Gå till innehåll

Vilken standardmatte använder du?


MiZou

Recommended Posts

efter att ha läst en massa trådar om en massa olika matematiska uträkningar så får jag skälvan, där jag speler på nätet så går ju tiden neråt och jag tycker inte mig ha tid för en massa olika uträkningar...

 

så min fråga blir, vilka är de mest basala och de absolut viktigaste uträkningarna som man inte ska "slarva" med för att se till att hålla sig på rätt sida av väntvärdet och hur gör du dem? i huvudet, med calc eller nåt annat?

 

vilka är de vanligaste nybörjarmissarna som folk gör när det gäller stats, typ synar ett färgdrag när man borde höja, eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga uträkningar som man inte kan slarva med. Ingen har tid att räkna ut exakta procent, om man inte sitter med något nördigt program som gör det åt en. Men det tror jag förhållandevis få pokerspelare gör.

 

Outs * 2 = antalet procent att du får din hand på nästa gata. Sen räknar man ju väldigt ungefärligt.

 

Säg att du har färgdrag och par. 9 kort ger dig färd, 2 triss och 3 tvåpar. 14 outs = 28%.

Sen så gör man en snabb ungefärlig uppskattning i huvudet. Sånt är också bara viktigt om du eller fi hamnar all in, annars går man på känslan och uppskattar hur möe cash du kan smaska in i potten efter att du fått din hand.

 

Mitt råd är att gå igenom dina händer matematiskt i efterhand och se om du gör några misstag. Då noterar du de, och försöker ändra den känslan du spelar på till nästa gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga uträkningar som man inte kan slarva med. Ingen har tid att räkna ut exakta procent, om man inte sitter med något nördigt program som gör det åt en. Men det tror jag förhållandevis få pokerspelare gör.

 

Outs * 2 = antalet procent att du får din hand på nästa gata. Sen räknar man ju väldigt ungefärligt.

 

Säg att du har färgdrag och par. 9 kort ger dig färd, 2 triss och 3 tvåpar. 14 outs = 28%.

Sen så gör man en snabb ungefärlig uppskattning i huvudet. Sånt är också bara viktigt om du eller fi hamnar all in, annars går man på känslan och uppskattar hur möe cash du kan smaska in i potten efter att du fått din hand.

 

Mitt råd är att gå igenom dina händer matematiskt i efterhand och se om du gör några misstag. Då noterar du de, och försöker ändra den känslan du spelar på till nästa gång

 

bra tips, thnx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gap-konceptet är bra att tänka på.

 

Klura ut vilka händer du tror FI skulle beta med och syna bara om du själv har den bättre halvan av dessa händer...

 

Jag tror att många synar med för dåliga händer..

 

Kanske inte matte men ändå.. Viktigt att förstå vad gap-konceptet är.

Sedan så är den exakta dragprocenten inte lika viktig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de vanligare grejerna jag gör är att tänka på vilka händer jag kan ha i en situation och sedan dela upp dem i ett par olika kategorier: Draghänder, kombohänder, och svårförbättrade händer. Uppenbarligen finns det bara en kategori på river.

 

Sedan försöker jag placera in vart den faktiska handen befinner sig i vilken grupp som nu är aktuell.

 

Det hela är rätt godtyckigt och man kan tänka sig andra kategorier. Det som är bra är att det ger en sorts grov riktlinje om hur man ska spela handen. Sitter man på en av sina bästa möjliga händer för situationen så ska man knappast vika, och om man sitter på en av de sämsta möjliga händerna så är det nog dags att ge upp.

 

Det gör också att man lättare kan klura ut vilka händer som är lämpliga att semibluffa med osv. Dvs de bästa av draghänderna som är för dåliga att syna, osv.

 

Annars är väl den vanligaste nybörjarmissen att underskatta värdet man har på syn vs all-in och överskatta värdet man har på höjning med mkt kvar att beta. Det är två situationer som det kan vara väldigt användbart att jobba in ordentligt via pokerstove.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är väl den vanligaste nybörjarmissen att underskatta värdet man har på syn vs all-in och överskatta värdet man har på höjning med mkt kvar att beta. Det är två situationer som det kan vara väldigt användbart att jobba in ordentligt via pokerstove.

Hänger inte med riktigt, vill du utveckla lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk viker för mycket mot all-in på floppen och viker för lite mot höjning på floppen när det finns mycket kvar att beta. Det senare gäller främst ur position.

Jo, folk har på tok för lite förståelse för hur jobbigt det är att spela hyfsat marginella färdiga händer ur position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...