Gå till innehåll

NLT 400FR- AQ i ohöjd pott möter riverbet


Recommended Posts

På SH höjer jag preflop men nu var det FR med flera limpare så jag checkade bara. Är det ändå bättre ändå att höja preflop?

 

Träffar en fin flop och värdebettar. Får syn av en med statsen 30/4 som inte utmärkt sig något speciellt.Mina stats är nog 15/10. Vet dock inte vart jag står plus färgdraget finns så jag bettar turn för att antingen vinna potten direkt eller få ett omslag och kunna folda. Fi synar även här och det bör tyda på antingen dåligt par eller färgdrag.

 

Rivern känns ofarlig såvida inte fi träffade ett tvåpar och jag checkar. Fi värdebettar och jag slår inte mycket. Typ AJ och missat färgdrag. Ska jag ta synen eller var det idiotiskt att checka utan att jag istället skulle värdebetta genom en betfold?

 

 

** CaptnCanary [Hold 'em] (2.00|4.00 No Limit - Cash Game) Real Money

 

- Schindler54 sitting in seat 1 with $330.60

- seawaterz sitting in seat 2 with $369.37

- rincas123 sitting in seat 3 with $944.03

- Given sitting in seat 4 with $434.10

- jr2toad sitting in seat 5 with $158.50

- linmar sitting in seat 6 with $202.93

- woutergro sitting in seat 7 with $240.30 [Dealer]

- acidboy sitting in seat 8 with $102.90

- hero sitting in seat 9 with $402.10

- Freelanderr sitting in seat 10 with $150.00 [sitting out]

 

acidboy posted the small blind - $2.00

hero posted the big blind - $4.00

jr2toad posted to play - $4.00

** Dealing card to hero: Ace of Hearts, Queen of Spades

Schindler54 called - $4.00

seawaterz folded

rincas123 folded

Given folded

jr2toad checked

linmar folded

woutergro folded

acidboy called - $4.00

hero checked

 

** Dealing the flop: Ace of Diamonds, 9 of Hearts, 3 of Hearts

acidboy checked

hero bet - $16.00

Schindler54 called - $16.00

jr2toad folded

acidboy folded

 

** Dealing the turn: 10 of Clubs

hero bet - $30.00

Schindler54 called - $30.00

 

** Dealing the river: 8 of Clubs

hero checked

Schindler54 bet - $54.00

hero ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höj pre. Check-syna turn och då har du ett lättare beslut på river. Som spelat, fold.

Det jag inte gillar med att check-syna turnen är att jag absolut inte har en anning om var jag står. Vad göra då på rivern? Känns som jag har underrepresenterat min hand och måste syna vilket är att pissa bort pengar om fi har en bra hand. Som jag har nu spelat gör att min hand är väldigt synlig vilket gör antar jag rivern till en mkt lätt fold.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ju mer info genom att checksyna än att betta turn. Då får du ju veta om han bettar eller inte. Bettar han både turn och river kan du lättare folda. Checkar han så bettar vi river som standard. Det är ju mer i det uppkomna läget som vi inte vet var vi står. Checkar du turn har du mycket bättre chans att få betalt mer av de händer du faktiskt slår. Den enda hand förutom ren bluff (missat färgdrag) som du slår är ju i stort sett AJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@beachalban

 

Alltså, fi här är 30/4, varför ger du honom inte några sämre A i hans HD? Nu är jag iof rätt jävla oerfaren när det gäller FR, men när vi inte slår upp pre här leder jag nog fan alla gator bara. Vår hand är ju både rätt stark på den där brädan och dessutom underreppad (iom checken pre), åtminstone på floppen och på turn, särskilt innan vi bettat den sistnämnda. Passiva 30/4-tomtar ger jag inte mycket credit alls tbh, och försöker inte trixa nämvärt heller, jag försöker bara värdebetta ihjäl dem. Tycker den här handen kvalificerar rätt bra för det.

 

Som spelat är jag dessutom inne på att vi måste syna hans riverbet för det priset, men det är kanske marginellt iof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså beachalban har rätt förutom i att folda river. betta turn är dock inte helt fel heller, speciellt inte på denna nivå.

 

han bettar ca halvpott på river, på den här nivån finns det många tomtar som inte fattar att man inte ska betta om man inte kan få syn av en sämre hand.

