parre Postad 20 Februari , 2005 Rapport Postad 20 Februari , 2005 Slaskdealers på Klubben. Spelet är sökö hi/lo, potlimit, 15 ante på given, bringin på 5-15. Jag har ca 900-1000 framför mig, fi täcker mig. Jag har ett lite svagt minne av hur handen spelades ut - jag synade bringinbetet med Q7 - slaskslask. Sedan träffade jag damen på tredjegatan, då betade fi ut pott (tror det var 60) och jag cold-callade. Fi hade ett A öppet samt såg ut att ha ett lågdrag. På fjärdegatan träffar fi en spader nia, så han har en öppen nia, två öppna spader + öppet lågdrag samt ett A. Han kan dock inte ha en färdig hand (om han inte har ett A i hålet, vilket jag starkt tvilvar på). Altså är våra bord: Mitt: (Q) 7 Q 6 rainbow Fi: (x) A 6 9, två spader Fi betar ut pott - 180. Jag vet att fi kan spela sökö8 och att han ofta spelar detta spel på dealers-borden. Jag skulle inte direkt kalla honom tight när det gäller sökö, men han har koll på spelet och kan det. Här väljer jag att slå om pott all-in. Nu hade jag lite mer än en potthöjning kvar - 760, men i praktiken är jag alltså all-in. Jag gör det för att: 1) Jag är rätt så säker på att jag har bäst hand. 2) Jag tar gärna potten här och nu. En stor re-raise borde sätta press på honom, det signalerar ju rätt tydligt att jag har en hand. 3) Han kan inte ha en färdig hand som slår mig. Han måste träffa för att inte jag ska scoopa (jag var hyfsat säker på att han ej hade AA). 4) Jag tror helt enkelt att genom att gå all-in så gör han ett misstag om han synar, och det är ju aldrig fel att låta folk begå misstag i poker... Jag är lite osäker på om jag gjorde rätt dock. Jag tycker att jag har en klar fold eller all-in på fjärdegatan (så jag inte behöver ta beslut på sista samt riskera att inte få betalt ifall jag förbättrar/han missar). Några tyckte att jag skulle höjt tillbaka pott redan på tredje - skulle jag det? Jag valde att bara syna tredjegatan så jag skulle kunna spela om en mkt större pott ifall han blankar fjärde/jag förbättrar fjärde. Som det nu var så synade han min all-in. Han hade tre spader och lågdrag. Ifall jag inte förbättrar har han alltså 10+3 outs för fyrfärg/AA samt en hel del outs för lågen (delning). I verkligheten säkert några färre outs pga foldade kort, men jag minns inte hur många/om det fanns några döda spader. eller ess. Jag satte sexan på sistakortet (tvåpar) och han drog en ruter knekt - jag scoopade. Fi blev skitsur och tyckte jag spelade handen dåligt och att jag inte borde tryckt med damerna på fjärde. Att jag inte ska syna bringin med Q7 är ju rätt kllart, men sådana saker gör jag ibland och ibland går det bra också - var ju inte direkt så att fi satte mig på QQ där. Citera
Micke_E Postad 20 Februari , 2005 Rapport Postad 20 Februari , 2005 Nu har jag räknat lite på det här, jag kan inte garantera att uträkningarna är helt korrekta, kom gärna med kritik om ni anser något vara fel. Först lite enkel notation, P(x) står för sannolikheten att x inträffar. 1. P(Parre förbättrar) = 7/45 = 0,156 2. P(Fi förbättrar) = 13/45 = 0,289 3. P(Fi scoopar) = 0,289 * (1-0,156) = 0,244 4. P(Split) = 20/45 = 0,444 5. P(Parre scoopar) = 1 - (P(Fi scoopar) + P(Split)) = 0,312 Kommentarer: 1. Om Parre förbättrar så finns det inga kort som Fi kan vinna mer än halva potten på om vi förutsätter att Fi inte har ett par i hålet, vilket är ganska säkert eftersom Fi inte kommer att syna Parres omslag med annat än AA. 2. Fi har tre ess och 10 färgkort som förbättrar hans hand. 3. För att Fi ska scoopa så måste Fi förbättra, antingen genom att träffa ett högre par (dvs AA) eller sätta 4-färgen, dessutom så måste Parre missa. 4. Sätter Fi lågen så blir det alltid split. 5. För att Parre ska scoopa så måste Fi missa alla sina kort. Andelen av potten som Parre kommer att vinna i längden är alltså: P(Parre scoopar) + P(Split)/2 = 0.534 Slutsatsen är alltså att Parre tjänar marginelt på det spelet i längden, men Fi gör ju även rätt i att syna eftersom det redan ligger en del pengar i potten som väger upp de sista procenten. Citera
