Gå till innehåll

AA sent i turnering, chip2a mot chippie, enorm pott - hur komma ifrån?


FinskeFisken1

Recommended Posts

Det här handen är från en turnering för flera månader sen så jag har inte kvar HHn men hoppas att min förklaring ur minnet räcker, för tro mej, denhär kommer att finnas kvar i minnet ännu en lång stund:

 

Partypokers 30+3, kring 600+ deltagare, prispott x men långt över 4K åt vinnaren.

Det är 13 spelare kvar på två bord, blindsen 3K - 6K och jag sitter som bekväm chiptvåa. Chipleadern sitter vid mitt bord och täcker mej nätt och jämnt. Jag hade just både dubblat och tripplat upp för att ta mej till denna fina situation och tänkte nu ta det ytterst lugnt tills finalbordet.

Då plockar jag naturligtvis upp AA. Stackarna vid bordet är ungefär som följer.

 

Button (jag) 300K

SB 100K

BB100K

Fi 320K

UTG+1 70K

UTG+2 45K

Cut off 150K

 

Fi höjer upp till 24K, UTG+1 foldar och UTG+2 pushar med sina 45K. Cut off foldar och det är min tur. Detta är ju annars ett riktigt drömläge men eftersom jag ligger så bra till i en för mig stor turnering vill jag ju inte trassla in mig i någon onödigt svår situation. Alltså vill jag visa ordentligt med styrka så att FI förstår att lägga halvdana händer. Jag raisar upp till 110K och Fi gör en enligt min mening mycket tveksam syn oavsett hans hand.. Han borde väl pusha eller folda här?

 

Floppen kommer 9Q3 rainbow. här svettas jag redan ordentligt för jag inser ju att chansen finns att han har träffat QQ.

 

Fi checks.

 

Jag ?

 

i potten finns ju redan ca 270K och vinner jag hela Fis stack har jag över 1/3 av alla chips inför finalbordet. Hur tänker man i dethär läget och vad kan jag göra annorlunda preflop? att pusha pf är kanske faktiskt ett alternativ, eftersom jag även då tar en klar chiplead, förutsatt att jag slår shortstacken, samt att jag slipper tuffa beslut.. Det är väl rätt tänkt att man vill få ut Fi ur potten redan pf med tanke på hans stora stack och turneringsläget. 4+K USD är oerhört mycket pengar för mig.

Så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här handen är från en turnering för flera månader sen så jag har inte kvar HHn men hoppas att min förklaring ur minnet räcker, för tro mej, denhär kommer att finnas kvar i minnet ännu en lång stund:

 

Partypokers 30+3, kring 600+ deltagare, prispott x men långt över 4K åt vinnaren.

Det är 13 spelare kvar på två bord, blindsen 3K - 6K och jag sitter som bekväm chiptvåa. Chipleadern sitter vid mitt bord och täcker mej nätt och jämnt. Jag hade just både dubblat och tripplat upp för att ta mej till denna fina situation och tänkte nu ta det ytterst lugnt tills finalbordet.

Då plockar jag naturligtvis upp AA. Stackarna vid bordet är ungefär som följer.

 

Button (jag) 300K

SB 100K

BB100K

Fi 320K

UTG+1 70K

UTG+2 45K

Cut off 150K

 

Fi höjer upp till 24K, UTG+1 foldar och UTG+2 pushar med sina 45K. Cut off foldar och det är min tur. Detta är ju annars ett riktigt drömläge men eftersom jag ligger så bra till i en för mig stor turnering vill jag ju inte trassla in mig i någon onödigt svår situation. Alltså vill jag visa ordentligt med styrka så att FI förstår att lägga halvdana händer. Jag raisar upp till 110K och Fi gör en enligt min mening mycket tveksam syn oavsett hans hand.. Han borde väl pusha eller folda här?

 

Floppen kommer 9Q3 rainbow. här svettas jag redan ordentligt för jag inser ju att chansen finns att han har träffat QQ.

 

Fi checks.

 

Jag ?

 

i potten finns ju redan ca 270K och vinner jag hela Fis stack har jag över 1/3 av alla chips inför finalbordet. Hur tänker man i dethär läget och vad kan jag göra annorlunda preflop? att pusha pf är kanske faktiskt ett alternativ, eftersom jag även då tar en klar chiplead, förutsatt att jag slår shortstacken, samt att jag slipper tuffa beslut.. Det är väl rätt tänkt att man vill få ut Fi ur potten redan pf med tanke på hans stora stack och turneringsläget. 4+K USD är oerhört mycket pengar för mig.

Så?

 

 

Tycker väl först och främst att du kanske ska spela lite mindre turneringar än vad du gör, om du faktiskt blir RÄDD när du får AA på hand!

