Skalisss Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Har bara en liten fundering kring expressens dagliga pokerfråga. Har dom bytt "expert" för jag kan inte "gissa" rätt där längre. Man är ju visserligen inte någon fantom på poker. Vill gärna höra lite åsikter från er om dagens fråga (5 april). http://www.expressen.se/poker Jag hade iallafall synat den floppen men som sagt jag är ju rätt kass på poker. //Skalisss Citera
Torsus Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jag hade nog faktiskt synat.... visserligen mycket pengar inblandad men...som någon sa: "rädsla för att förlora pengar gör att du kan spela sämre!" Citera
gdaily Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Typiskt "Ivey la handen, och han är världens bästa spelare, så fold måste vara rätt". Dvs som en Glimne-analys, proffs har alltid rätt och amatörer alltid fel, och det är det faktiskta resultatet som avgjort om det var rätt eller fel, inte vad som är bäst i längden. Hade jag haft de pengar som Ivey har, så hade det tagit 0.2 sekunder att syna. Och hade jag haft de två svarta kungarna så hade jag lagt mig på ungefär en sekund. Det är nämligen en princip jag har, när det som nu är två ruter på bordet så är en av motståndarnas troliga händer Ax i ruter (för ett färgdrag, ev ett kombodrag). Har jag ruter kung, så ger det mig en bakdörrsfärg. Då har jag vinstchans (2-5%) även mot "färdiga" händer, samtidigt som jag blockar ett kort i hans eventuella färgdrag. Har jag inte ruter kung, så kan jag dra helt dött. En sådan princip funkar bra som "slumpgenererare", så att jag inte alltid synar eller aldrig synar... Citera
TomSelleck Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jag skulle ha slängt. Man kan sätta Booth på precis vilken hand som helst. Men grejen är den att det bara är dumt att gambla om så där mycket pengar. Citera
asken Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Vilket otroligt idiotiskt sätt att resonera. "Det är mycket pengar, jag lägger mig fast jag tror jag att FI kan ha exakt vad som hellst." Citera
Skalisss Postad 5 April , 2007 Författare Rapport Postad 5 April , 2007 Precis som du säger Asken, om man inte har råd att förlora bästa handen så kan man ju inte vinna heller, eller tänker jag fel där? Vad ska man spela på isåfall? Keno? //Skalisss Citera
Gummo Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Vilket otroligt idiotiskt sätt att resonera. "Det är mycket pengar, jag lägger mig fast jag tror jag att FI kan ha exakt vad som hellst." Må så vara, men om man inte inser att många faller i den gropen då de spelar på en för dem för hög nivå vet man inte mycket om hur folk fungerar. Det är ju en av de största anledningarna till att man inte ska spela på en nivå som man inte är komfortabel på. Att spelet kommer att styras för mycket av rädlan att förlora mer än man har råd med. Så, idiotiskt: ja. Konstigt: nej. Men just i Ivys fall är jag ganska övertygad om att det låg andra faktorer bakom beslutet än rädsla. Citera
Colderose Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Vem är det som skriver "de rätta svaren" i Expressen? Citera
hajen Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Hade jag varit Ivey så hade jag väntat ut klockan och kastat mig hejdlöst rätt ut genom fönstret och hävdat disconnect protect. Citera
Sideshow Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jag hade satt Booth på 2-4 spader och synat och vunnit potten på lite drygt $600k, sen kallar dem ju mig Mr X-Ray-Eyes också. Citera
Pokershark Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jävligt lätt att svara på frågan på expressen utan de ger bakgrundsinformation. Om man ska svara på frågan utan någon read dvs vad expressen ger så är en fold ganska självklar imo. Citera
XoteR Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jag hade satt Booth på 2-4 spader och synat och vunnit potten på lite drygt $600k, sen kallar dem ju mig Mr X-Ray-Eyes också. Hade med satt han på det, men fått ge mig slagen när han träffade hålpipan på turn Citera
Pedroboy Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 han har ju set tvåpar eller drag och vet man inte om fi är villig att pusha drag kan man ju inte gissa vad han har. Endel pushar nästan alldrig set på detta sätt och samma personer pushar nästan alltid drag. Men på "lite" högre kan man nog tänka sig en push från många bra drag och tvåpar och även set. WP om han pushar 88-TT med readen att phil lägger överpar dock. Men på denna bräda skulle jag nog kunna lägga kk då jag ändå inte är så stor favorit mot ett drag och inte är favorit mot ett bra kombodrag. Och med 250BB stackar känns överparet lite tråkigt. Citera
DrRoland Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Om han inte kan läsa de där situationerna korrekt så ska han sitta kortare eller höja mer preflop. Man ger upp aldeles för mycket EV bara av enstaka felspel. Citera
Sideshow Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Hade med satt han på det, men fått ge mig slagen när han träffade hålpipan på turn Precis, då är det bara knacka i bordet och säga att du synade på 3-9 off Citera
SoderKrippa Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Jag skulle ha slängt.Man kan sätta Booth på precis vilken hand som helst. Men grejen är den att det bara är dumt att gambla om så där mycket pengar. Resonerar du så så spelar du på för hög nivå... Besluten kan ju inte påverkas av hur mycket du värderar pengarna utanför pokerbordet, då kan du aldrig lira bra poker. Du får ju förutsätta att du har rulle för denna nivå och resonera därifrån. Skillnad blir det om man är i en "once in a life time"-situation, t.ex. om du har kvalat till WSOP och denna situation uppstår på bubblan. Då kanske du värderar en garanterad prisplats på $15k högre än chansen att vinna mer. Då kan ett matematiskt "felaktigt" spel vara motiverat p.g.a. din subjektiva värdering av alternativen. I denna handen hade jag synat utan reads på motståndaren. Gdailys alternativ e intressant dock... /SK Citera
eurythmech Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 Om han inte kan läsa de där situationerna korrekt så ska han sitta kortare eller höja mer preflop. Man ger upp aldeles för mycket EV bara av enstaka felspel. Ivey skulle behöva en coach som du Citera
osten123 Postad 5 April , 2007 Rapport Postad 5 April , 2007 I svaret står i och för sig " Det här är ett inte alldeles lätt beslut och jag kan inte bedöma om du ska syna eller lägga dig." Det säger sig självt att det är svårt att ha "rätt svar" i sådana här situationer. Det är väl då poker blir intressant? Citera
Recommended Posts