parre Postad 20 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2005 Fin uträkning Du har ingen lust att räkna på hur många spader/ess som måste vara döda för att fi inte ska ha odds att syna? Citera
Micke_E Postad 20 Februari , 2005 Rapport Postad 20 Februari , 2005 Fin uträkning Du har ingen lust att räkna på hur många spader/ess som måste vara döda för att fi inte ska ha odds att syna? Det lär vara ganska många eftersom man alltid har 2-1 i odds när det är potlimit. Men jag kan kolla upp det, har inte tid just nu dock, så jag återkommer om en stund eller imorgon. Kom föresten just på att jag glömde att räkna bort en out för din synliga 7a, men det har ju inte någon enorm effekt. Citera
Micke_E Postad 20 Februari , 2005 Rapport Postad 20 Februari , 2005 För att Fi ska gå jämnt upp på en syn så måste 7 av hans outs för högen vara döda, eller så kan 3 outs för högen och 6 för lågen vara döda. Då vinner du 65-66% av potten i längen och Fi får ju 2ggr pengarna när han synar ett pottbet. Citera
Almtom Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Du tror inte FI var arg för du synade med Q7 och inte för att du gjorde rätt beslut när du spika damen på turn? Citera
Micke_E Postad 23 Februari , 2005 Rapport Postad 23 Februari , 2005 Du tror inte FI var arg för du synade med Q7 och inte för att du gjorde rätt beslut när du spika damen på turn? Du vet väll hur björne är, han blir alltid sur när han inte vinner potten Citera
parre Postad 23 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 23 Februari , 2005 Du tror inte FI var arg för du synade med Q7 och inte för att du gjorde rätt beslut när du spika damen på turn? Ja, jag slaskade 15 med Q7 och vann en 2k-pott. Tar dom oddsen vilken dag som helst. O så blir Björne så sur så det är fan värt det Citera
Micke_E Postad 24 Februari , 2005 Rapport Postad 24 Februari , 2005 Du tror inte FI var arg för du synade med Q7 och inte för att du gjorde rätt beslut när du spika damen på turn? Ja, jag slaskade 15 med Q7 och vann en 2k-pott. Tar dom oddsen vilken dag som helst. O så blir Björne så sur så det är fan värt det Så i framtiden kan man anta att du sitter med skit i hålet i sökö8 för att försöka vinna ytterligare en monsterpott? Citera
Hickmott Postad 25 Februari , 2005 Rapport Postad 25 Februari , 2005 Så i framtiden kan man anta att du sitter med skit i hålet i sökö8 för att försöka vinna ytterligare en monsterpott? Kan man inte alltid anta att parre sitter med skit i hålet, oavsett spel, anledning, insats och tid på dygnet? //Hickmott Citera
parre Postad 25 Februari , 2005 Författare Rapport Postad 25 Februari , 2005 Så i framtiden kan man anta att du sitter med skit i hålet i sökö8 för att försöka vinna ytterligare en monsterpott? Ja, anta det. Sedan synar du min all-in den gången jag har monster i hålet och jag tar din deg - ganska så standardspel dvs Kan man inte alltid anta att parre sitter med skit i hålet, oavsett spel, anledning, insats och tid på dygnet? Spel - spelar ingen roll Anledning - Permatilt Insats - Högre än jag har råd med Tid på dygnet - Spelar ingen roll det heller. Citera
Recommended Posts