var och en att bedömma risken. Att det är rätt att ställa råder det ingen tvekan om. IMO, och Harringtons.

Postad

Med risk för att låta som ett litet barn, men var det inte som jag tolkade det då? Att om hans stack är <(Min stack/10) och han är kortstackad (iofs sa jag <10*BB snarare än <10 M) så är det rätt att pusha ATC..

Men ok, detta gäller bara när ma öppnar från SB? Eller även om man öppnar från tex knappen o båda blindarna är korta o har <10% av min stack?

Postad
Med risk för att låta som ett litet barn, men var det inte som jag tolkade det då? Att om hans stack är <(Min stack/10) och han är kortstackad (iofs sa jag <10*BB snarare än <10 M) så är det rätt att pusha ATC..

Men ok, detta gäller bara när ma öppnar från SB? Eller även om man öppnar från tex knappen o båda blindarna är korta o har <10% av min stack?

Jag förstod inte riktigt de hära < tecknen igår då ölintaget varit i klass med ditt. Är förvånad själv över att inlägget överhuvudtaget blev begripligt:-) om du har ministackar efter dig från UTG så kan man ju köra. men ja, oftast från SB.

Postad
vidare läsning angående detta är Harrington om hold'em del 2. bra läsning för alla som spelar MTT. Vad han menar är att det är matematiskt rätt att riskera 10% av sin stack för att eleminera en spelare då man närmar sig de större pengarna,

Och det borde man ju kommit ihåg och inte ifrågasätta :oops: :oops:

Postad
Jag förstod inte riktigt de hära < tecknen igår då ölintaget varit i klass med ditt. Är förvånad själv över att inlägget överhuvudtaget blev begripligt:-) om du har ministackar efter dig från UTG så kan man ju köra. men ja, oftast från SB.

Har du också varit i Uppsala eller kalasas det ordentligt i borta i Spånga (nästan min hemort, faktiskt) också?

Hmm funderar på om Harrington förespråkar lösa syner eller bara pushar när kriterierna är uppfyllda?

Har inte vol 2, men ska väl skaffa den ganska snart. Börjar bli mer aktuellt än nånsin nu iom att jag spelar 180: orna en hel del nu.

Skamligt men trevligt nogär jag nu tillräckligt pigg och klar i roten för att spela lite poker. Ska köra NL25, tänkte jag.

Postad
På tal om valborg, bara jag som har ångest ? haha ;)

Halva Uppsala har väl ångest, andra halvan har minnesluckor.

Kan inte minnas om det är nåt jag glömt.. hmm, dåliga skämt åsido, jag minns allt som om det var igår! :roll:

Edit: Just det, dåliga skämt åsido var det, ja.. :roll::roll:

Postad

En kvällssession med 4 bord FL, det blev 401 händer totalt och ett plus på $44. 5.5 BB/100, klart bra. Men ett tag i början var plusset uppe i $70, hade ett ruskigt flyt där. Så jag backade på slutet. Några händer:

1.

Typ första handen. Ingen direkt röd tråd i handen... Men ok spelat ändå?

PokerStars 1/2 Hold'em (8 handed) internettexasholdem.com

Preflop: Hero is BB with :Ac:, :5d:.

4 folds, CO raises, 2 folds, Hero calls.

Blindförsvar, helt enkelt. Inget konstigt med det va?

Flop: (4.50 SB) :2s:, :5s:, :6d:(2 players)

Hero checks, CO checks.

Turn: (2.25 BB) :Td:(2 players)

Hero bets, CO calls.

Nähä, han hade visst inte så fett. Tar hem potten direkt.

River: (4.25 BB) :4h:(2 players)

Hero checks, CO bets, Hero calls.

Nähä, det gick visste inte. Check-syn borde va ok va? Han bettar en del missar här? Som handen utspelat sig borde en induce funka rätt hyffsat? Hur som helst kan jag knappast värdebetta den, så ch/syn eller ch/fold.

Final Pot: 6.25 BB

2.

PokerStars 1/2 Hold'em (10 handed) internettexasholdem.com

Preflop: Hero is BB with :3h:, :9h:. MP3 posts a blind of $1.

