Gå till innehåll

Mallar för att svara på inlägg.


Grymme

Recommended Posts

Det är viktigare att det som sägs är rätt än att det sägs på ett trevligt sätt.

 

Det är för många som bara spyr ut frågor till höger och vänster men redan har bestämt sig för vad svaret är. Dessutom är de beredda att försvara syn "synpunkt" oavsett vilka argument de möts av.

 

De som borde vara ödmjuka är snarare de som inte har någon aning om vad de pratar om. Därmed inte sagt att man har rätt att vara ett as för att man kan något. Det bästa är givetvis ett korrekt och hyfsat artigt svar. Ibland är ju dock det korrekta svaret att någon gör fel. Enligt vissa är detta oartigt?

 

Om jag blev garanterad att t.ex. Jacobmal skulle svara med max två ord på varje fråga jag ställde skulle jag nog lägga upp frågor i HH-delen. Om jag blev garanterad att tio snälla förlorare på NL25 skulle svara skulle jag skita i det.

 

Innehållet är viktigare än formen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det är viktigare att det som sägs är rätt än att det sägs på ett trevligt sätt.

 

Det är för många som bara spyr ut frågor till höger och vänster men redan har bestämt sig för vad svaret är. Dessutom är de beredda att försvara syn "synpunkt" oavsett vilka argument de möts av.

 

De som borde vara ödmjuka är snarare de som inte har någon aning om vad de pratar om. Därmed inte sagt att man har rätt att vara ett as för att man kan något. Det bästa är givetvis ett korrekt och hyfsat artigt svar. Ibland är ju dock det korrekta svaret att någon gör fel. Enligt vissa är detta oartigt?

 

Om jag blev garanterad att t.ex. Jacobmal skulle svara med max två ord på varje fråga jag ställde skulle jag nog lägga upp frågor i HH-delen. Om jag blev garanterad att tio snälla förlorare på NL25 skulle svara skulle jag skita i det.

 

Innehållet är viktigare än formen!

 

Precis. Och det borde ju inte vara särskilt svårt heller. Så varför överhuvud taget lägga någon energi på att framställa det som ett antingen/eller-problem när man faktiskt både kan ha kakan och äta den.

 

För att ta mig lite friheter som OP. Det här är inte en diskussion om huruvida man skall ge bra råd eller inte. Förutsätt att man alltid skall ge så bra råd man kan. Diskussionen gäller huruvida det finns något intresse av att försöka göra det i en civilicerad ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den var ju som du säger mest kul iom att han såg hel fel och därmed gjorde bort sig. Dessutom en ny användare på forumet och det följde väl inte direkt någon av mallarna.

 

EDIT: Dessutom var det enda som kunde tolkas som otrevligt "Katastrofalt dåligt spelat preflop". Resten av inlägget var konstruktivt och i en vänlig ton.

 

 

Fel underforum - CHECK

Intetsägande rubrik - CHECK

Ämne: Jag blev utdragen. - CHECK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Waggho:

Om du nu tror att det problem vi diskuterar inte existerar så fine, tro så då. Personligen känns det som om du har missat något (exempelvis de ganska omfattande diskussionerna om Nebbis beteende för ett tag sedan). Jag tänker emellertid inte gå in på någon meningslös subdiskussion om enskilda inlägg för att bevisa något som utgör notoriskt fakta. Det känns bara som att försöka uppfinna hjulet igen.

 

Försöker hålla ett översiktsperspektiv perspektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog inte lagt den i poker off topic. Snarare i någon allmän tråd för onlinepoker. OP verkar vara ute efter tips på hur man tar sig ur svackan,

Typ... BRmanagment, tighta till sig, pausa eller inte m.m. Den typen av tips.

 

Well, poängen är väl egentligen att man inte behöver vara dum i huvudet bara för att man postar i fel underforum. Ibland är det faktiskt rätt svårt att avgöra.

 

Men nu ble de lite Off topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hajar jag inte riktigt. Kom du in i Pokerns värld som ett fullfjädrat proffs ?
Nej, absolut inte. Tycker fortfarande jag har mycket att lära.

 

Grejen är bara att skribenterna här deltar av en massa olika anledningar, och ingen av dessa anledningar är att de har som jobb att göra andra till bättre pokerspelare. De flesta vill diskutera med någon som är på ungefär samma nivå eller bättre än de själva.

 

Antagandet att forumet är till för att hjälpa folk att bli bättre stämmer helt enkelt inte. Folk som kommer hit gör det för att läsa lite skvaller, snacka lite poker osv. Ingen har som uppgift att hjälpa nybörjare. En del kanske gör det för att de tycker att det är kul, medan andra blir irriterade på att en massa frågor och diskussion dyker upp som mestadels är oljud.

