Gå till innehåll

Thailand, skitsnackstråden


heltok

Recommended Posts

Blir grymt sugen när man läser detta! När är "sista" datum, alltså hur tidigt behöver man boka boende och flyg? Någon som har koll?

 

Allt beror på din budget och preferenser. Vill du flyga dagarna innan julafton och vägrar mellanlanda så handlar det om 15k iaf. Hotell i bkk är nog inga problem, men på en trevlig ö blir det fullt snabbt och priserna ligger väl drygt 100% över normal taxa över jul och nyår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Så 3g funkar allså att grinda på? Utan nertid och timeouts? Eller är det som bredbandet, funkar bra till och från...?

 

Slipper man ju bo för 75K/månad bara för att de hotellen är dom enda som har en respektabel lina på 5Mbit, som hela hotellet delar på förövrigt :rolleyes:

 

Vet inte eftersom jag inte testat själv men dem som har gjort det säger att dem inte upplevt några disconnects om man får tro dem. Har snackat med en som har det samt läst på thaivisa om andra som har testat. Här är länken till thaivisa tråden iaf om ni inte läst den än http://www.thaivisa.com/forum/index.php?showtopic=113798&st=0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä vaknade runt 1 jag. Jag undrade bara vad man gör där. :rolleyes::-D

 

Syfta mer på att du citerar ett, ja några månader gammalt inlägg? Men i alla fall. Det är väl upp till var och en va man gör=) Va gjorde man i Bangkok liksom. Hongkong är betydligt renare och fräschare, mindre trafik. Finns till och med lite sevärdigheter. Betydligt dyrare dock, hotellrummen är riktigt små.

 

Lyckades tima in rugbyfestivalen eller nån sån skit dock, så en miljard britter stormade gatorna på kvällarna. Riktigt sjukt, och va vid ett flertal tillfällen nära på att hamna i tråkigheter.

 

Schysst stad i övrigt, men kanske inget för en soppköksslacker som dig, vad vet jag :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma som Bkk har jag hört med den skillnaden att den vanliga kinesen är mycket äckligare än den vanliga thailändaren.

 

Men fin stad för övrigt.

 

Lolz, va träffa du för thailändare? Skulle vilja säga motsatsen..eller beror på vad du menar me äckligare iofs.

 

Tycker dessutom servicefolket i HK va betydligt trevligare än i Thailand. Och inte så otroligt dumma(!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syfta mer på att du citerar ett, ja några månader gammalt inlägg? Men i alla fall. Det är väl upp till var och en va man gör=) Va gjorde man i Bangkok liksom. Hongkong är betydligt renare och fräschare, mindre trafik. Finns till och med lite sevärdigheter. Betydligt dyrare dock, hotellrummen är riktigt små.

 

Lyckades tima in rugbyfestivalen eller nån sån skit dock, så en miljard britter stormade gatorna på kvällarna. Riktigt sjukt, och va vid ett flertal tillfällen nära på att hamna i tråkigheter.

 

Schysst stad i övrigt, men kanske inget för en soppköksslacker som dig, vad vet jag :lol:

 

Hehe okej. Reflekterade inte så mycket över inläggets datum. :P Så partylivet är bättre där? Hongkong liknar mer en västerländsk storstad har jag hört från vissa?

 

Ja jag kan inte neka att jag älskar soppköksslacking men är rätt aggressiv i temposkiftning vid "IRL borden" så att säga. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma som Bkk har jag hört med den skillnaden att den vanliga kinesen är mycket äckligare än den vanliga thailändaren.

 

Men fin stad för övrigt.

 

Ja, kineser ska vara äckliga har jag hört, loskar på gatan, i glaset efter att dom ätit upp och snorar allmänt överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så partylivet är bättre där? Hongkong liknar mer en västerländsk storstad har jag hört från vissa?