4 folds, MP2 calls, MP3 (poster) checks, 3 folds, Hero checks.

Flop: (3.50 SB) :4h:, :8h:, :Tc:(3 players)

Hero bets, MP2 calls, MP3 calls.

Bettar ut mitt drag. Inget konstigt va?

Turn: (3.25 BB) :9s:(3 players)

Hero bets, MP2 folds, MP3 calls.

Träffar dessutom ett MP o fortsätter bomba.

River: (5.25 BB) :7c:(2 players)

Hero checks, MP3 checks.

Planerar ch/syn.

Final Pot: 5.25 BB

3.

Sakta ned turn?

PokerStars 1/2 Hold'em (9 handed) internettexasholdem.com

Preflop: Hero is MP2 with :9c:, :9d:.

3 folds, Hero raises, 2 folds, Button 3-bets, 2 folds, Hero calls.

Flop: (7.50 SB) :8s:, :6h:, :6s:(2 players)

Hero checks, Button bets, Hero raises, Button calls.

Turn: (5.75 BB) :Ad:(2 players)

Hero ???

Vad göra här? Känns som en stor del av fi's HD har mig krossad, o iaf en bet från min sida knappast har något större värde. Ch/syna ned eller ch/folda? Nåt annat?

:spade: :spade: :spade: :spade:

EDIT: Just det ja, igår o idag har jag spelat 452 händer NL25 också. Dålig början följt av bra avslutning ledde till ett back på $17.

Postad
En kvällssession med 4 bord FL, det blev 401 händer totalt och ett plus på $44. 5.5 BB/100, klart bra.

Bra jobbat.

Själv mäter jag BB/timme men det kanske inte är rättvist. BB/100 kanske är bättre?

3.

Sakta ned turn?

PokerStars 1/2 Hold'em (9 handed) internettexasholdem.com

Preflop: Hero is MP2 with :9c:, :9d:.

3 folds, Hero raises, 2 folds, Button 3-bets, 2 folds, Hero calls.

Flop: (7.50 SB) :8s:, :6h:, :6s:(2 players)

Hero checks, Button bets, Hero raises, Button calls.

Turn: (5.75 BB) :Ad:(2 players)

Hero ???

Vad göra här? Känns som en stor del av fi's HD har mig krossad, o iaf en bet från min sida knappast har något större värde. Ch/syna ned eller ch/folda? Nåt annat?

Just A är ju det kort man inte vill se. På de här nivåerna har folk en förkärlek att spela A:n ganska hårt. Dessutom så 3-beta Fi preflopp vilket tyder på en hyffsad hand. Troligen är du som du säger slagen men jag hade nog betat och vikt för omslag. Fi kan ju ha en hand som TT-KK som du då kan få Fi att folda genom att beta ut på A:et.

Kanske inte en optimal, eller ens rätt strategi men så hade nog jag gjort.

Postad
2.

PokerStars 1/2 Hold'em (10 handed) internettexasholdem.com

Preflop: Hero is BB with :3h:, :9h:. MP3 posts a blind of $1.

4 folds, MP2 calls, MP3 (poster) checks, 3 folds, Hero checks.

Flop: (3.50 SB) :4h:, :8h:, :Tc:(3 players)

Hero bets, MP2 calls, MP3 calls.

Bettar ut mitt drag. Inget konstigt va?

Jag gillar det inte. Du har drag till en 9-hög färg i en liten pott. Jag hade föredragit att checka för att se vad de andra gör. Det är utmärkt att få se turn gratis här.

Postad
Bra jobbat.

Själv mäter jag BB/timme men det kanske inte är rättvist. BB/100 kanske är bättre?

Spelar ingen större roll egentligen.. BB/100 är ju mer relevant för att jämföra ditt spel mellan sessions, då siffran påverkas av en faktor mindre som är utanför din kontroll, nämligen hur snabbt övriga spelare vid bordet spelar. Däremot så är ju BB/100 dels mer intressant ur ett resultatperspektiv och dessutom rätt intressant som jämförelse mellan tex FR och SH eller olika spelformer där en hand kanske går olika snabbt att spela.