 

Så det är inget problem, forumet är inte designat för att hjälpa nybörjare. Det är en missuppfattning angående vad man tror forumet är till för. Visst kan man använda det som ett verktyg för att bli bättre, men då måste man vara beredd på att hantera en hel del dryghet och tjafs. Är man inte det så är det ändå ingen förlust för regularsen eftersom de uppenbarligen trivs.

 

Men skall man inte våga posta om man inte anses tillräckligt vass av vissa mer erfarna spelare ?
Ja. Jag tycker man ska ge fan i att posta om man inte kan följa lite riktlinjer och ta till sig kritik. Med den attityden som nybörjare kommer man ändå inte bli bra, så det är rätt bortkastat att bli handhållen ändå.

 

Faktum är att de flesta som postar toksuger och har fundamentalt felaktig approach till spelet. För att kunna bli halvbra så måste de släppa vad de nu tror att de kan om spelet och börja om från rätt ände. Är de inte villiga att göra den ansträngningen så är det inte heller särskilt intressant att anstränga sig för att hjälpa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tråden var ju standardmall 1A för gnäll där trådskaparen antingen är förlorande eller inte orkar med varianssvackor. Hade inget med online att göra.

 

On topic så förstår jag att många gamla rävar är less över bruset som finns. Det är trist om det tar emot för nya medlemmar på forumet att ställa frågor men att skapa trådar där man följer Wagghos check-lista är bara slöseri med allas tid.

 

I en perfekt värld skulle nykomlingarna läsa reglerna och kolla vilka trådar som finns och rävarna svara hövligt om det ändå skulle bli fel. Vi är inte där än men vi är inte heller i situationen att man blir idiotförklarad för att man lägger en tråd i fel underforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, absolut inte. Tycker fortfarande jag har mycket att lära.

 

Grejen är bara att skribenterna här deltar av en massa olika anledningar, och ingen av dessa anledningar är att de har som jobb att göra andra till bättre pokerspelare. De flesta vill diskutera med någon som är på ungefär samma nivå eller bättre än de själva.

 

Antagandet att forumet är till för att hjälpa folk att bli bättre stämmer helt enkelt inte. Folk som kommer hit gör det för att läsa lite skvaller, snacka lite poker osv. Ingen har som uppgift att hjälpa nybörjare. En del kanske gör det för att de tycker att det är kul, medan andra blir irriterade på att en massa frågor och diskussion dyker upp som mestadels är oljud.

 

Så det är inget problem, forumet är inte designat för att hjälpa nybörjare. Det är en missuppfattning angående vad man tror forumet är till för. Visst kan man använda det som ett verktyg för att bli bättre, men då måste man vara beredd på att hantera en hel del dryghet och tjafs. Är man inte det så är det ändå ingen förlust för regularsen eftersom de uppenbarligen trivs.

 

Ja. Jag tycker man ska ge fan i att posta om man inte kan följa lite riktlinjer och ta till sig kritik. Med den attityden som nybörjare kommer man ändå inte bli bra, så det är rätt bortkastat att bli handhållen ändå.

 

Faktum är att de flesta som postar toksuger och har fundamentalt felaktig approach till spelet. För att kunna bli halvbra så måste de släppa vad de nu tror att de kan om spelet och börja om från rätt ände. Är de inte villiga att göra den ansträngningen så är det inte heller särskilt intressant att anstränga sig för att hjälpa dem.

 

Jag tycker att man skall anstränga sig att skriva i en civiliserad anda. Klarar man inte det så får man väl äta lite soppa och svara senare när man lugnat ner sig

 

Sedan undrar jag lite. Menar du faktiskt att det är du som bestämmer och är enväldig tolkare över vad och vem forumet är till för- för alla användare? Det är ju andan som genomsyrar hela ditt inlägg och jag förstår inte varifrån du fått den missuppfattningen. Det måste väl ändå vara den enskilde användaren som - under forummoderatorernas vakna ögon - bestämmer det själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tråden var ju standardmall 1A för gnäll där trådskaparen antingen är förlorande eller inte orkar med varianssvackor. Hade inget med online att göra.

 

On topic så förstår jag att många gamla rävar är less över bruset som finns. Det är trist om det tar emot för nya medlemmar på forumet att ställa frågor men att skapa trådar där man följer Wagghos check-lista är bara slöseri med allas tid.

 

I en perfekt värld skulle nykomlingarna läsa reglerna och kolla vilka trådar som finns och rävarna svara hövligt om det ändå skulle bli fel. Vi är inte där än men vi är inte heller i situationen att man blir idiotförklarad för att man lägger en tråd i fel underforum.

