Gå till innehåll

Hjälp med hemmaturnering (rebuy+add-on) 20pers+


tobjoern

Recommended Posts

Priser blir svårt att hjälpa till med, eftersom det då blir olagligt.

 

Men när det gäller marker.. Hur lång hade du tänkt att turneringen skall vara? Alltså hur lång tid får det ta innan ni har en vinnare?

Hur mkt add-on hade du tänkt dig?

 

En hyffsat "normal" add-on turnering är väl typ att man kör 20minutersperioder, med inköp under de första 3perioderna.

Om ni har blindar på 5/10 så kan en lagom startstack vara sådär 200 (100-150 om ni vill ha många inköp)

Tänk på reglerna om när ni får göra inköp. Det brukar finnas tre varianter där.

1. När som helst, hur mkt som helst.

2. Spelaren måste ha lika mkt eller mindre än startstacken. Alltså att om man börjar med 200 i marker så får man inte ha MER än 200 för att göra ett inköp.

3. Spelaren måste ha helt slut på marker för att göra inköp.

Add-on brukar kosta lika mkt som ett inköp, men ge liite mera. Sådär 30-50% mera i chips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjugo spelare och rebuy. Jag skulle säga fyra-fem prisplatser, fördelat så att vinnaren får 40-50% av potten och sista prisplatsen får "pengarna tillbaka och lite till som om han gjort 2-3 rebuy".

 

Vilken stämning vill man ha? Kunna vinna stora pengar (många rebuy gjorda) eller är rebuy för att det inte ska bli att någon åker ut tidigt och får sitta och vänta på skjuts? Man kanske ska begränsa antalet rebuy per spelare i det senare fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt att turneringen skulle ta runt 4 timmar.

 

Tanken är att vi då ska vara 20 spelare.

Rebuyn vi ska ha är att när chipsen är slut köper man nya. Då för samma summa som inköpet. Och sen i första pausen (3 blindsperioder och en timme?) kan man göra en add-on. Då får man lika många chips som man började med, eller borde man få mer här ?

 

Som sagt 4 timmar, ska man då ha rebuy i en timme? 20 min perioder ? Hur mycket bör man starta med ? 100bb? 200bb?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priser blir svårt att hjälpa till med, eftersom det då blir olagligt.

 

Men när det gäller marker.. Hur lång hade du tänkt att turneringen skall vara? Alltså hur lång tid får det ta innan ni har en vinnare?

Hur mkt add-on hade du tänkt dig?

 

En hyffsat "normal" add-on turnering är väl typ att man kör 20minutersperioder, med inköp under de första 3perioderna.

Om ni har blindar på 5/10 så kan en lagom startstack vara sådär 200 (100-150 om ni vill ha många inköp)

 

Jag tycker det verkar vara väl grunda stackar med 20 BB i första perioden.

 

Ett bättre förslag är 50 BB + 1RB+1AO ger tot max 150 BB per gube

 

Lämplig insats: 500-1000 kr per "stack" man köper, med 20 pers kan 3-4 priser vara lämpligt. Blindsperioder på 15-20 minuter. Borde vara några timmars spel enligt min erfarenhet. Spela 5-6 gubbar per bord för å få lite action på borden. Informera alla innan turneringen om reglerna, fan så drygt med tomtar som inte kan reglerna (mobiltelefon(ringer den med signal=autofold), prata under en hand hur någon spelar etc), detta för att undvika pantade diskussioner med folk som tror de kan reglerna.

 

Fördelen med en snabb struktur är att man kan dra igång lite cashspel när några tomtat ur turneringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spela en turnering med 20 personer på 4 timmar med rebuys gör att blindsstrukturen kommer bli ganska så brant även om visst utrymme för spel finns. Sedan beror det på hur sjukt folk man har med i turnering. Personligen är det inte ovanligt att jag gör mellan 2 och 7 rebuys under första timmen om jag är där med målet att gambla ihop en stor stack. Rebuyturneringar brukar kännetecknas av att det snabbt blir stora klyftor mellan småstackarna och storstackarna, därför är det svårt att hitta en rättvis och utstlagsgivande blindsstruktur när tiden endast är 4 timmar.

 

Gör så här

Tillåt att man får göra rebuy när man har lika mycket eller färre marker än startstacken kvar. Att behöva vänta till det är helt slut blir bara fånigt när någon sitter på några ynka marker kvar och måste göra sig av med dem bara för att få göra en rebuy.

 

Startstack: 5000 marker

Rebuy: 5000 marker

 

Man kan alltså direkt köpa till sig 10000 marker.

 

50/100 20 min

75/150 20 min

100/200 20 min

 

Paus och dags för add on 5000 marker, chipraise:a bort 25 markerna

 

med 20 personer borde det nu finnas ungefär 160 000-370 000 marker i spel.

Lämplig big blind då turneringen bör ta slut är då 5% av totalavärdet, alltså:

8000 - 18500.

 

Spelet fortsätter timme 2.

 

200/400 15 min

300/600 15 min

400/800 15 min

600/1200 15 min

 

800/1600 15 min

1000/2000 15 min

1500/3000 15 min

2000/4000 15 min

 

Paus och chipraise:a bort 100 och 500 markerna

 

3000/6000 15 min

4000/8000 15 min

5000/10000 15 min

6000/12000 15 min

 

8000/16000 15 min

10000/20000 15 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra det du skrev, ska nog köra så , bara att vi kör första blindsperioden på 25/50 istället, så kör vi 4 peridoder á 15 min under första timmen...

 

Du har inget förslag på hur man har markerna uppdelade? hur många valörer? =) så de inte blir att man behöver växla hela tiden...

 

Någon som har förslag på någon blindsklocka man kan ha på laptopen också, så man kan see hur lång tid de är kvar osv.. ?

 

 

och om man är 20 personer, då borde väl 5 få priser va? Och hur ska de vara uppdelat?

 

tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt alla få en startstack på 5000 marker innehållandes:

8 st 25-marker

8 st 100-marker

8 st 500-marker

 

För varje rebuy och addon så ge ut 5 st 1000-marker

 

Om ni vill ha 4 priser fördela priständstickorna så här

1) 40%

2) 30%

3) 20%

4) 10%

 

Om ni vill ha 5 priser fördela priständstickorna så här

1) 37%

2) 27%

3) 18%

4) 10%

5) 8%

 

Exempel:

Gör färdig prislistan redan efter att rebuy perioden är över

20 spelare x 100 tändstickor = 2000 tändstickor

9 rebuys x 100 tändstickor = 900 tändstickor

12 addons x 100 tändstickor = 1200 tändstickor

Totalt 4100 tändstickor

 

med 4 priser

1) 1700 tändstickor

2) 1200

3) 800

4) 400

 

med 5 priser

1) 1500 tändstickor

2) 1100

3) 700

4) 500

5) 300

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betänkas skall såklart att all form av turneringsspel där pengar är inblandade är enligt svensk lag förbjuden. Speciellt om det är frågan om re-buy, eftersom det då inte längre är frågan om lotterilagen utan om dobblerilagen (allt enligt senaste domen nyligen) Iaf ungefär så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har inget förslag på hur man har markerna uppdelade? hur många valörer? =) så de inte blir att man behöver växla hela tiden...

 

Någon som har förslag på någon blindsklocka man kan ha på laptopen också, så man kan see hur lång tid de är kvar osv.. ?

 

 

 

4 eller 5 valörer 25, 100, 500, 1000, evt 5000 brukar räcka långt

 

Gratis klocka kan laddas ner från

http://secure.paf.fi/Poker?pn_action=INIT_POKER

 

 

lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...