Gå till innehåll

Hur många händer ser ni floppen med shorthanded NL


skalle88

Recommended Posts

Om ni ligger på runt 20% shorthanded så måste ni väl få svårt att få action med bra händer antar jag?

Eller spelar ni tight men väldigt aggresivt med bluffar osv postflop?

 

Både preflop- och postflopaggressivet spelar ju in, också, inte bara vpip/flops seen*. De flesta duktiga TAG's spelar väldigt aggressivt i position och i små potter, vilket kan ge ett intryck av att de är rättså slaskiga, men när de väl stoppar in stacken så har de stålet. Man måste också balansera genom att spela drag och stål likartat (dvs väldigt aggressivt).

 

Var tajt UTG och i UTG+1, bli LAG i CO och på knappen. Mina stats är t.e.x 14/14 från UTG och 34/29 från knappen.

 

*Vpip är fö en mkt mer meningsfull siffra än flops seen IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan 50% flops seen på shorthanded NL400 beroende på hur pass stora höjningarna är preflop.

 

Ger ju lite svängningar i stacken men man brukar få duktigt betalt med stålet. Förlora några småpotter, men vinna när keramiken går in. Det är ju det som är det viktiga ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vpip = voluntary put $ in pot, dvs man räknar in alla händer du frivilligt stoppar in pengar i potten med. Om du höjer först in och alla lägger sig så räknas den handen fastän du inte ser floppen. Om du limpar, synar i SB, synar en höjning eller reraisar så räknas det också, återigen oavsett om det blir en flopp eller inte. Om du checkar i BB och får se en gratisflopp så räknas handen däremot inte fastän man ser en flop.

 

Det är en mer meningsfull siffra för att den blir mer representativ för hur du spelar, och mindre påverkad av huruvida fi viker eller inte etc.

 

De flesta TAGs ligger väl någonstans mellan 20-25% vpip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flops seen ligger för närvarande tyvärr ofta över 35% försöker få ner den till under 25% men det sker på automatik just nu! Backar sakta men säkert också så det bör ju bevisa att man ska spela jävligt tight preflop :)

 

Prova att spela efter strikta starthandskrav ett tag. Bestäm i förväg vilken VPIP du vill ligga på, bestäm sedan vilka händer du ska spela från vilken position med hjälp av pokerstove och skriv ner det, spela sen några sessioner på det viset utan att fuska.

 

Jag låg själv på 30 % VPIP och ville börja spela tightare, men det var svårt att bryta vanan när man väl spelade. Så jag gjorde som jag beskrev ovan med en mål-VPIP på ungefär 20. Jag spelade kanske 1000 händer med den strategin, sen hade jag i princip "lärt om". Nu ligger jag på 22 % utan att behöva tänka på att spela tight.

 

Förmodligen funkar det lika bra för en TAG som vill träna på att spela LAG-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkar bra

 

det fungerar bra för mig

 

Funkar bra för mig

 

Jag är osäker på vad ni egentligen menar när ni skriver så här, men IMO så är det en rättså meningslös kommentar. Självklart är man ute efter att maximera sina vinster, och inte bara efter ett spelsätt som "funkar bra". För mig antyder det att man är nöjd med sitt spelsätt och inte ser någon anledning att förändra/förbättra något i sitt spel, vilket inte är en vinnande attityd.

 

Men: 1) Jag kanske missförstår vad ni menar, och 2) jag menar inte på något sätt att XX% vpip nödvändigtvis är varken "bättre" eller "sämre" än YY% vpip.

 

EDIT: Är man hobbylirare som är nöjd med sin winrate och varken har tid eller lust att sitta och täta alla sina läckor eller fundera så mkt över sitt spel så är det ju alright.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, smart! Kan hålla med om att det är en ganska meningslös kommentar, ganska meningslös tråd överhuvudtaget kanske isåfall. Menar bara att jag plussar och att jag känner mig trygg i spelstilen på ett ungefär, men fungerar bra och bra:roll: , både högre och lägre vpip kan ju vara lika, eller mer, givande och alltså fungera lika "bra" eller bättre. Man får väl helt enkelt testa sig fram till vad som passar en själv bäst? Beror ju på hur man är som spelare. Vet inte riktigt vad man ska säga dock. Självklart är målet en vpip som ger så hög winrate som möjligt, är säkert långt ifrån den i dagsläget, men jag plussar iallafall.

(Och ja, jag vet att jag bara svammlar:p)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...