Gå till innehåll

Disciplin och planering?


CarlLee

Recommended Posts

Om du sitter mycket framför datorn kan det vara bra att ha en kalender där. Jag har något som heter Desktop Calendar vilket är vad det låter som, dvs bakgrundsbilden utgörs av en kalender där jag kan skriva in viktiga händelser under nuvarande och kommande månader.

 

En annan grej jag gör, också på datorn, är listor över saker som behöver göras så att man får lite överblick och inte glömmer bort grejer. För detta använder jag endast notepad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha låter intressant, ska googla efter kalendern!

 

Känns som disciplin och planering går ihop, har lite idéer hur jag ska träna upp det men inte riktigt konkret än.

 

Michael Jordan när han hittade svagheter i sitt spel, gick han upp dagen efter 7 på morgonen och tränade på sina svagheter till han var bäst på dessa.

 

Så pusha mig själv att göra obekväma saker kommer bli en del av min förändring. Jag är på tok för bekväm alt. lat nuförtiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar med enbart kalender och to do-lists:

1. Fundera på vad som blir konsekvensen av att du skjuter upp något som är viktigt.

2. Vilka är vinsterna för stunden (t ex lättnad, slippa göra något som är jobbigt osv) och vilka är förlusterna (t ex att du lämnar in en uppsats för sent, sänkt betyg, betalningspåminnelse etc)?

 

Försöka att minnas detta när du låter bli att göra viktiga saker. Tänk långsiktigt och inte vad som bara känns bäst för stunden. Om du kommer på dig själv med att du "glömt" göra något viktigt, fundera på situationen utifrån 1 och 2.

 

3. Skapa rutiner för sånt du brukar glömma bort eller har svårt att få gjort, samt olika sätt att påminna dig själv (timer, kalender osv).

4. Ha rimliga krav på hur organiserad du kan bli, annars är risken att du tröttnar och ger upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...