 

Låt oss hoppas att vi går i rätt riktning iallafall. Sedan så skapar väl "rävarnas" svar ännu mer brus. Egentligen riktar sig diskussionen till alla användare. Men det är väl rävarna som måste försigå med gott exempel.

 

Jag tycker inte f ö Wagghos checklista är tillräckligt för att motivera ett drygt svar. Definitivt inte i mitt andra exempel. 1) fel underforum, det är faktiskt ganska svårt att avgöra ibland 2)svordomar/dåligt språk: kolla Mikael Westerlund, kolla folks språk i allmänhet på forumet. N00bsen gör som alla andra 3) gnälla över varians/utdragningar; ett naturligt steg i pokerevolutionen.

 

Jag tycker nog att man kan ägna 5 sekunder över att fundera hur OP kan tänkas reagera ledsen/arg/förnedrad/rädd innan man skickar iväg ett riktigt jävligt svar till någon vars enda egentliga fel är att han/hon är ny på forumet.

 

Jag tror att det här synsättet kanske kommer mer naturligt för de som arbetat med människor/i serviceyrken. Då får man lära sig hyfs.

 

 

Nedanstående tråd kan väl användas som en något karrikerad illustration till diskussionsämnet.

 

http://www.pokerforum.nu/forum/showthread.php?p=591228#591228

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att man skall anstränga sig att skriva i en civiliserad anda. Klarar man inte det så får man väl äta lite soppa och svara senare när man lugnat ner sig
Du har fel helt enkelt. Det finns inget sådant krav och kommer heller inte komma.

 

Sedan undrar jag lite. Menar du faktiskt att det är du som bestämmer och är enväldig tolkare över vad och vem forumet är till för- för alla användare?
Jag påpekade fakta, det har inget att göra med hur jag anser att saker bör vara. Det är helt enkelt så verkligheten ser ut.

 

Jag beskriver verkligheten, du snackar om hur det borde vara. Stor skillnad.

 

Det måste väl ändå vara den enskilde användaren som - under forummoderatorernas vakna ögon - bestämmer det själv.
Nej.

 

Användarna har lite olika incitamenten, och det finns inget generellt incitamente att vara trevlig och hjälpsam mot nybörjare. Däremot finns det ett incitamente att vara otrevlig eftersom det rensar bort folk som inte är villiga att anstränga sig och i någon mån får dem att posta mindre.

 

Vilket leder till att postarna över lag är rätt korta i tonen mot nybörjare. Det är rationellt för dem att bete sig på det viset. Och för dem är det inget problem, det är en lösning på ett problem.

 

Jämför situationen i serviceindustrin där man har betalt för att få kunder nöjda och i längden är beroende av dem. På pf så får man varken betalt eller har någon negativ effekt av brist på nybörjare. Faktiskt är det exakt tvärtom, nybörjare är en kostnad att svara på och om de inte skulle bry sig om PF skulle det vara bra för rävarna eftersom det blir högre koncentration av intressanta postare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruset kanske kan stoppas till en del av hårdare moderering, risken är att man blir för nitisk.

 

Jag tycker inte heller Wagghos lista motiverar dryga svar men det förklarar till en viss del. Det är svårt att argumentera mot din uppmaning, att människor ska vara trevligare mot varandra. Den tanken ställer nog de flesta upp på. Men är man cynisk/realistisk så ser man att allt inte serveras på silverfat.

 

Hyfsen försvinner när man är relativt anonym bakom skärmen, det ser man ju allra tydligast vid pokerborden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, vad tycker resten av populationen då?

 

 

1. Det händer i stort sett aldrig att en ödmjuk postare (kunnig som okunnig) blir dissad av någon annan än en mupp.

 

2. Dryga svar är ett symptom på ett problem, inte ett problem i sig. Problemet är kunskapsnivån kombinerat med attityden hos många postare, som antingen inte kan ta kritik angående hur de spelar och argumenterar emot med näbbar och klor, eller ska in och peta överallt och skriva "så där kan du inte göra, så här måste man göra, fy vad dåligt etc etc" när de är helt fel ute själva (och också ovilliga att ta till sig kritik osv).

 

3. Lös problemet och du blir av med symptomet. Bota symptomet och du... ja, blir inte av med problemet. Men grejen är väl att de flesta som inte har tillräckligt bra koll på poker ser ju inte det grundläggande problemet, utan är tvärtom ofta själva en del av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Jag är närmast mållös och kan helt enkelt konstatera att vi möjligen har diametralt motsatta världsbilder. Känner mig inte manad att utforska din.
Fortsätt för all del att leva i dumhet och okunnighet. Det leder till att du inte kommer förstå forumet, vad det är till för, vad som motiverar enskilda postare och att du blir upprörd över irrelevanta saker samt även när någon försöker göra dig en tjänst.

