Gå till innehåll

Hund och heltidsjobb


nysta

Recommended Posts

Antar att det finns en hel del hundägare här och min fråga är då.

Hur löser man det att ha en hund samt ett heltidsjobb?

både jag och tjejen jobbar från 8-17 varje vardag.

 

hinner lägga en timma innan jobbet, 30 min på lunchen, är det tillräckligt med sällskap för tex en Amstaff under dagen?

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet får en hund enligt lag endast vara ensam hemma 4 timmar per dag. De flesta vovvar mår inte bra av att vara ensamma mer än så, framförallt inte en amstaff som vill vara ute och leka turbo. Var bor du? I Stockholm finns en massa hunddagis och även om det är ganska dyrt så blir hunden väl omhändertagen och får promenader och sällskap. Annars kanske du har någon hundvakt som kan ställa upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte såga dig men Andrew W har helt rätt. Vet dock inte om det finns någon lag som reglerar det hela.

Du verkar inte vara en särskilt van hundägare heller och då borde Amstaff inte vara något alternativ alls. Det är en ras som kräver otroligt mycket, både kunnande och aktivering.

 

Vänta tills ni kan lösa det hela med tider och så bättre och satsa då på en ”nybörjarras”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och en grej till, skaffa ALDRIG hund när du inte själv kan ta hand om den utan att fråga om hjälp av andra, det kommer bli mycket jobbigt i längden.

Har två hundar hemma hos mor, 12 och 9 eller ngåot liknande, och det är ett jäkla ståhej med att fixa ihop så dom får sina 4 promenader om dagen. Jag får åka dit de dagar ajg har sovmorgon, morfar går ut med dom på lunchen oftast och jag går ut med dom efter skolan dom dagar ajg hinner.

 

Så om du inte ha möjlighet att ta hand om en hund utan hjälp från andra så vänta istället med att skaffa hund, speciellt om ni ska skaffa en valp då dessa behöver någon i närheten i princip hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som är ganska bra att ha koll på och som är värt att tänka igenom ordentligt är hur de närmsta 10-15 åren kommer att se ut. En hund lever ganska länge och vet man inte hur livet kommer att se ut de närmsta åren tycker nog jag att man ska fundera både en och två gånger om det är läge att skaffa sig en hund. Även om det mesta går att ordna längs med vägen så blir det rätt mycket trixigare att göra större förändringar om man har hund, t ex som att dumpa sambon, flytta till ny stad 65 mil bort, sluta jobba och börja en utbildning :oops::-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte såga dig men Andrew W har helt rätt. Vet dock inte om det finns någon lag som reglerar det hela.

Du verkar inte vara en särskilt van hundägare heller och då borde Amstaff inte vara något alternativ alls. Det är en ras som kräver otroligt mycket, både kunnande och aktivering.

 

Vänta tills ni kan lösa det hela med tider och så bättre och satsa då på en ”nybörjarras”.

 

Jodå är van hundägare, har haft hund hela min uppväxt så det ska inte vara några problem.

Nu gällde det inte vilken ras jag skulle klara av eller inte utan hur dom som har heltidsjobb och hund får det att fungera.

 

Det som skulle kunna lösa det är att lämna den på min fars jobb under dagarna, där vi har haft våran förra hund. Det enda jag känner då är att det är så mycket folk som kommer ge den mat och så vid lunch/fika osv. och inte då få den pli på hunden som jag vill ha. Vet ju vad "tiggig" den förra hunden blev efter att alltid få mat osv vid bordet från dom anställda. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...