Gå till innehåll

Winrates Omaha8, stud etc?


mgps

Recommended Posts

Jag har faktiskt ingen aning, och det är ju lite knepigt att säga definiera "win rate" i det här sammanhanget.

 

För att vara petig och få det till ett lite tydligare tankeexperiment så är här ett par olika förslag på definition:

 

Alla förslag antar HU, vilket kan vara lite problematiskt.

 

A) Med hero som smart person med 1000 timmars erfarenhet av spelet.

 

A1) Motståndaren är normalbegåvad och har 20 timmars erfarenhet

 

A2) -"- 200 timmar.

 

Går naturligtvis att fixa fler definitioner än så, och jag misstänker att rankingen inte är konstant.

 

I praktiken så vet jag helt enkelt inte, och det är det nog inte många som gör.

 

Nedan är vad jag tror är "rådande uppfattning bland experter". Dvs helt baserat på lösa rykten blandat med mina egna, rätt bristande erfarenheter samt rena chansningar för stunden.

 

Storleken på anten är förstås helt avgörande för hur stötspelen rankas. 5-10 razz med 1/10 litet bet i ante och 1/5sb i bring-in kan ju inte alls jämföras med hold'em som har mer än 3 ggr så stor startpott.

 

A1

mörkpoker

razz

badugi

stud 8

stud

2-7

O8

 

A2

stöt

stöt8

o8

badugi

2-7

mörkpoker

razz

 

Oavsett ranking så är ju fortfarande huvudproblemet att faktiskt hitta spel med någorlunda mjuka motståndare. Och då slår hold'em alla de här spelen med hästlängder så länge man inte spelar highstakes. Så rankar man efter faktiskt vinstpotential så blir ju rankingen återigen annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant inlägg, speciellt att du i princip vänder på rankingen.

 

alltså du menar i princip att spel som razz och 5cd har man stor i edge om motsåndarna gör stora grundläggande fel men eftersom det är ganska enkelt att inte göra dem så närmar sig de spelen sig snabbt ett noll/minus-summespel?

 

känns som det stmmer väldigt bra dock.

 

5cd är ju väldigt lönsamt mot folk som synar för mycket och sällan höjer samt jagar drag men känns rätt dött så fort motståndet börjar bli lite vettigt.

 

 

är lite överraskad dock över att du sätter stud 8 som ett svårt spel dock. min erfarenhet är tvärtom, att det är lätt mot folk dåliga spelare, läs: folk som jagar för att få pengarna tillbaka, men blir betydligt mer jämnt mot bättre spelare.

 

 

både omaha 8 och stud 8 känns som man bör rakea vldigt mycket på pga alla splitpotter, visst man spelar för hela potten men det finns ju så många som jagar runner-runner-lågdrag för att få pengarna tillbaka att man ofta splittar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant inlägg, speciellt att du i princip vänder på rankingen.
Tänk på att det inte är en särskilt tillförlitlig ranking.

 

alltså du menar i princip att spel som razz och 5cd har man stor i edge om motsåndarna gör stora grundläggande fel men eftersom det är ganska enkelt att inte göra dem så närmar sig de spelen sig snabbt ett noll/minus-summespel?
Ja, exakt så.

 

Skillnaden i potentiell vinst mellan någon som spelar vidare med kassa brädor i Razz och någon som lärt sig att folda typ 90% av alla brädor som ligger efter motståndarens är ju gigantisk.

 

är lite överraskad dock över att du sätter stud 8 som ett svårt spel dock. min erfarenhet är tvärtom, att det är lätt mot folk dåliga spelare, läs: folk som jagar för att få pengarna tillbaka, men blir betydligt mer jämnt mot bättre spelare.
Går inte på egen erfarenhet utan på saker jag läst "experter" säga.

 

Har också ofta hört limitfolk säga att vanlig stöt ska vara det ultimata limitspelet vad gäller övre gräns för skill. Ingen aning om det stämmer, men med tanke på att positionsspelet är mer komplicerat än i alla andra spel, att brädorna är ickegemensamma och publika samt att det har 5 rundor tyder ju mycket på det.

 

både omaha 8 och stud 8 känns som man bör rakea vldigt mycket på pga alla splitpotter,
Tror inte splittpott spelar så stor roll faktiskt. Borde ju främst vara hur ofta man går till andra rundan som avgör, det är ju då första biten rake tas och på många nivåer cappas den där, och i andra hand hur ofta det går till showdown.

 

Med de kriterierna så tror jag O8 blir lite rakigagre än hold'em och S8 normalt mkt mindre rakigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...