 

Lite tråkigt iom att det redan finns ett stort överskott på idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juggler:

Jag håller med om att det är svårt att argumentera mot att man skall hålla en trevlig ton. Dock är det rätt roligt att se hur folk - som möjligen känner sig träffade av diskussionen - försöker försvara sig med näbbar och klor.

 

Myssion:

Ok, hmm, hur kombinerar du ditt uttalande under 1) med Hjorts senaste kommentar? Är jag en mupp? Är Hjort det? Är det som skrevs där en unik kommentar?

 

Hjort:

Det känns helt okej att du avrundar samvaron med att kalla mig dum och okunnig (möjligen idiot också). Du illustrerar ju problemet väldigt väl och kan möjligen öppna ögonen på de som inte har hållit med om att problemet existerar.

 

Sedan så verkar du väldigt irriterad på mig, vill du förklara varför? Känns det olustigt att bli kritiserad? Känner du dig utpekad? I så fall ber jag om ursäkt, tanken var inte att ge sig på någon enskild postare. Men du behöver väl inte förolämpa mig för det?

 

Din uppfattning om forumet och dess användning, människorna som skriver på det, och deras incitament m.m. håller jag inte med om. Personligen tycker jag din uppfattning är väldigt tillspetsad. Men jag kan sätta punkt för min del av den diskussionen genom att upplysa dig om att min användning av forumet och mina incitament inte överensstämmer med din uppfattning. Eftersom jag och mina poster är en del av forumet (om än liten) så har du alltså fel.

 

Ät lite soppa efter att du läst det här inlägget. Kom sedan tillbaka 10 minuter senare och svara när du är mindre upprörd. Tveksamt om jag kommer besvara dina inlägg mer om du fortsätter komma med nedsättande omdömen om mig dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är svårt att argumentera mot att man skall hålla en trevlig ton.
Det finns jättebra anledning till att inte hålla en trevlig ton. Dels för att det tar mer tid än det är värt, och dels för att man kan vilja ge negativ feedback.

 

Är jag en mupp?
Ja.

 

Men du behöver väl inte förolämpa mig för det?
Lägg vilken värdering du vill i att jag anser dig vara korkad och käpprätt fel ute här.

 

Det här är inte en servicesituation och jag tjänar eller förlorar inget på vad du anser om mig eller forumet.

 

Din uppfattning om forumet och dess användning, människorna som skriver på det, och deras incitament m.m. håller jag inte med om.
Det är korkat eftersom det uppenbart stämmer rätt väl över lag. Faktiskt tycker betydligt kring 90% av användarna att det inte är värt att hjälpa andra över huvud taget och lurkar bara. Att vi har några altruister ändrar inte hur forumet i stort kommer bete sig. Finns det inget incitamente att lägga energi på att vara varsam mot okunniga postare och incitamente att få dem sluta posta så kommer människor bete sig på det viset. Och den situationen kommer alltid vara fallet på ett stort forum där användarna inte påverkas av mängden trafik.

 

Tveksamt om jag kommer besvara dina inlägg mer om du fortsätter komma med nedsättande omdömen om mig dock.
Det är återigen korkat att ha den attityden. Du har fel, och din argumentation är korkad eftersom du använder en fundamentalt felaktig modell för att förstå hur ett forum funkar.

 

Negativ feedback är den viktigaste formen av feedback för att lära sig något. Det är också den lättaste att förmedla, vilket gör att det är väldigt kontraproduktivt att försöka ta bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort: haha... använd mall nr 2. Den är ju klippt och skuren för dig.
Jag har glasklart förklarat min position och den är tydligt objektivt rätt.

 

Förstår du inte varför är det antingen för att du är korkad eller för att du är upprörd och därför beter dig korkat. Den tredje möjligheten att jag har fel är tillräckligt liten för att vara negligerbar här eftersom det är en rätt enkel situation.

 

Anyway, dina tankar och åsikter leder till att du producerar en massa oljud och inte något intressant till PF. Vilket leder till att det blir rationellt att vara otrevlig mot dig eftersom det ökar sannolikheten att du lämnar forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keep up the good work Hjort,

 

Om alla vore snälla här så skulle forumet inte vara särskilt levande. Det är upp till mottagaren att inte ta åt sig av gliringarna. Så lange tonen inte är direkta personangrep iallafall, och det har jag inte sett från Hjort eller nån annan av de som poster 2000+.

 

Tycker dock att Grymmes orginalinlagg var ganska lustigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...