Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej.

Jo som jag har förstått så är det många olika kategorier av människor på detta forum. Så jag skriver nu med viss förhoppning att någon domare, advokat, åklagare vill kliva fram ur skuggan och ge mig några gratis tips;-) .

själva problemet då.

Jag bor alltså på en ö i stockholms skärgård. Har en gårdsfastighet med en del tillhörande mark ca 15 hektar sedan 2 år tillbaka.

Bla äger vi en snutt mark längs en liten grus väg. Den här snutten är mellan ca 6 meter bred och drygt 100 meter lång. Alltså en väldigt liten marksnutt som inte egentligen har något värde för mig och familjen.

Dock gränsande till den här marksnutten är det en privatpersom som äger en äng motsvarande ca 3 hektar. Och den här personen är interesserad av att tjäna pengar på sin mark denne har under lång tid förhandlat med komunen om att dela av till tomtmarker. Pga att nästan hela hans mark ligger på en vattentäkt så har alla hans ritningar om bygglov hittils blivit avslagna. Nu verkar det som om han fått in en fot i kommunen. I alla fall har han anlitat en arkitekt som han pröjsar mycket pengar till för att få en ritning till en detaljplan. Det som har kommit fram är en ritning på 6 tomter (från början ville han att det skulle bli 30 st;-) ) I alla fall så verkar de vara tvugna att lägga de här tomterna pricis gränsande till vår mark. De planerar nu att dra tillfarts vägar över våran mark.

Den här exploatören har nu insett att vi äger marken i anslutning till vägen. Och han har kontaktat oss för att vill köpa vår mark eller byta den mot motsvarande arial på ett annat ställe.

Vi skulle gjärna kunna tänka oss att köpa resten av den mark som blir kvar efter att marken till det tänkta tomtområdet har avstyckats. Det rör sig om ca 2 hektar. Vi hade tänkt ge honom skäligt med pröjs pluss att ha skulle kunna få den snutten som han suktar efter.

Så vi träffades för att förhandla. Han var stenhård och ville endast byta mark mot mark vilket vi inte var intresserade av det skulle bli en så liten snutt typ 2-3 tuggor hö till hastarna. Så det var ju knappt värt besväret med avstyckning osv. Det som det mynnade ut i var i alla fall att vi gav honom vad som vi tycker borde vara i hans ögon, några bra alternativa förslag. Han blev argare och argare började skrika om att kommunen skulle ta våran mark. Tvångsservitut expropiering bla bla.

I alla fall så sa jag till honom att hans arkitekt skulle "rita om rita rätt" och att vi i så fall vill behålla våran marksnutt tills vidare. Den lär ju stiga i värde om det blir hus i anslutning, alltså de som kommer att bo i husen lär ju vara villiga att pröjsa rätt ordentligt för att få den marken, tillgång till vägen och att typ slippa ha en vitfläskad gubbe (jag alltså) med motorsåg bland deras hammokar typ.

Det jag undrar lite grann över här är hur pass stor chans har han att komma över min mark med hjälp av kommunen. Finns det lagar som styr sådant här eller handlar det mycket om godtyckliga beslut baserat på kontakter i kommunen? Råd till mig uppskattas om någon nu mot förmodan har orkat att läsa igenom den här gnälltråden:-D . Kanske finns här någon varit ungefär i samma sitts som jag eller i "fis" kläder;-) som känner sig manad att komma med råd.

Postad

Tackar kan ju pröva det också. Det är ju typ här jag håller till så jag tycker det är praktiskt att fråga här. Dessutom har jag ju visst förtroende för vissa användare. Jennez tex;-) får han för sig att skriva här så köper jag nog hans råd rakt av;-)

Postad
Utan att ha orkat läsa mer än början på ditt inlägg så råder jag dig att posta i flashbacks juridikdel. Där får du garanterat hjälp.

Jag rekommenderar inte att du försöker lösa en sådan här avancerad tvist med de svar du får på flashbacks juridikdel.

Av det jag läst på flashbacks juridikdel, så tycker folket mer än de vet.

Rekommenderar dig starkt att ta kontakt med en jurist inom ämnet.

Postad
Utan att ha orkat läsa mer än början på ditt inlägg så råder jag dig att posta i flashbacks juridikdel. Där får du garanterat hjälp.
Flashbacks juridikforum är överskattat.

Mitt råd är att inte posta alls i några forum. Det du frågar om är mycket komplicerat. Anlita en riktig advokat med dokumenterade kunskaper i fastighetsrätt. Sök på Advokatsamfundets hemsida.

Postad
Jag rekommenderar inte att du försöker lösa en sådan här avancerad tvist med de svar du får på flashbacks juridikdel.

Av det jag läst på flashbacks juridikdel, så tycker folket mer än de vet.

Rekommenderar dig starkt att ta kontakt med en jurist inom ämnet.

Ja det är väl det man ska göra för att förbättra oddsen för sig själv. Har ett par släktingar som är advokater så jag ska ta upp det med dem när tillfälle ges.

Sedan är jag ganska interesserad av själva principen att kommunen tar mark från privatpersoner. Jag vet att de kan det. Och i bland så är det säkert berättigat tex till försvarsanläggningar, sjukhus, vägar mm. Men hur sköts det här egentligen. Räcker det med att skicka upp en tjackhora så hittar de ett hållbart argument till att ta annans mar. Ex typ "vi tycker att det är bra för bygden om den befolkas lite mer så vi måste därför ta marken och bygga hus på den":-) .

Vad tycker ni om det grabbar?

Edit: Det bästa vore om det fanns någon från kommunen som surfar runt här på forumet hehe

Postad
Det är nog troligare att man skriver in servitut i lagfarten då. Att ägarna till angränsande tomten får ta väg över din mark.

Ja det där pratade exploatören också om.

Är det andra regler som gäller för detta undrar man ju.

Själv äger jag tex 1 halvö på ca 3 hektar och om jag tex styckar upp den och lyckas få bygglov så kan jag då räkna med att få dra en anslutande väg över annans mark.

Postad
Klart man får hobbysvar även där, men jag tror fortfarande att det är bättre att fråga efter hjälp där än här.

Asså ok jag fattar jag kanske inte kan få experthjälp. Men jag är interesserad av frågan och undrar om det finns andra här med erfarenhete eller som tycker att ämnet är interessant.