 

Uteställena är oftast väldigt små, beror väl mkt på markpriserna. Men jag upplevde nattlivet som bra. Inte lika "slaskigt" som i bkk. Är ordentligt me prostitution där med på en del ställen, lite mer class dock, inte så mkt "åååh hansom man" och "lööve you long time" =) Ska vara rätt kändistätt på dom bättre uteställena vad jag hört. Och då menar jag inte á la Kenya Reeves från Philly..:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att en del tar ner i ett halvt år. Men jag har kontaktat ambassaden i köpenhamn och de säger att jag kan få 2Xturistvisum(2X2 månader) och sen kan jag resa till gränsen til Malayasia och få en extra månad. Alltså max 5 månader, och sen måste jag åka hem till skandivavien och vänta 3 till 6 månader för att resa tillbaka.. Trodde att man kunde vara där längre utan att behöva gifta sig med en thaikvinna. Hur har ni gjort, ni som har stannat där i 6 månader eller längre?

 

Jag flyger den 2 augsti och flyger hem igen den 20 december. och tanken om att jag skall vara hemma i 3-6 månader innan jag kan åka in till thailand igen är lite deprimerande då jag hade planerat 1 år i thailand och en liten mellanvisit i sverige för att fira jul och dra ner igen.. Men det verkar ju inte vara möjligt.

 

Kan ni som har varit långtidsvistande/boende i thailand, dela med er av era erfarenheter.

 

hilsen Ninja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att en del tar ner i ett halvt år. Men jag har kontaktat ambassaden i köpenhamn och de säger att jag kan få 2Xturistvisum(2X2 månader) och sen kan jag resa till gränsen til Malayasia och få en extra månad. Alltså max 5 månader, och sen måste jag åka hem till skandivavien och vänta 3 till 6 månader för att resa tillbaka.. Trodde att man kunde vara där längre utan att behöva gifta sig med en thaikvinna. Hur har ni gjort, ni som har stannat där i 6 månader eller längre?

 

Jag flyger den 2 augsti och flyger hem igen den 20 december. och tanken om att jag skall vara hemma i 3-6 månader innan jag kan åka in till thailand igen är lite deprimerande då jag hade planerat 1 år i thailand och en liten mellanvisit i sverige för att fira jul och dra ner igen.. Men det verkar ju inte vara möjligt.

 

Kan ni som har varit långtidsvistande/boende i thailand, dela med er av era erfarenheter.

 

hilsen Ninja

 

Lagarna ändrades i oktober 2006, allså veckorna efter jag och ett gäng andra åkte ner. Så vi hade inga problem att stanna längre. Bara åka över till annat land med thaiambassad och fixa nytt turistvisum.

 

Hur lagarna ser ut just nu vet jag ej. Om det bara gäller visa on arrival eller om detta även gäller om man har turistvisum, då känns det ju lite surt. Men antar att det finns vägar runt, det är ju trots allt thailand vi pratar om..:-D . Men vore bra om nån kunde klargöra på ett bra sätt hur dom nya lagarna är. Om det fortfarande går att skaffa turistvisum i grannland hur många ggr som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att en del tar ner i ett halvt år. Men jag har kontaktat ambassaden i köpenhamn och de säger att jag kan få 2Xturistvisum(2X2 månader) och sen kan jag resa till gränsen til Malayasia och få en extra månad. Alltså max 5 månader, och sen måste jag åka hem till skandivavien och vänta 3 till 6 månader för att resa tillbaka.. Trodde att man kunde vara där längre utan att behöva gifta sig med en thaikvinna. Hur har ni gjort, ni som har stannat där i 6 månader eller längre?

 

Jag flyger den 2 augsti och flyger hem igen den 20 december. och tanken om att jag skall vara hemma i 3-6 månader innan jag kan åka in till thailand igen är lite deprimerande då jag hade planerat 1 år i thailand och en liten mellanvisit i sverige för att fira jul och dra ner igen.. Men det verkar ju inte vara möjligt.

 

Kan ni som har varit långtidsvistande/boende i thailand, dela med er av era erfarenheter.