Just A är ju det kort man inte vill se. På de här nivåerna har folk en förkärlek att spela A:n ganska hårt. Dessutom så 3-beta Fi preflopp vilket tyder på en hyffsad hand. Troligen är du som du säger slagen men jag hade nog betat och vikt för omslag. Fi kan ju ha en hand som TT-KK som du då kan få Fi att folda genom att beta ut på A:et.

Kanske inte en optimal, eller ens rätt strategi men så hade nog jag gjort.

Tror att bet den handling jag valde, men jag förlorade handen mot just ett A, och i efterhand kändes det fel. Kanske en smula resultatorienterat. Du har rätt i att han kan lägga TT-KK, och dessutom kan man extrahera värde från en 8:a, men ofta tror jag man ger bort värde mot triss eller A i detta läge (dessa motsvarar en rätt stor del av hans HD tror jag, iaf A). Framför allt A som säkert ofta bara synar.

Just ja, vad gör man på river efter att ha bettat ut och fått en syn (så som jag tror att det hela utspelade sig i den aktuella handen)?

Jag gillar det inte. Du har drag till en 9-hög färg i en liten pott. Jag hade föredragit att checka för att se vad de andra gör. Det är utmärkt att få se turn gratis här.

Hade din bedömning varit annorlunda om jag suttit i position och de checkat till mig? Eller om jag varit i positionen och fått [check, bet] emot mig, hade det i det läget varit OK att höja? I det läget tänker jag mig att jag "försvarar" mitt låga drag mot snubben som checkar, dvs jag tvingar ett högre färgdrag att lägga. Detta samtidigt som jag kanske köper ett gratiskort.

Samma sak om det varit NL, allt annat lika. Mer OK att betta ut där, iom att jag i större utsträckning kan "försvara" mitt drag därigenom?

Postad
Hade din bedömning varit annorlunda om jag suttit i position och de checkat till mig?

Ser inte att du får ett tillfälle att spela ett 9-högt färgdrag i en ohöjd pott i position direkt. Men det är ett bättre bet då, ja. Jag vet inte om det är mitt NL-spel som har fått mig att bli än mer uppmärksam på position än tidigare, men jag tycker inte om att spela ur position.

Eller om jag varit i positionen och fått [check, bet] emot mig, hade det i det läget varit OK att höja? I det läget tänker jag mig att jag "försvarar" mitt låga drag mot snubben som checkar, dvs jag tvingar ett högre färgdrag att lägga. Detta samtidigt som jag kanske köper ett gratiskort.

Att höja sist för gratiskort på turn gillar jag, men tror inte i värdet att få ev. högre färgdrag att lägga är särskilt stort.

Samma sak om det varit NL, allt annat lika. Mer OK att betta ut där, iom att jag i större utsträckning kan "försvara" mitt drag därigenom?

Jag hade inte betat ut i NL heller då draget är för svagt och du inte får betalt av sämre händer om färgen går in då den är så uppenbar. Med stegdrag är det lite annat läge då de kan vara mer maskerade.

Postad
Ser inte att du får ett tillfälle att spela ett 9-högt färgdrag i en ohöjd pott i position direkt.

Sant. :D Men frågan var mer akademisk.. :)

Att höja sist för gratiskort på turn gillar jag, men tror inte i värdet att få ev. högre färgdrag att lägga är särskilt stort.

För att jag inte får bort färgdragen från första början, eller för att det ändå inte har något värde om jag får bort dem?

Nu är detta inte nån tanke som jag hänger upp mig onödigt mkt, mer en kreativ (hmm) fundering som slog mig. Om jag nu väljer att spela mitt färgdrag, så borde jag väl rätt ofta vara rädd för högre, och då borde det väl vara guld om högre drag lägger sig? Och vill ett högre färgdrag verkligen kallsyna en tvåbettad flop i det läget?

Jag hade inte betat ut i NL heller då draget är för svagt och du inte får betalt av sämre händer om färgen går in då den är så uppenbar. Med stegdrag är det lite annat läge då de kan vara mer maskerade.

