Gå till innehåll

WSOP Strategi


Sanxion

Recommended Posts

Det finns många lägen då det är bra att vika AA. Jag gjorde det senast igår där jag låg 2:a och chippen gick allin. Det var 5 pers kvar och bara 4 belönades.

 

Men vi pratar inte bubblan i WSOP, vi pratar första handen/händerna. Det är det som är skillnaden. Jag har oxå vikt AA mot CL på bubblan, det är inget konstigt alls om man ligger bra till...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jo, jag är med på det. Jag åker till stor del för upplevelsen. Har inga planer på att bli uttdragen redan första händerna. Det är ju inte så att ens chanser att vinna ökar nämnvärt om man dubblar upp tidigt. Man har ju fortf bara någon promille av alla chips.

 

Jag tror hellre på ett långsiktigt kontrollerat spel med mindre och halvstora potter. I det fall man är allin ska man helst vara det först. Att riskera alla chips flera gånger om dagen under 8 dagar kan bara sluta på ett sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla ni som viker AA, hur stor edge har ni egentligen? Är ni gud? Angående KK så beror det ju på betmönster och så. Men om nån openställer och man har KK så foldar iaf inte jag utan nån sjuk tell eller nåt. Hur skulle nån nånsin göra så med AA?

 

Eftersom diskussionen handlade om första handen i WSOP Main Event så är det rätt svårt att se betmönster. Självklart viker man inte AA preflop förutom i ett fåtal extrema situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viker AA i satelitter om man kan folda sig till huvudturenringen eller i turnering om man kan folda sig till STORA pengar. Annars är det ju syn alla dar i veckan oavsett hur många motspelare man behöver syna. Om det är första handen eller inte kvittar.

 

Åker hellre ut med AA än att jag måste gambla som shortstackad och åka ut på detta sätt med vetskapen om att jag haft bra chans att dubbla/trippla upp med AA tidigare i turneringen.

 

Behöver ju inte direkt skämmas för att syna en all-in med AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom diskussionen handlade om första handen i WSOP Main Event så är det rätt svårt att se betmönster. Självklart viker man inte AA preflop förutom i ett fåtal extrema situationer.

 

Med betmönster menar jag inte tidigare spel utan just den handen. Han visar ju mer styrka om du raisar 4bb med KK, han 3-betar 14bb, du 4-betar 40bb, han ställer. Här är det ju inte svårt att göra sig av med KK om inte motståndaren är retarded/aspackad/en apa. Det är ju skillnad mot om han ställer först in i SB för 200bb rakt av.

 

Det finns inga "ett fåtal extrema situationer" i vanliga turneringar (dvs ej sats) där du kan vika AA. Inte ens om du skulle vara kort på bubblan. Vad är ITM i WSOP, 15K eller nåt? Vad är första plats, 10M eller nåt? Du kan inte passa lätta situationer att dubbla bara för att du är rädd att åka ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är med på det. Jag åker till stor del för upplevelsen. Har inga planer på att bli uttdragen redan första händerna. Det är ju inte så att ens chanser att vinna ökar nämnvärt om man dubblar upp tidigt. Man har ju fortf bara någon promille av alla chips.

 

Jag tror hellre på ett långsiktigt kontrollerat spel med mindre och halvstora potter. I det fall man är allin ska man helst vara det först. Att riskera alla chips flera gånger om dagen under 8 dagar kan bara sluta på ett sätt.

 

Hint, om du dubblar med AA första handen behöver du inte riskera alla chips på ett tag eftersom du kommer att ha dubbelt så mycket markar som alla andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med betmönster menar jag inte tidigare spel utan just den handen. Han visar ju mer styrka om du raisar 4bb med KK, han 3-betar 14bb, du 4-betar 40bb, han ställer. Här är det ju inte svårt att göra sig av med KK om inte motståndaren är retarded/aspackad/en apa. Det är ju skillnad mot om han ställer först in i SB för 200bb rakt av.

 

OK. Håller med.

 

Det finns inga "ett fåtal extrema situationer" i vanliga turneringar (dvs ej sats) där du kan vika AA. Inte ens om du skulle vara kort på bubblan. Vad är ITM i WSOP, 15K eller nåt? Vad är första plats, 10M eller nåt? Du kan inte passa lätta situationer att dubbla bara för att du är rädd att åka ut.

 

Vet att du har rätt. Har aldrig vikt AA preflop och kommer nog aldrig att göra det. Det skulle ändå kännas jobbigt att riskera att åka ut i första handen i WSOP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med betmönster menar jag inte tidigare spel utan just den handen. Han visar ju mer styrka om du raisar 4bb med KK, han 3-betar 14bb, du 4-betar 40bb, han ställer. Här är det ju inte svårt att göra sig av med KK om inte motståndaren är retarded/aspackad/en apa. Det är ju skillnad mot om han ställer först in i SB för 200bb rakt av.

 

Det finns inga "ett fåtal extrema situationer" i vanliga turneringar (dvs ej sats) där du kan vika AA. Inte ens om du skulle vara kort på bubblan. Vad är ITM i WSOP, 15K eller nåt? Vad är första plats, 10M eller nåt? Du kan inte passa lätta situationer att dubbla bara för att du är rädd att åka ut.

