Gå till innehåll

FLT - QQQ, borde jag lagt mig tidigare?


Recommended Posts

Ja, vad tycker ni om det här? Är ju ganska ny på det hela så det kan va bra med lite expertkommentarer ;-) Kanske borde jag checkraisat på floppen men jag slowplayade och kanske borde jag lagt mig tidigare.. Ja vad tycker ni? Hade inte så stor koll på motståndarna. Men på slutet kände jag ju på mig att killen fått en straght. 0.5/1$ var nivån på multipoker.

 

***** Hand History for Game 634568486 *****

OneAwayBeats has left the table.

0.50/1 TexasHTGameTable (Limit) - Sat May 29 13:57:10 EDT 2004

Table Onight time (Real Money) -- Seat 2 is the button

Total number of players : 9

Seat 1: NewShootist ( $24.75)

Seat 2: Deffe200SX ( $16.75)

Seat 4: Ojlert ( $48.25)

Seat 5: MannyE ( $16.50)

Seat 6: percentages ( $26.25)

Seat 7: Ed2222 ( $21.75)

Seat 8: gliao73 ( $23)

Seat 9: swimfish ( $28.75)

Seat 10: dms26 ( $17.75)

Ojlert posts small blind (0.25)

MannyE posts big blind (0.50)

** Dealing down cards **

Dealt to Ojlert [ Qd, Qs ]

percentages folds.

Ed2222 folds.

gliao73 calls (0.50)

swimfish folds.

dms26 folds.

NewShootist calls (0.50)

Deffe200SX folds.

Ojlert calls (0.25)

MannyE raises (0.50) to 1

gliao73 calls (0.50)

NewShootist calls (0.50)

Ojlert calls (0.50)

** Dealing Flop ** : [ Ks, 8s, Qh ]

Ojlert checks.

MannyE bets (0.50)

gliao73 calls (0.50)

NewShootist folds.

Ojlert calls (0.50)

** Dealing Turn ** : [ Td ]

Ojlert bets (1)

MannyE calls (1)

gliao73 raises (2) to 2

Ojlert calls (1)

MannyE calls (1)

** Dealing River ** : [ 5c ]

Ojlert checks.

MannyE checks.

gliao73 bets (1)

Ojlert calls (1)

MannyE folds.

** Summary **

Main Pot: $12.75 | Rake: $0.75

Board: [ Ks 8s Qh Td 5c ]

NewShootist balance $23.75, lost $1 (folded)

Deffe200SX balance $16.75, didn't bet (folded)

Ojlert balance $43.75, lost $4.50 [ Qd Qs ] [ three of a kind, queens -- Ks,Qd,Qs,Qh,Td ]

MannyE balance $13, lost $3.50 (folded)

percentages balance $26.25, didn't bet (folded)

Ed2222 balance $21.75, didn't bet (folded)

gliao73 balance $31.25, bet $4.50, collected $12.75, net +$8.25 [ As Jh ] [ a straight, ten to ace -- As,Ks,Qh,Jh,Td ]

swimfish balance $28.75, didn't bet (folded)

dms26 balance $17.75, didn't bet (folded)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först blev jag glad när jag läste att du inte hade check-raisat, för jag trodde att du var för vettig för att hålla på med sådant trams. Sedan såg jag att du valt det ännu sämre alternativet check-call. Poängen med att slowplaya är att motståndaren ska få förbättra sin hand till en hand som är sämre än din, som din situation var så är det sannolikt att väldigt många av moståndarnas förbättrade händer är bättre än din. På floppen bettar du ut och höjer tillbaka om någon höjer efter dig, det är ändå ingen som tror på att du har triss på floppen.

 

Jag är ledsen att säga det men du spelade hemskt fel på varenda gata. Det enda du hade kunnat göra sämre hade varit att lägga dig på slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att syna är väl det sämsta du kan göra, alla kategorier. Att slowplaya i fixed är i min mening oftast fel. Få in så mycket du kan i potten när du har övertag, blir du utdragen så blir du. Ofta kan det vara bra att höja med t.ex. färgdrag på floppen om du får många callers så att du bygger en fin pot ifall du träffar.

 

Spelar iofs sällan limit, men jag är ganska säker på att jag har rätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att analysera lite mer allmänt. Du är sjukt passiv när du spelar så här, du kan helt enkelt inte vara så här rädd och fortfarande vinna på fixlimit. Vidare så håller du på med trixarspel, gör inte det. Spela så rättfram du bara kan, trixarspelet kan vänta några månader, det viktiga nu är att få ett solitt grundspel. En annan grej med fixlimit är att det inte räcker med att tro att någon har en hand, de måste övertyga dig genom höjningar att du är slagen. Om du inte biter ihop och betar för att du kanske är slagen så missar du en rackarns massa pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt flera är just check-raise ett av de starkaste vapnen i limit. Vad är det för tramsigt med det?