 

hilsen Ninja

 

Ja...nya visumregler som sagt. Jag vill vara nere i 6 månader och hade tänk göra massa resor till länder runtomkring och en längre trip till Australien. Men det verkar vara svårt att få till det. Med ett reentry visum får man bara 2 entries, dvs du kan göra två inresor under totalt 5 månader. Att öht få till över 5 månader i Thailand blir svårt. Jag väntar på svar från ambassaden i Stockholm och hoppas dom kommer med någon bra lösning. Men om jag har förstått det hela rätt kommer är det svårt att lösa det här. Hoppas hoppas jag har fel dock....jag kan posta sen när jag fått svar.

 

Det finns dock alternativa lösningar. Jag har några kompisar som känner en expat som i sin tur "känner"/mutar nån polis som fixar med deras pass. Dom har inga problem alls att stanna 1 år där borta. Jag vågar mig inte på sånt dock, verkar som upplagt för problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol vad folk är veliga då.

 

miami: köp ett one year visa om du är orolig. sunbeltasia fixar sånt.

 

annars så tror jag turistvisum som ger 60+30+3x30=180dagar räcker åt de flesta till att börja med. har man inte fått nog av thailand efter första halvåret så köper man ett ettårvisa. så har man iaf de 180+365+29dagarna fixade. lagom tills dess bör man ha dött i en mc-olycka eller AIDS så orka planera längre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol vad folk är veliga då.

 

miami: köp ett one year visa om du är orolig. sunbeltasia fixar sånt.

 

annars så tror jag turistvisum som ger 60+30+3x30=180dagar räcker åt de flesta till att börja med. har man inte fått nog av thailand efter första halvåret så köper man ett ettårvisa. så har man iaf de 180+365+29dagarna fixade. lagom tills dess bör man ha dött i en mc-olycka eller AIDS så orka planera längre än så.

 

 

Bra info där, tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol vad folk är veliga då.

 

miami: köp ett one year visa om du är orolig. sunbeltasia fixar sånt.

 

annars så tror jag turistvisum som ger 60+30+3x30=180dagar räcker åt de flesta till att börja med. har man inte fått nog av thailand efter första halvåret så köper man ett ettårvisa. så har man iaf de 180+365+29dagarna fixade. lagom tills dess bör man ha dött i en mc-olycka eller AIDS så orka planera längre än så.

 

Men highstakeLobin, alla är inte så täta. Därför dom åker till thai och käkar kokosnötter i ett halvår, khrap...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag fattat går det att dra var tredje månad och fixa nytt turistvisum 60+30 dagar. Har läst på thaivisa att det ska funka fortfarande på det sättet. Kanske har jag misstolkat nåt?!

 

Heltok, hur går man tillväga för visum som gäller i ett år? Hur mycket kostar det (jag befinner mig redan i Thailand)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som jag fattat går det att dra var tredje månad och fixa nytt turistvisum 60+30 dagar. Har läst på thaivisa att det ska funka fortfarande på det sättet. Kanske har jag misstolkat nåt?!

 

Heltok, hur går man tillväga för visum som gäller i ett år? Hur mycket kostar det (jag befinner mig redan i Thailand)?

 

1år visa kostar 5-10k baht.

http://www.sunbeltlegaladvisors.com/ där kan ni ju fråga.

 

 

söker ni turistvisum får ni 60dagar som ni på suan phlu(inte så långt från patpong och väldigt nära ett universitet med många söta tjejer) kan uttöka till 90dagar. när de är förbrukade får ni som default 30dagar VOA nästa gång ni kommer till thailand. efter 3st VOA i passet så får ni inte komma in i thailand utan visum, alltså efter 60+30+3x30=180dagar så söker ni nytt turistvisum i t ex singapore. bangkok->singapore->visum->bangkok går att göra på 48h för ~5k baht inkl allt om man inte super bort öppetiderna.

 

oroa er inte, ta en dag i taget. när visumet börjar gå ut funderar ni hur ni löser det, det blir ändå inte som ni tänkt er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...