 

Vad gäller spelet tycker jag inte att du ska vara rädd för QQ utan bara trycka in såsen och se vad som händer. Jag hade nog för egen del tryckt innan floppen, men det här är ju inte heller dumt och det är inte en flop att vara rädd för direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här handen är från en turnering för flera månader sen så jag har inte kvar HHn men hoppas att min förklaring ur minnet räcker, för tro mej, denhär kommer att finnas kvar i minnet ännu en lång stund:

 

Partypokers 30+3, kring 600+ deltagare, prispott x men långt över 4K åt vinnaren.

Det är 13 spelare kvar på två bord, blindsen 3K - 6K och jag sitter som bekväm chiptvåa. Chipleadern sitter vid mitt bord och täcker mej nätt och jämnt. Jag hade just både dubblat och tripplat upp för att ta mej till denna fina situation och tänkte nu ta det ytterst lugnt tills finalbordet.

Då plockar jag naturligtvis upp AA. Stackarna vid bordet är ungefär som följer.

 

Button (jag) 300K

SB 100K

BB100K

Fi 320K

UTG+1 70K

UTG+2 45K

Cut off 150K

 

Fi höjer upp till 24K, UTG+1 foldar och UTG+2 pushar med sina 45K. Cut off foldar och det är min tur. Detta är ju annars ett riktigt drömläge men eftersom jag ligger så bra till i en för mig stor turnering vill jag ju inte trassla in mig i någon onödigt svår situation. Alltså vill jag visa ordentligt med styrka så att FI förstår att lägga halvdana händer. Jag raisar upp till 110K och Fi gör en enligt min mening mycket tveksam syn oavsett hans hand.. Han borde väl pusha eller folda här?

 

Floppen kommer 9Q3 rainbow. här svettas jag redan ordentligt för jag inser ju att chansen finns att han har träffat QQ.

 

Fi checks.

 

Jag ?

 

i potten finns ju redan ca 270K och vinner jag hela Fis stack har jag över 1/3 av alla chips inför finalbordet. Hur tänker man i dethär läget och vad kan jag göra annorlunda preflop? att pusha pf är kanske faktiskt ett alternativ, eftersom jag även då tar en klar chiplead, förutsatt att jag slår shortstacken, samt att jag slipper tuffa beslut.. Det är väl rätt tänkt att man vill få ut Fi ur potten redan pf med tanke på hans stora stack och turneringsläget. 4+K USD är oerhört mycket pengar för mig.

Så?

 

 

pusha floppen, jag trixar sällan till det i turneringar. har han QQ så kul för honom, han kan ha KK på fler sätt dessutom finns det andra händer...

 

push preflop funkar eftersom det ser ut som du vill isolera dig mot shortstacken så har han QQ så viker han nog inte.

 

hade han QQ så inte mytcket att göra helt enkelt. turneringspoker slutar oftast med en besvikelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl rätt tänkt att man vill få ut Fi ur potten redan pf med tanke på hans stora stack och turneringsläget.

 

Om ditt huvudfokus är att få Fi att vika, är väl en dryg minimiraise knappast rätt drag?

 

Att tro att det går att komma ifrån AA här är bara löjligt och resultatorienterat. Fundera istället på hur du ska få in så mycket pengar som möjligt i potten. Är Fi aggro kan du checka floppen och hoppas på att hamna all in på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar, intressant att läsa och också ungefär hur jag själv har funderat. Inser ju själv nu att jag borde ha pushat pre..

 

Tycker väl först och främst att du kanske ska spela lite mindre turneringar än vad du gör, om du faktiskt blir RÄDD när du får AA på hand!

 

Jo detta väntade jag mej att få höra. Jag är naturligtvis inte rädd för att få AA, det var bara det att jag hade en mycket bra stack i ett mycket sent skede av en turnering med MYCKET (för mej) pengar i potten. Därav hade jag hellre med facit i hand :-) tagit potten preflop utan inblandning av chipleadern. Alltså borde jag som flera av er har sagt ha pushat preflop.

Situationen hade NATURLIGTVIS varit annorlunda i cashgame, mellanstadiet på vilken turnering som helst eller t.o.m mot vilken annan spelare som helst vid bordet...

 

Anyway, såhär slutade handen:

 

Dealing flop: Q93 rainbow

 

Fi checks

 

Jag is all-in typ 190K

 

Fi calls 190K

 

Q93xx...

 

Jag shows AA

Fi shows 99 och triss i 9or, konstigt spelat preflop va? oh well..

 

Ute på 12e plats och 300-nånting dollar rikare men arg så jag skakade och med nära till gråten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ganska enkelt, tycker jag. Pusha preflop så slipper du krångla till det. Å andra sidan hade jag nog personligen velat lura in honom efter floppen eftersom jag inte tror han kommer allin preflop utan KK lr möjligen QQ. Träffar han set lr nåt annats sexigt så är det smällar man får ta. Du kan ÄNDÅ inte folda dig till förstaplatsen, även om du ligger bra till. Du kommer aldrig vinna några turneringar genom att tänka sådär fegt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...