Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har inte spelat mer än 20-30 händer, men på den tiden är det ~50% sedda floppar. Hyfsat löst mao.

Party Poker 0.5/1 Hold'em (8 handed) converter

Preflop: Hero is SB with As, 6s.

1 fold, UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, CO calls, Button calls, Hero completes, BB checks.

Trevligt med A-högt färgdrag. Kompletterar från SB och ser så klart floppen.

Flop: (6 SB) Js, 6d, Ac (6 players)

Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, MP2 bets, CO calls, Button calls, Hero raises, BB folds, UTG+1 calls, MP2 calls, CO calls, Button folds.

Kunde varit värre. Med så många motståndare kommer säkert någon att satsa. Känns som om min hand är stark och jag bestämmer mig för en CR.

Turn: (7.50 BB) Jh (4 players)

Hero bets, UTG+1 raises, MP2 calls, CO calls, Hero calls.

Aj. Bättre kort kunde jag fått. Nu får jag stryk av A med bättre kicker och vilken J som helst. Bettar ändå ut på turn. Borde jag hållit igen här och check/callat?

River: (15.50 BB) 2h (4 players)

Hero checks, UTG+1 checks, MP2 checks, CO checks.

Check på river känns ganska enkel. Jag hade nog synat om UTG+1 bettat, men hade det varit rätt?

Final Pot: 15.50 BB

Kommentarer på handen?

Postad
Med tanke på att din bästa hand var AAJJ6 hade jag nog check-foldat turn.

Även med tanke på de outs jag har? Jag har två sexor som är skarpa samt kanske ett A (förmodligen inte båda).

Dessutom kan en hel del riverkort vara högre än de kickers som slår mig nu och ge mig en delad pott (säg att jag är uppe mot AT eller nåt, då har jag fyra damer och fyra kungar). En tredje J kan vara ännu en out.

Att lägga handen här känns lite tveksamt (men det är kanske rätt!).

Postad
Vi kan säga att du har 11 outs till split pott(4*K/4*Q/2*J/1*A(om vi sätter fi på AX)) och som bäst 2 outs till vinst(2*6), och därför skulle jag lägga handen.

Jag är ledsen att jag är så envis ;)

Säg att jag checkar turn och UTG+1 bettar. När potten kommer tillbaks till mig (givet att alla synar, som de gjorde med höjningen från UTG+1 nu) är den på 10.50 BB. Ska jag verkligen lägga ner då för ett BB till?

(Kan tillägga att jag nyligen har läst Ed Miller's post på 2+2 om att ett av de största misstagen som folk gör på låga nivåer är att lägga sig för ofta i stora potter, vilket kanske är det som gör mig så svår att övertala.)

Postad

Rundchecken på rivern, tycker jag nästan tyder på att ingen hade knekten, och om de hade det så var det ingen bra knekt. De händer som man kan tänka sig att folk synade/betade med är ju alla AX, JX och 6X, samt möjligen någon tomte som vägrar släppa stegdrag eller osettat pocketpair. Ingen raise preflop får mig att tro att det i så fall är 22-TT.

66 kan vara en möjlighet, och att han har väntat tills de stora betten på turn innan han börjar raisa, då han även nog hoppas på att någon har fångat en knekt med oparad kicker.

Om det var ett annat pocketpair så kan det ha varit ett (dumt) försök att bluffa när knekten kom.

Vad som förvånar mig, med tanke på att det är 0.5/1 FLT på Party, är att det checkas runt på rivern. Hade floppen innehållit ett hjärter hade jag förstått det, men inte nu. Tror att du var uppe mot ett ess eller en sexa. Sexan vinner du mot, esset får du ju som bäst split plot med, så jag tror du hade gjort bäst i att folda på rivern. Mina topp tre-gissningar på vad han visade upp (Jag reserverar mig för eventuella felaktigheter beroende på trötthet):

1. AX (6<X<J)

2. 77-TT

3. 6X

Berätta gärna vad han visade upp!

Postad

Preflop: Hero is SB with As, 6s.

1 fold, UTG+1 calls, 1 fold, MP2 calls, CO calls, Button calls, Hero completes, BB checks.

Trevligt med A-högt färgdrag. Kompletterar från SB och ser så klart floppen.

På gränsen till värdehöjning tycker jag men hade nog också bara synat framför allt för att det större handlingsfrihet på floppen. (Först ut med sex spelare på floppen kan du ju i princip utan problem välja och vraka mellan check-fold, check-call och check-raise då du är nästan garanterad att någon bettar ut. Höjer du preflop kommer risken att missa C-R vara mycket större.) Genom att bara syna minskar du effekten av din dåliga position efterssom det nästan alltid blir check på floppen.

Flop: (6 SB) Js, 6d, Ac (6 players)

Hero checks, BB checks, UTG+1 checks, MP2 bets, CO calls, Button calls, Hero raises, BB folds, UTG+1 calls, MP2 calls, CO calls, Button folds.

Kunde varit värre. Med så många motståndare kommer säkert någon att satsa. Känns som om min hand är stark och jag bestämmer mig för en CR.

Helt korrekt check-raise tycker jag. Din hand är stark men sårbar och leder du har du antagligen inget emot att få potten direkt här (knappast troligt) eller i alla fall få bort så många händer som möjligt.

Bästa sättet att göra detta är att få folk att tvingas syna 2 bets kallt. Gör dom det så får du också en indikation på om/att de har en rejält stark hand. (Givet att de inte är totala nötter.)

Skulle nog få lite varningsflagg när UTG+1 som rimligtvis redan har starkast handdistribution preflop synar två kallt. Ett set känns inte allt för otroligt...

Turn: (7.50 BB) Jh (4 players)

Hero bets, UTG+1 raises, MP2 calls, CO calls, Hero calls.

Aj. Bättre kort kunde jag fått. Nu får jag stryk av A med bättre kicker och vilken J som helst. Bettar ändå ut på turn. Borde jag hållit igen här och check/callat?

Check syna tycker jag definitivt inte du skall göra. Föreslår nog bet-fold faktiskt. (Alternativt check-fold men det känns väl vekt.) Det mesta av UTG+1 spel tyder ju på att han faktiskt hade ett set och då har han minst kåk nu.

Dessutom får han ju overcall av två man och även om detta ger dig 14-1 i odds så gör det att det är extremt troligt att du drar dött eller näst intill dött. Skulle gissa att du i snitt har två outs till split (aces full) och inte mycket mer.

River: (15.50 BB) 2h (4 players)

Hero checks, UTG+1 checks, MP2 checks, CO checks.

Check på river känns ganska enkel. Jag hade nog synat om UTG+1 bettat, men hade det varit rätt?

Om UTG+1 bettar och övriga två lägger sig kan det vara värt en syn, får han overcalls eller raise av dessa tycker jag att det är en solklar fold.

Final Pot: 15.50 BB

Kommentarer på handen?

Tja du får i princip det värsta kort du kan tänka dig på turn, inte mycket att göra åt saken. Om du ledde på floppen kom just det kort som nästan säkert gav någon en bättre hand och låg du efter (mot ett set eller AJ) så gick dina chanser från små till obefintliga.

/Bjorn