Gå till innehåll

Hade du reraisat?  

71 medlemmar har röstat

1. 1. Hade du reraisat?

• Ja
      32
    • Nej
      39

Recommended Posts

Postad

1/2 blinds. 6plys CG

Effektiva stackar 50bb

Alla foldar till mig på knappen och jag tredubblar bb med KsQh varpå big blind synar.

Big Blind är en ganska vek/tight spelare som lätt lägger händer men är kapabel att bluffa i mindre potter.

Floppen: Kc 9h 2d

Pott: 13

Big Blind betar in i mig med 7 och nu gör jag något jag antar är mkt dumt.

Jag tror inte att han har set, tvåpar eller AK utan sätter honom på en ensam 9a eller en svag K som han testar vattnet med men vad jag verkligen misstänker är en bluff helt enkelt. Han hoppas att jag missade helt och försöker ta potten.

Jag reraisar honom ordentligt. Och han foldar.

Hade det inte varit mkt bättre att bara syna här och låtit honom skjuta på turn också?

Den enda handen han kanske synar en reraise med som jag slår är KJ eller K10 . Detta är de enda två händerna jag vill reraisa.

Har han Kx, x9 så lägger han sig och har han set/tvåpar/AK så vill jag inte heller reraisa här naturligtvis.

Hade det inte varit bättre med en syn här? Hur hade ni spelat handen?

Men anta att han hade betat ut turn starkt och du synar och han sedan också betar ut mkt starkt på rivern. Då antar jag att jag är så illa tvungen att syna eftersom jag inte visat nån styrka under handen och ofta blir slagen av ett tvåpar...

Postad

1. Reraise är en höjning som kommer efter en höjning, inte efter ett bet.

Big Blind är en ganska vek/tight spelare som lätt lägger händer men är kapabel att bluffa i mindre potter.

Men anta att han hade betat ut turn starkt och du synar och han sedan också betar ut mkt starkt på rivern. Då antar jag att jag är så illa tvungen att syna eftersom jag inte visat nån styrka under handen och ofta blir slagen av ett tvåpar...

Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför (Tre blinkande varför) skulle du då syna flopp, turn OCH river när du ofta blir slagen? Förklara det för mig är du snäll.

Jag hade för övrigt bara synat hans floppbet. Brädan är ju torr som en öken så var listig som en räv och ge honom chansen att bluffa igen.

Postad

"Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför skulle du då syna flopp, turn OCH river när du ofta blir slagen? Förklara det för mig är du snäll."

Självklart ska jag förklara det för dig. Att jag uttryckte mig som att man väldigt ofta var slagen var kanske lite dumt.

Anledningen till att jag skulle syna flop, turn och river är att eftersom jag inte visat styrka under hela handen kan fi tro att hans Kx duger och värdebetar hela vägen och eftersom jag inte visat styrka så kan det vara svårt att avgöra hurvida han sitter på tvåpar eller på Kx eftersom jag inte har nån monsterread på honom.

Bordsklimatet var ganska fiskigt överlag och mkt synade osv. Fi tänker ofta inte så långt och försöker sällan sätta dig på händer utan tittar mest på sina egna kort och på bordet. Hade jag synar här han det lika gärna kunnat vara AQ, JJ, A9, som KQ i fi's ögon vill säga.

Set, tvåpar, AK känns osannolika på floppen som sagt.

tre blinkande därför antar jag, suck

Postad
"Vek/tight, bluffar i mindre potter. Varför varför varför skulle du då syna flopp, turn OCH river när du ofta blir slagen? Förklara det för mig är du snäll."

Självklart ska jag förklara det för dig.

Anledningen till att jag skulle syna flop, turn och river är att eftersom jag inte visat styrka under hela handen kan fi tro att hans Kx duger och värdebetar hela vägen och eftersom jag inte visat styrka så kan det vara svårt att avgöra hurvida han sitter på tvåpar eller på Kx eftersom jag inte har nån monsterread på honom.

Så vad du säger är att han inte alls är den typen av spelare som du sa? Det är ju intressant att försöka göra en analys av en hand baserat på uppgifter som är felaktiga.

En vek/tight spelare skjuter inte tre gånger med TPNK enligt mig. Jag vet inte vad du har för image på det bordet, men för att han ska VÄRDEBETA Kx på tre gator så måste han se dig som en klockren synstation.

Vi tar en klassiker istället: Höj honom på floppen så får du veta var du står. Bästa rådet ever!

Postad

"Jag tycker du gör rätt som re-raisar

man ska inte låta honom fånga två par

ska han fiska ska det kosta också!"

Det känns inte som om rädslan för att han "drar" till tvåpar ska vara en anledning att raisa honom. Vi har ju båda samma odds att sätta tvåpar på turn.

Postad
"Jag tycker du gör rätt som re-raisar

man ska inte låta honom fånga två par

ska han fiska ska det kosta också!"

Det känns inte som om rädslan för att han "drar" till tvåpar ska vara en anledning att raisa honom. Vi har ju båda samma odds att sätta tvåpar på turn.

med den skillnaden att tanken är att du leder och alltså inte behöver dra till ett tvåpar.

Postad

En vek/tight spelare kan skjuta tre skott om han inte är speciellt duktig. Han sätter förmodligen inte mig på händer på ett logiskt sätt.

Bordsklimatet var ganska fiskigt överlag och mkt synade på mellanpar osv. Fi tänker ofta inte så långt och försöker sällan sätta dig på händer utan tittar mest på sina egna kort och på bordet. Hade jag synar här han det lika gärna kunnat vara AQ, JJ, A9, som KQ i fi's ögon vill säga.