Och nu får jag känslan av att jag missar nått uppenbart och gör mig dum, men så är det ibland... :roll: Men varför spelar jag då öht färgdrag från första början? Du kan väl inte implicera att man bara spelar högre färgdrag för att få värde från sämre färgdrag?

Postad

Just ja, vad gör man på river efter att ha bettat ut och fått en syn (så som jag tror att det hela utspelade sig i den aktuella handen)?

Den e svår, lite beroende på read men troligen skulle jag checkat och sen donerat en syn. 1 av 9 bluff från Fi ger ju + värde då.

BTW; hur länge valborgsfixar ni i U-sala?

Postad
Och nu får jag känslan av att jag missar nått uppenbart och gör mig dum, men så är det ibland... :roll: Men varför spelar jag då öht färgdrag från första början? Du kan väl inte implicera att man bara spelar högre färgdrag för att få värde från sämre färgdrag?

Nej, självklart inte. Färgdrag är bra, men inte helt ensamt. Det finns ju en anledning att du inte spelar 93s utanför mörkarna.

Med en SC kan du koppla bättre ihop med floppen och få bättre värde av din hand (eller Axs-drag där du tom kan ha bäst hand vid showdown även om du inte förbättrar). Dessutom vill du ha en större pott.

Du har en kass hand ur position i en liten pott. Släpp den och gå vidare. Stoppa i vilket fall inte in pengar än.

Postad
Den e svår, lite beroende på read men troligen skulle jag checkat och sen donerat en syn. 1 av 9 bluff från Fi ger ju + värde då.

Då tror jag att du hade varit nöjd med mitt spel, för det var just så jag spelade, om jag inte missminner mig. Mest osäker e jag på turnspelet dock. Skulle du säga att du ogillar en mer passiv approach på turn? Tycker ch/synen har sina poänger där, faktiskt.

Råkade skriva tidigare att jag valde linjen bet-syn, men bara bet skulle det vara. Dumt nog hade jag inte tagit ställning till vad jag skulle göra vid raise, vilket är dumt, dumt dumt. Som att spela med ögonbindel.

Nej, självklart inte. Färgdrag är bra, men inte helt ensamt. Det finns ju en anledning att du inte spelar 93s utanför mörkarna.

Med en SC kan du koppla bättre ihop med floppen och få bättre värde av din hand (eller Axs-drag där du tom kan ha bäst hand vid showdown även om du inte förbättrar). Dessutom vill du ha en större pott.

Hmm just de låga färgdragen är en sak som jag funderat på ang. låga SC, men dessa kombinerat med stegmöjligheterna gör dem värda att spela. Men det är ju pre flop som vi tänker i dessa banor. Vad gör du med en låg SC som bara träffar färgdrag? Eller är poängen här att med dem är du ofta i position?

Pottens storlek är ju också något som skiljer sig mkt från de gånger du sitter med låg SC, iom att annars skulle du inte sett floppen med den handen. Så där är jag med dig.

Hoppas jag inte är för jobbig, bara försöker fundera lite kring det hela. :D

Du har en kass hand ur position i en liten pott.

Ja, när du säger det på det sättet.. :D

Postad
Vad gör du med en låg SC som bara träffar färgdrag? Eller är poängen här att med dem är du ofta i position?

För mig är det så i alla fall - måste spelas i position. Sen är det klart att jag gillar att plocka upp ett färgdrag med dem, men det är mycket enklare att spela när jag talar sent.

Pottens storlek är ju också något som skiljer sig mkt från de gånger du sitter med låg SC, iom att annars skulle du inte sett floppen med den handen. Så där är jag med dig.

Låter bra. :)

Hoppas jag inte är för jobbig, bara försöker fundera lite kring det hela. :D

Alls inte. Jag påstår mig inte sitta med någon absolut sanning, försöker bara förmedla hur jag resonerar. Men nu låter det som om vi börjar bli rätt överens.

Postad
[...]försöker bara förmedla hur jag resonerar.

Vilket är anledningen till att du ofta utsätts för näsvisa (:D) frågor från mig. Du är en god diskussionspartner, helt enkelt. :)

Men nu låter det som om vi börjar bli rätt överens.

Japps!