 

 

Ditt resonemang om att ALDRIG vika AA på bubblan i turneringar ens om sista platsen ITM är bra betald gäller om du spelar MÅNGA turneringar på samma inköpsnivå. Men ofta så är det väl så att man kanske spelar en turnering som WSOP 1-5 gånger i sitt liv. Man kanske har sattat sig in, eller sparat järnet för att komma åt upplevelsen. Man har mao inte en bankrulle som motiverar den storleken på inköp. I SÅ FALL, så skulle jag absolut kunna vika AA och folda mig till $15k. För mig är det MYCKET PENGAR. Matematiskt fel om man lever 1000000000000000000000000000 år och spelar WSOP varje år, men tyvärr räknar jag med att lämna in bra mycket tidigare...

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt resonemang om att ALDRIG vika AA på bubblan i turneringar ens om sista platsen ITM är bra betald gäller om du spelar MÅNGA turneringar på samma inköpsnivå. Men ofta så är det väl så att man kanske spelar en turnering som WSOP 1-5 gånger i sitt liv. Man kanske har sattat sig in, eller sparat järnet för att komma åt upplevelsen. Man har mao inte en bankrulle som motiverar den storleken på inköp. I SÅ FALL, så skulle jag absolut kunna vika AA och folda mig till $15k. För mig är det MYCKET PENGAR. Matematiskt fel om man lever 1000000000000000000000000000 år och spelar WSOP varje år, men tyvärr räknar jag med att lämna in bra mycket tidigare...

 

/SK

 

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Även om man inte är rullad för WSOP (vilket extremt få av dem som spelar är) så är man ändå ute efter att ta bra beslut. Även om 15K är mycket pengar så är det knappast en livsförändrande summa. Om jag hade kvalat in till WSOP hade jag inte varit så nöjd över att ta ett uselt beslut för att säkra 15K och ge upp chansen att vinna de riktigt stora pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Även om man inte är rullad för WSOP (vilket extremt få av dem som spelar är) så är man ändå ute efter att ta bra beslut. Även om 15K är mycket pengar så är det knappast en livsförändrande summa. Om jag hade kvalat in till WSOP hade jag inte varit så nöjd över att ta ett uselt beslut för att säkra 15K och ge upp chansen att vinna de riktigt stora pengarna.

 

du har fel.

 

de första 15K dollarna kan kanske förändra ens liv mer än ytterligare 150K.

 

livet handlar om att ta beslut med ett lyckomässigt +eV och det är inte alltid detsamma som det som är mest monetärt +eV.

 

 

visst för de flesta id e flesta situationer i livet så är det lika med att satsa på 1platsen men klart det går att konstruera massor av situationer där man bör säkra de första 15Kna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ändå kännas jobbigt att riskera att åka ut i första handen i WSOP.

Precis, det var det diskussionen gällde. Syna all-in preflop första handen i WSOP. I annan "vanlig" turnering hade jag synat med AA, men det hade varit jävligt förargligt om jag väntat i ett halvår på att komma till WSOP, efter att ha rest över halva klotet och PANG, ute. Man skulle ju inte kunna återvända hem.

 

"Så hur gick det i den där påkern du skulle vara med i?"

 

"Vilket väder vi har fått..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

usäkta... men det här snacket om att folda AA är nog det sjukaste jag läst. särskillt då folk resonerar att dom kan spela ur folk i medelstora potter senare... chansen till pengar är ju snarare lyckosamma uppdubblingar om man inte har någon liveerfarenhet/är fisk, kolla chris moneymaker...

 

så jävla mkt värt är väl inte upplevelsen att sitta o spela kort i vegas?

 

in med degen! 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Även om man inte är rullad för WSOP (vilket extremt få av dem som spelar är) så är man ändå ute efter att ta bra beslut. Även om 15K är mycket pengar så är det knappast en livsförändrande summa. Om jag hade kvalat in till WSOP hade jag inte varit så nöjd över att ta ett uselt beslut för att säkra 15K och ge upp chansen att vinna de riktigt stora pengarna.

 

 

Här landar vi i att det hela blir ett subjektivt värdebeslut och inte ett matematiskt sådant. Då kan nörddiskussionen avslutas och det hela blir istället en fråga om hur man värderar pengar...

 

Jag avslutar här :mrgreen:

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det ar exakt som SoderKrippa skriver, det ar en fraga hur manniskor varderar pengar. Jag som manga andra hade alla dagar i veckan foldat AA pa bubblan for att precis slinka in och plocka upp 15K. Hade det varit en $20 freezeout turre sa hade jag degat in alla dagar i veckan och dubbelt pa Sondagar for att antagligen dubbla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förresten,visste ni att man börjar med 20000 i ar? Har kvalat via ladbrookes och kolade lite info nyss.

 

 

Jao. Men i main event blir inte skillnad så stor tekniskt sett, i och med att de ändrar om strukturen också! Men i de mindre turneringarna blir skillnaden rätt mycket större!

 

Poker.se har en artikel om detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...