Gå till innehåll

Brottsmålsfråga


Agent Cooper

Recommended Posts

Hoppas någon vänlig lagvrängare kan hjälpa mig med detta.

 

Jag känner till ett brott som begicks för 10-15 år sedan och som jag tror någon blev dömd för. Hur tar jag reda på vem som dömdes för brottet? Alltså, brott känt, gärningsman okänd.

Om du vänder dig till en domstol med en sån luddig fråga där du inte kan ge ett namn på en gärningsman och inte ens säga vilket år, blir dom tokiga på dig. Du måste säga EXAKT dag för att dom ska orka leta, rätt vecka räcker inte ens.
Cyntax, är inte du jurist?
Ja. Men är ingen expert så sånt här.

Fråga me_too, h*n är åklagare.

Kontakta den rätt där sista domen (typ tingsrätt) gjordes så finns allt arkiverat.
Svar Nej! Efter 10-15 år finns det inte alls kvar vid den senaste rätten. Det gallras rätt snabbt.

 

Jag tror du måste gräva i andra register - som du inte har tillgång till. Riskpolisstyrelsens arkiv finns i Kiruna. (?)

 

Är me_too mutbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sökt litegrann på nätet. Tydligen rensas Polisens belastningsregister i omgångar, dock senast efter 10 år om jag förstått det hela rätt. Tingsrätterna borde väl ha ett eget register med alla domar som förkunnats. Ett sånt register kan väl ändå inte rensas?

 

Iaf så vet jag ju när brottet begicks, men jag har bara ryktesvis hört att det blev uppklarat. Så i bästa fall vet jag vilket år förhandlingen i tingsrätten ägde rum.

 

Blir väl att kontakta den berörda tingsrätten. Om inte me_too eller någon annan kan räta ut frågetecknen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...