Om du tänker tvärtom då. Jag har honom slagen till 95% på floppen och för att jag då ska folda river måste jag vara övertygad om att han har träffat tvåpar eller bättre. Visst, betar han väldigt starkt så överväger jag en fold.

Jag fattar din poäng och tyvärr grundades det på att jag uttryckte mig klumpigt i inlägget. Jag skrev att om han betar "väldigt starkt" så är man "oftast slagen" vilket såklart är felaktigt eftersom man inte ska syna om man känner på sig att han har en bättre hand och man inte har odds att syna. Självklart.

Inforaisa floppen känns dött.

Postad

Inforaisa floppen känns dött.

No shit...

En annan fråga: Är det lönt att be om kommentarer ifall du bara ska försvara ditt agerande hela tiden? Det känns jävligt kallt det också.

Jag känner mig ganska färdig här iaf. Gutes Glück till dig i framtiden!

Postad

Kul att du hänger på ett forum när du uppenbarligen inte klarar att i sär pokeråsikter och känslor.

När du anser att jag försvarar mitt agerande anser jag att vi diskuterar.

Jag misstänkte att du var en dryg jävel när du anmärkte på min användning av "reraise" och med dina "tre blinkande varför".

skitsamma! Lycka till själv och tack för dina synpunkter!

Postad

Jag hade inte höjt.

I "skräckscenariot" att han bettar hårt turn, du synar och att han bettar hårt river är ju folden helt klart genomförbar med readen du definerat så det är inget man behöver oroa sig för tycker jag.

Om han bettar vekt på turn (lägre än 40-50%) hade jag höjt turn för att straffa drag och för värde. Om han checakr turn kan jag tänka mig att checka bakom eller betta, beror lite på hur det känns.

Tycker inte alls det är svårspelat pga brist på information om du "bara" synar!

Postad

Ser inget fel i att reraisa. Eftersom det är knappen mot Blindsen så är det mycket troligt att han bettar ut med vilket par som helst. Man vill inte gärna bli utdragen av en hålstege eller mupp-par här.

Postad
Ser inget fel i att reraisa. Eftersom det är knappen mot Blindsen så är det mycket troligt att han bettar ut med vilket par som helst. Man vill inte gärna bli utdragen av en hålstege eller mupp-par här.

Du blir inte utdragen så ofta att det lönar sig att göra din hand till luft. Det går ju inte att hitta en torrare bräda.

Postad

Som sagt, brädan är så torr den kan bli. Ärligt talat är raise här ett riktigt nybörjarspel... med det menar jag att som nybörjare är det lätt att tro att raisen ska in så fort man "tror att man leder", eller att tro att "informationsraise" är bra i såna här lägen.

Postad

Jag synar nästan alltid här när det är så torrt mot sansade fi och ser vad han gör på nästa gata. Hans lead är ofta för info med ett mellanpocket och eventuellt för att plocka ner potten om man missat. Då känns det bra att vägra ge honom någon info och låta honom fortsätta skjuta tom eller värdebetta turn om han saktar ner. Undantaget är om fi är en sån som vill in och grotta runt överallt och pushar över mig med any2 och liknande skumma spel, då är det ju rätt att höja för att inducera en bluff.

Postad

Topicen är iaf klockren, bra rubrikval! Du vill inte spela om stackar mot vektighta motståndare när du håller TPGK, eftersom alla rocks håller långt bättre händer när de väljer att spela för hela inköpet. Det du ska göra är att låta honom skjuta och hålla potten nere. Om du synar och han överbettar turn kastar du, visst, det är lätt att bli överkörd av sånt här spel, men då han är vektight kör han inte detta spelet tom, utan har troligtvis set, som någon tidigare sa är det ett vanligt spel att leda flopp med sett för att lura spelare med halvbra händer att kasta in hela stacken.

Nu vet jag inte om detta e helt korrekt, men checkar han turn checkar jag bakom och synar ner det mesta på river, om han inte överbettar.

Postad

Oftast är ju det här ett kolla vad jag står bet ibland en bra hand. Tycker det är bäst att raisa för annars kan man ju inte bluffraisa en fi som leder in i en. Dessutom om han är weak tight lär du knappast få betalt något mer även om du synar + att han kan dra ut dig.

Postad
Oftast är ju det här ett kolla vad jag står bet ibland en bra hand. Tycker det är bäst att raisa för annars kan man ju inte bluffraisa en fi som leder in i en. Dessutom om han är weak tight lär du knappast få betalt något mer även om du synar + att han kan dra ut dig.

Snälla, se min kommentar till Vlade_Divac.

Du raisar med luft eller stål inte med händer som har SD-value.

Postad

Det enda jobbiga med att syna ner som jag märkt ibland är att vissa spelare läser detta som att man har just vad man har och överbettar turn eller river med luft. Det gäller att ha is i magen och läsa rätt då.

Postad
Det enda jobbiga med att syna ner som jag märkt ibland är att vissa spelare läser detta som att man har just vad man har och överbettar turn eller river med luft. Det gäller att ha is i magen och läsa rätt då.

Tänkte precis på det också, och det är ju precis vad man vill. Alltså, att "bara" syna på floppen så att han blir benägen att fortsätta skjuta. Sedan gäller det att ha koll på vem man vill spela QK mot i liknande lägen. Reraisar man redan på floppen släpper Fi det mesta man annars kunde låtit honom bluffa med...