Gå till innehåll

Hjälp med acancerade EV-uträkningar för CB och callbluff


skalle88

Recommended Posts

Jag skulle behöva någon som kan visa exakt hur man räknar ut följande.

Och hur många procent man måste lyckas med för EV+.

 

NoLimit Texas

 

 

 

 

Grundläggande

 

Först CBettande.

 

Du sitter i position och betar 50 preflop varpå en fi synar.

Potten är på floppen 100.

 

Du har AK och missar men Cbettar med potbet eller 75% och 50% av potten?

 

Hur många ggr måste jag lyckas då (få fi att folda)?

Hur ser uträkningen av EV av detta ut?

 

 

 

 

 

Sen skulle jag vilja ha hjälp med hur man tänker EV i en callbluff.

 

Anta att du synar fi bet preflop på 50 denna gång ur position.

Potten på floppen är 100.

Fi betar 75% och du synar utan ett skit men tror dig kunna ta potten på turn om fi betar checkar. Du vet att om fi checkar turn så foldar han ett bet på 50% av potten.

 

Hur räknar jag ut detta? Hur många gånger måste han checka turn för att jag ska EV+?

 

 

 

Överkurs

 

Cbettande:

 

Om jag vet att fi synar på mellanpar eller bara "polissynar" 30% av de gångerna han synar ditt CB men lägger sig på turn om jag betar halvpott.

 

20% av synarna är ett draw han lägger mot ett halvpotsbet på turn. Han kommer sätta sitt draw 20% av gångerna på turn.

 

De andra 50% han synar har han toppair och tänker syna ned mig till showdown. 30% av gångerna kommer han lägga sitt toppair mot ett pottbet på turn. (Får jag syn på turn slutar jag bluffen)

 

Hur påverkas EVn om jag betar på flushdraw?

 

 

 

 

Callbluff:

 

Anta att jag vet att han kommer checka ungefär 50% av ggrna på turn efter sitt CB. Anta att han kommer checka MEN inta en defensiv linje och syna ned dig till showdown 50% av de ggrna han checkar turn och du betar.

(Jag kommer inte beta river om han synar mig på turn)

 

 

Hur ser uträkningen ut nu? Och hur påverkar uträkning av att jag synar flop på draw tex? Även om jag inte sätter det på turn så men han hälftena av gångerna hade tänkt syna ned mig så får jag 20% av gångerna in mitt draw på river istället. Vad händer med uträkningen nu?

 

 

Överkurs 2

(Och när jag sitter utan draw men ett tredje flushcard kommer 20% av gångerna på turn (då det var två ute på floppen) och då kommer han bara syna mig 30% av gångerna när han checkar turn till mig och jag betar. Jag känner fi så bra här i exemplet att jag vet att han inte betar flopp med draw) Detta inom parentes behöver inte besvaras, de är så mkt som det är men har ni riktigt mkt dötid så skulle jag bli positivt överraskad!

 

 

 

 

Jag hoppas jag är någorlunda tydlig men känner på mig att så är inte fallet. Jag kan väldigt lite om EV-uträkningar mm. Grundläggande och Överkurs hör ihop iallafall.

 

Har jag glömt några faktorer hos fi eller spelet i Överkurs så säg till mig!

 

 

Jag skulle vara jätte tacksam om nån tog sig tid och undervisade lite!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Första fallet.

 

Du har lagt in 50, FI har lagt in 50.

 

Du betta 50%, dvs 50. Du måste alltså ta hem det på potten mer än 50% av gångerna för att det ska bli EV+.

 

(tar du hem potten vinner du 50, tar du inte hem den förlorar du 50)

 

Bettar du 75%, riskerar du 75 för att vinna 50, dvs, du måste ta hem potten fler än 66.7% av gångerna för att spelet ska bli EV+.

 

Angående callbluffen är det oftast inte ett bra spel, så vidare du inte tror att du faktiskt har bäst hand, t.ex om du synar en raise med AQ eller AK i position, och synar på floppen i tron om att du faktiskt har bäst hand. Att syna helt tom i sådana här lägen för att försöka köpa ut på turn är i stort sett aldrig EV+

 

Resten får du räkna ut själv, är lite väl trött. Hoppas att mina resonemang är rätt nu. Någon får gärna kommentera. Det är inte så svårt.. ganska enkel matematik egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har lagt in 50, FI har lagt in 50.

 

Du betta 50%, dvs 50. Du måste alltså ta hem det på potten mer än 50% av gångerna för att det ska bli EV+.

 

(tar du hem potten vinner du 50, tar du inte hem den förlorar du 50)

 

Bettar du 75%, riskerar du 75 för att vinna 50, dvs, du måste ta hem potten fler än 66.7% av gångerna för att spelet ska bli EV+.

 

Det är 100 i potten. Man vinner 100 när man vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, första fallet:

 

100 i potten, 150 efter din bet. Så du riskerar 50 för 150.

50/150 = 1/3 = 33%

 

andra fallet

 

100 i potten 175 efter din bet, du riskerar 75 för 175

 

75/175= 42%

 

 

callbluff

 

flop 100 i potten, fi betar 75 du synar 75

turn 250 i potten

 

totalt investerat 75

 

75/250 = 30%

 

dom andra fallen går att räkna ut med samma princip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

äh f-n ger dig lite mer,

 

första överkursen

 

du har lie inkonsekvenser i dina premisser, som att du betar 50% om han har drag men full pott om han har TP, vidare så är det inte klart om han synar eller höjer turn om han sätter draget och vad du i så fall gör. oklart om du vinner med ditt färgdrag, oklart om du vill ha EV från flop eller från turn.

 

Antaganden

halvpott alla turn

syn om han sätter drag.

sätter du draget vinner du.

EV från turn

 

Syn 100% flopp

30% lägger sig på turn

20% drag, viker 80%*20 = 16%, synar 20% * 20 = 4%

50% TP, 30% * 50 = 15% vik, synar 70% * 50 = 35%

 

vik:30% + 16% + 15% = 61%

syn: 4% + 35% = 39%

 

turn

pott 200

din bet 100, pott efter din bet 300

 

du betar 100 för att vinna 300 = 1/3 för EV0

 

diff 61% - 33% = 28%

 

EV turn: 0.28 * 300 = +84

 

River: du sätter ditt drag 33% av gångerna.

EV: 0.33 * 300 = +99

 

Ev tot: +183

 

så, tror du har vad som krävs för att lösa resten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baloos, tackså mkt för att du tog dig tid, uppskattas verkligen!

 

Inte för låta alltför långsam, men det korrekta i första exemplet är att jag betar halvpott och då satsar 50 för att vinna 100?? Eller satsar jag 50 för att vinna 150? Hur tänker jag här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja rent språkligt vet jag inte men du får tre gånger pengarna i svenska odds.

Du satsar 50 kronor tre gånger, förlorar två men får 150 tillbaka den tredje.

 

Men du kan ju se det som att du satsar 50 två gånger och förlorar, den tredje gången vinner du 100. Tre försök ger 1/3 = 33%

 

Vinsten(potten) plus din satsning / din satsning => hur ofta du behöver vinna för att gå jämnt upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...