Gå till innehåll

En Svensk Klassiker (Vasa, Lidingö, Vansbro, Vättern)

Recommended Posts

Postad

Som pokerspelare är det ju viktigt att tänka på hälsan! Man vill ju inte fetta på sig i soffan och knapt orka gå till affären och köpa chips, eller hur?

Därför undrar jag om någon här gjort "En svensk klassiker" dvs Vasaloppet, Vättenrundan, Vansbrosimmet och Lidingöloppet under en 12-månadersperiod?

Hur gick du tillväga?

Vad började du med?

Hur la du upp träningen?

Ja, lite allmän info ang ditt tillvägagångssätt och dina tankegångar ang klassikern.

Tack på förhand.

Postad
Hur fasen orkade du det då, och hur lång tid tog det "året innan"?

Ingen annan som klarat i alla fall något av loppen?

Året innan körde jag på drygt7 timmar , sen fick jag slita ont året efter, höll på en bra bit över 11 timmar:shock: Det var -20 vid starten och jävligt tarva spår, den känndes som om det var noll glid i nio mil: evil:

Postad

Jag höll på och tränade en del för några år sen, men jag tyckte aldrig något av dessa mastodontlopp kändes särskilt intressanta.

Dels tar dom för mycket betalt för dom utan att dela ut några egentliga priser och dels är träning för kortare sträckor som 5 eller 10km betydligt roligare och mycket effektivare träning.

Postad

Jag och några kompisar gjorde klassikerna några år sedan.

Vasaloppet tränade jag totalt 8 mil innan har jag för mig, eftersom det var dåligt med snö i Stockholm det året. Tog väl 8 timmar tror jag men upplevelsen var mycket bra. Helt klart den bästa delen i klassikern.

Vättenrundan tränade jag i princip inte alls till och lånade en cykel dagen innan. Detta rekommenderas verkligen inte, tog typ 12 timmar att cykla och efter 15 mil fick jag otroligt ont i knäna och uppsökte en läkare. Hans första fråga var

"Du har inte tränat så mycket för det har va?"

Nej sa Jag

"Otränade får ofta problem med knäna och det är ingentligen bara upp till dig hur mycket smärta du tål om du ska gå i mål."

Vansbrosimningen var helt ok, men mycket kallt i vattnet. Våtdräkt rekommenderas vilket jag inte hade, men det var nog 17 grader i vattnet det året vilket är relativt varmt.

Lidingöloppet gick smidigt och var väl det enda jag hade tränat inför.

Sprang sedan Stockholm Maraton på våren vilket jag verkligen kan rekommendera. Se till att du är vältränad och sedan är det typ en 3.5h folkfest med dig i en av huvudrollerna. Kul!

Postad

Maran och lidingö har jag kört och det är både roligt och tämligen lättränat för springa kan man alltid. Är amnäld till maran i år men e osäker om jag kommer springa pga resa.

Viking: Du menar att du i stort sätt otränad i loppets "ämne" (förutom lidingö) klarade allt?