Gå till innehåll

Stora tråden om: PL Omaha Hi


Cyntax

Recommended Posts

Kan tipsa om min egen lilla artikel i detta forum som e en ok snabbläst introduktion till omaha men lite nyttiga tips. (Strunta i det lilla avsnittet preflopstrategi dock där finns nåra onödiga tomtigheter:-D )

 

artikeln finns under ämnet artiklar:lol: och heter Omaha Hi tips

 

Trevlig sammanställning av artiklar i början på tråden för övrigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Omaha kan sammanfattas med: Du är alltid på ett drag före rivern i Omaha.

 

Antingen har du en draghand, som stegdrag, färgdrag, kåkdrag (ja trissar och tvåpar är inte "färdiga händer" (*), eller så har du en "färdig hand" som färg eller stege och då drar du så att säga för att undvika att motståndarna inte ska förbättra sig.

 

Men den inställningen ser man att man i Omaha ska ha bästa draget, dvs gärna stegdrag med färgchanser (bakdärrsfärger) eller nötfärgdraget med kåkchanser (bakdörrskåkar).

 

Man kan komma i sådana lägen där du har en 13-kortsstegedrag med kanske ett färgdrag eller dubbla bakdörrsfärgdrag, och kanske ett par också. Oj vad du då frirullar mot andra draghänder.

 

:Th::9h::8s::7s: på floppen :7h::6s::2s: ger dig stege på femmor, åttor, nior och tior. Dessutom har du färgdrag och bakdörrsfärgdrag och backdoor kåkdrag.

 

Du är favorit mot triss i sexor - ja du är till och med favorit mot triss i sjuor med två slumpmässiga kort. Och tänk om du skulle möta TJ83 utan extradrag :-)

 

(*) esstriss, kungtriss och damtriss kan förvisso i sällsynta fall ge nöten, exempelvis brädan Q8732. En knekthög triss är aldrig nöten (antingen finns stegchans eller högre kort ute)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mycket skit i det där spelet för min smak. Lägger ner det.

Bara jobbigt att försöka komma undan nötfärgen mot str färgen, högsta kåken mot fyrtal, triss mot triss, stege mot stege etc etc.

Har man tur och träffar nöten så blir man för det mesta utdragen på nästa gata av en av de 15miljon olika dragen. Perverst spel.

Fan värre än full ring limit holdem på 0,02/0,04c.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mycket skit i det där spelet för min smak. Lägger ner det.

Bara jobbigt att försöka komma undan nötfärgen mot str färgen, högsta kåken mot fyrtal, triss mot triss, stege mot stege etc etc.

Har man tur och träffar nöten så blir man för det mesta utdragen på nästa gata av en av de 15miljon olika dragen. Perverst spel.

Fan värre än full ring limit holdem på 0,02/0,04c.

Håller med. Jag lägger också ner min PLO-karriär.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mycket skit i det där spelet för min smak. Lägger ner det.

Bara jobbigt att försöka komma undan nötfärgen mot str färgen, högsta kåken mot fyrtal, triss mot triss, stege mot stege etc etc.

Har man tur och träffar nöten så blir man för det mesta utdragen på nästa gata av en av de 15miljon olika dragen. Perverst spel.

Fan värre än full ring limit holdem på 0,02/0,04c.

 

 

 

hehe jag är lite av samma uppfattning. är väl därför många limit-spelare gillar omaha, masochister som de är.

 

men men omaha blir populärare och populärare, många som vill spela mer än bara texas nu, det är iaf bra.

 

själv föredrar jag stud high limit. kul som pot-limit med men funkar inte riktigt bra som det egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla oss nybörjare rekommenderar jag partypokers 0.1/0.25 varmt. När man får in tänket kan man vinna en slant. Jag dominerar inte borden än, men det kommer väl.

 

Jag är osäker på vilka händer jag ska höjja och hur mycket. På party är 6bb höjningar vardagsmat, eller ska man höjja 4bb som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För alla oss nybörjare rekommenderar jag partypokers 0.1/0.25 varmt. När man får in tänket kan man vinna en slant. Jag dominerar inte borden än, men det kommer väl.

 

Jag är osäker på vilka händer jag ska höjja och hur mycket. På party är 6bb höjningar vardagsmat, eller ska man höjja 4bb som vanligt?

 

eftersom det är pot-limit är det ju det som avgörs, standard är ju att höja pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipsen!

För övrigt, spelar du othello, eller gillar du bara Shakespere?

 

Har inte läst tråden på någon vecka, men jo, jag spelar lite Othello då och då. Det var dock mer förut.

 

Därmed inte sagt att jag inte gillar Shakespeare. Shall I compare thee to a summers day och allt det där är vad jag brukar kalla "good stuff". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tar gärna en othello match :)

 

lite OT: i ett av poker.se tv program så recenserar de en bok om shortstack PLO spel eller hur? Hittar nämligen inte denna bok, vill ha den eftersom jag lirar nästan bara shortstack!

 

sluta förstöra internetpokern och köp in som en man och inte som en mus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...