 

du slår därför fortfarande en del Ax samt missat färgdrag. klart han KAN ha tex A8 eller QhJh men du vinner 1/4 ggr här.

 

slowspelat set är ju också en hand men som spelat, SYN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som spelat vet jag inte om jag kan hålla med om att syn är bra på rivern. När det kommer ett sånt värdebett är man aldrig bra känns det som om inte någon spelare är så duktig att bluffa på det viset.

 

Jag har i slutet börjat att ge fan i att syna alla värdebettar trots goda pottodds och tror jag tjänar på det på dessa låga nivåer trots att vissa såklart kan utnyttja det mot mig. Det är lite därför jag gillar att betta turnen för då blir det inte så många "crying calls" för då får man bort den mesta skiten redan där samt blir utdragen mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på den här nivån finns det många tomtar som inte fattar att man inte ska betta om man inte kan få syn av en sämre hand.

 

Här är du nog faktiskt inne på något ganska stort, dvs beräknandet av idiotfaktorn vid spel mot okända motståndare på low/midstakes-spel... ge oss lite tankar kring detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, lite förvånad över att folk så gärna vill checka turn faktiskt. När jag kollar den igen nu tycker jag att det är helt givet att leda den nämligen.

 

Den här typen av passiva limpfiskar, varför vill ni ge dem chansen att spela små potter med sina Ax eller ta frikort med sina färgdrag (för det gör de ju)? Det har jag lite svårt att förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är du nog faktiskt inne på något ganska stort, dvs beräknandet av idiotfaktorn vid spel mot okända motståndare på low/midstakes-spel... ge oss lite tankar kring detta.

 

nu förstår jag faktiskt inte om du ironiserar över mitt inlägg eller inte. idiotfaktorn är väl oftast väldigt hög på den här nivån och grundläggande pokerkoncept har gått många förbi.

 

många kommer göra sin hand till en bluff i detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@beachalban

 

Alltså, fi här är 30/4, varför ger du honom inte några sämre A i hans HD? Nu är jag iof rätt jävla oerfaren när det gäller FR, men när vi inte slår upp pre här leder jag nog fan alla gator bara. Vår hand är ju både rätt stark på den där brädan och dessutom underreppad (iom checken pre), åtminstone på floppen och på turn, särskilt innan vi bettat den sistnämnda. Passiva 30/4-tomtar ger jag inte mycket credit alls tbh, och försöker inte trixa nämvärt heller, jag försöker bara värdebetta ihjäl dem. Tycker den här handen kvalificerar rätt bra för det.

 

Som spelat är jag dessutom inne på att vi måste syna hans riverbet för det priset, men det är kanske marginellt iof.

 

Okej, jag lade inte riktigt märke till just hans stats, utan jag tänkte kanske lite mer generellt. Vidare menade jag om man hade höjt pre, andra delen av den formuleringen var kanske mindre genomtänkt.

 

Med detta är det inte sagt att jag helt håller med dig. Tycker fortfarande vi kan ta det bettet på river istället och vi har då bättre chans att få syn av en sämre hand. Är han riktigt passiv-fiskig så är det klart att han kan syna både turn och river med ett sämre A men jag håller det inte för troligt annars. Självklart är det en gränsdragning mellan check för bluffinducering/värde genom att lättare få syn på river, kontra värdebet/skydda sig mot drag. Även andra faktorer spelar in, men det är detta jag räknar med primärt. Få fall är självklara och ju närmare gränsen dessto mer utrymme för att variera sig. Vad man måste ha i tankarna är också hur väl det passar in i ens metagame (balansen).

 

Om man ser till denna situation där FI uppanbarligen är passiv och i en ohöjd pot, så tycker jag nog ändå inte att det är ett självklart läge. Fi kan sitta på lite vad som helst (Ax osv) men generellt är jag inte säker på att han betalar av oss både på turn och river med en sämre hand trots att han är så passiv. Det bettet vi sparar in de gånger han slår oss kan jag tänka mig i stora drag motsvarar det bet vi får in de ggr han synar både turn och river med en sämre hand. Även det faktum att vi inducerar syn med sämre hand/bluff genom att checka tror jag mer än väl väger upp att vi borde försvara vår hand mot att Fi förbättrar sin på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...