Gå till innehåll

Behöver hjälp med denna fysikuppgiften


illerrre

Recommended Posts

"Vid en tävling i lerduveskytte kastas lerduvor upp i luften i en kastbana som är 40 meter hög och 70 meter lång. Med vilken hastighet måste dessa lerduvor då ha kastats iväg?"

 

Trodde jag kunde denna men fick fel svar. Kan någon förklara varför man inte kan göra som jag gör och sedan hjälpa mig hur man ska klara den?

 

Så här gjorde jag:

 

Om jag bara kan ta reda på hastigheterna för att komma 40 meter upp och 70 meter i sidled så kan jag sedan använda pythagoras sats (hur det nu än stavas). Så jag började räkna ut hastigheten som behövs för att komma 40 meter upp i luften.

 

g*h = v^2/2. V = roten ur 2*g*h, roten ur 2*9,82*40 = 28m/s

 

Nu behöver jag hastigheten i x-led den räknar jag ut med v = s/t. Fast jag har inte t än, så jag måste skaffa den först. Det gör jag genom v = v0-a*t

 

I högsta punkten på y-axlen så är v = 0. v0 räknade jag ut där uppe som jag fick till 28m/s. Löser ut t och får att t = 28/9,82 = 2,9 sek. Luftfärden varade alltså 2,9 sekunder.

 

Går tillbaka till x-led där jag nu kan få ut hastigheten. v = s/t. v = 70/2,9 = 24m/s.

 

Nu tar jag bara pythagoras sats. 24^2 + 28^2 = x^2 och detta fick jag till ungefär 37 m/s, vilket är fel. Svaret ska vara 31 m/s

 

 

Är tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det att jag använder fel formel när jag ska räkna ut i x-led? Använde

s=v0*t + g*t^2/2 nu precis istället och fick det till 30. Fast hade inte med alla decimaler så hade kanske fått det till 31 annars. Är det här jag har gjort felet? Ska slå det nogrannare nu en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du harräknat helt rätt, men du har räknat ut en annan uppgift än den som efetrfrågas.

 

Det du har räknat ut är hastigheten lerduvan ska ha om den efter 70 meter ska befinna sig på höjden 40 meter.

 

Men det som efterfrågas i texten är att toppen på kastbanan är 40 meter, och att den landar efter 70 meter - dvs tiden du räknat ut är bara tiden för halva flygningen, från marken till 40 meter. Sedan ska den ner igen.

 

Antingen så tar du alltså dubbla tiden, eller halva streckan (efter 35 meter så befinner sig lerduvan på högsta punkten). Båda lösningarna borde ge samma svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah juste! Tack som fan.

 

Har en annan på lager som jag heller inte har lyckats lista ut.

 

"Nina diskar. Vattnet strömmar ut ur kranen med hastigheten 3.2 m/s ner på en tallrik 42 cm längre ned. Vilken hastighet kommer vattnet att ha när den träffar tallriken?"

 

Här måste jag ju använda formeln V = v0 + a*t, fast t har jag inte. Då måste jag väl använda formeln s=v0*t + a*t^2/2 och lösa ut t? Men det är just det jag inte klarar, att lösa ut t därifrån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah juste! Tack som fan.

 

Har en annan på lager som jag heller inte har lyckats lista ut.

 

"Nina diskar. Vattnet strömmar ut ur kranen med hastigheten 3.2 m/s ner på en tallrik 42 cm längre ned. Vilken hastighet kommer vattnet att ha när den träffar tallriken?"

 

Här måste jag ju använda formeln V = v0 + a*t, fast t har jag inte. Då måste jag väl använda formeln s=v0*t + a*t^2/2 och lösa ut t? Men det är just det jag inte klarar, att lösa ut t därifrån...

 

EDIT: Skummade igenom frågan och missuppfattade den, glöm allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här måste jag ju använda formeln V = v0 + a*t, fast t har jag inte. Då måste jag väl använda formeln s=v0*t + a*t^2/2 och lösa ut t? Men det är just det jag inte klarar, att lösa ut t därifrån...

Trolla om den andra formeln till formen t^2 + at + b = 0 och kör lösningsformeln (pq-formeln) på den.

 

Antar att du läser gymnasiets FyB och borde därmed klara av det ovan givna förslaget.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattnets potentiella energi omvandlas till rörelseenergi:

 

(mu^2)/2=(mv^2)/2+mgh

 

där m=vattnets massa (förkortas bort), u=ny hastighet, v=utgångshastighet

g=tyngdaccelerationen, h=höjd från tallriken

 

---> u=sqrt(3.2^2+2*9.81*0.42)=4.3

 

EDIT: Det var visst nån dag sen sista inlägget, så du kanske redan fått hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nix, men jag har haft provet så egentligen bryr jag mig inte.. (rätt inställning jag vet).

 

(mu^2)/2=(mv^2)/2+mgh

 

Denna formel har vi aldrig använt. mv^2/2 = mgh är ju vanligt, men mu^2/2 har jag aldrig sett förr.

 

Eftersom hastigheten redan har en rörelseenergi från start måste man ta med det. När du har använt mv^2/2 = mgh har föremålet startat från vila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...