För att det väldigt ofta är fel, det görs helt enkelt alldeles, alldeles för mycket och på fel ställen.

 

Och det är inte ett av de starkaste vapnen, grunden i fixlimit är det vanliga betet och den vanliga folden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om mitt spel blev rejält sågat :-) Så det var bra att jag postade den här så jag inte gör likadant igen. Orsaken till att jag inte höjde var att jag var orolig att de andra skulle lägga sig och att jag inte skulle få nån stor pott, men det är väl bättre att få en liten än ingen alls :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[

Skulle man verligen höja på turnen om killen man tror har straight också höjer?

Det räcker inte med att tro i fixlimit, den intressanta variabeln är hur troligt det är att du är slagen. I potlimit och nolimit så är det nästan helt och hållet tvärtom. När det gäller grad av trolighet så tittar du mest på två faktorer a) vilka händer är konsistenta med hans betmönster? och b) hur stor proportion av de händerna kan du slå? Det är det grundläggande resonemanget, sedan tillkommer en massa finslipning. Vidare så kan man få en hel del extra information när man spelar live, men det är en hel egen vetenskap.

 

Det finns två händer som du ligger illa mot på turn AJ och KK. AJ har du tio outs mot, så det är inget stort problem gångerna det händer. Det finns sammanlagt 16+3 = 19 kombinationer som slår dig. Grejen är bara att fi skulle spelat 88, AK, KQ, KJ, Q8, AA, KT, AQ på ungefär samma sätt, alltså 3+12+3+12+3+6+12+4= 55 och alla de här händerna är du massiv favorit mot. Det där till och med en ganska konservativ uppskattning för vilka händer fi kan ha, är de det enda lite tomtiga så kommer de spela ännu fler händer. Och när det dessutom bara gäller en bet så kan det mycket väl vara så att de bara har ett färgdrag eller så. Vidare så finns det ju ett tak på antal höjningar så om du råkar fyrbeta mot någon med en bättre hand så gör inte det så mycket eftersom de inte kan höja tillbaka då.

 

Se det så här, för varje höjning så får du en lite tydligare bild av vad fi har. Dock så finns det inte plats för tillräckligt många höjningar för att särskilja mellan exempelvis AJ och KK i det här läget. Så när du betat och blivit höjd på floppen så gäller antagligen distributionen ovan ganska väl för de flesta spelare, vidare så kan man nog tänka sig att det dyker upp en del färgdrag också. När du trebetar och blir höjd igen så är det ganska spelarberoende på hur mycket man kan begränsa de troliga händerna för fi, jag skulle nog utesluta (rättare sagt se som väldigt otroliga) KJ, KT och AQ ur hans hans. Så när man går in på turn som är man fortfarande antagligen bäst, det är först när man trebetat turn och blir höjd som det är aktuellt att checksyna rivern.

 

Om det kommer tre färgkort på bordet så får man akta sig för att trebeta, men det är fortfarande väldigt aktuellt att beta ut.

 

Hoppas att min poäng blev lite tydligare. Fixlimit är ett spel med väldigt begränsad information, särskilt online, och det gäller att man får in pengar i potten så länge man har ett troligt övertag. Nästan det enda sättet att få information online är genom bet och höjningar, check-syn ger väldigt lite information eftersom det kräver så lite av en motståndare att bluffa då. När man väl lärt känna kunden blir det så klart annorlunda.

 

Så jag hade nog spelat ungefär så här:

 

Preflopp:

Höjt, blir jag höjd så fyrbetar jag antagligen (inte alls säkert dock). Det beror på vad jag tror om killen som höjde i så fall.

 

Flopp:

Om det bara var jag som höjde preflopp så kommer jag beta ut om det går och även cappa. Detta eftersom det är väldigt otroligt att någon har KK och inte själv höjt preflop.

 

Om jag blev trebetad preflop så kommer jag fortfarande beta ut och nästan säker trebeta.

 

Turn:

På turn kommer jag beta ut oavsett vilket kort som kommer, enda möjliga undantaget skulle vara om det var extremt mycket action på de två tidigare gatorna och Ts eller Js kom. Alternativt om det finns ett väldigt bra läge att check-raisa.

 

Blir jag tvåbetad utan att det höjts preflopp eller på flopp så kommer jag trebeta. Är det ett färgkort så beror det på situationen en hel del.

 

River:

Har jag ännu inte blivit höjd så betar jag. Trebetning beror lite på antal deltagare och hur brädan ser ut mer exakt.

 

Om det varit en väldig, väldig massa action (mot semi-vettiga spelare) de tidigare gatorna så kanska jag check-synar.

 

När trefärgen kommer in på river så kommer jag nog bet-syna för det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...