skalle88 Postad 20 Februari , 2007 Rapport Postad 20 Februari , 2007 Jag har funderat över reraises. NoLimit Tar först med en bra anledning till at reraisa innan jag kommer till huvudsaken. Att definera sin hand i ett pengasparande syfte. Anta att du synar en bet preflop med J10 och floppen kommer 2 3 10 och fi betar. För att avgöra om du har den bästa handen med en reraise eller om man är uppe mot överpar. Följande disskution kommer att utspela sig på floppen efter en raisad preflop HU oftast. Men det kan användas preflop då du reraisar bettaren och han känner att han kommer riskera hela sin stack längre fram i potten om han synar och kanske då blir pressad att antingen folda eller gå allin. Hur stora reraisen ska vara beror på stackstorlekarna men det viktigaste är att få fi att fatta beslut som kommer riskera hela hans stack. Action ger action och du vill ha det på dina villkor. Tvinga fi ur sin trygghetszon på dina villkor. Få fi att känna att han riskera hela stacken med ett beslut. Detta är nyckelmeningarna till mina resonemang. Den viktigaste anledningen måste vara att få in mer pengar i potten, alltså för värde. Men gör man det bara för att få in värde så kanske man bara förlorar pengar på det om du sitter på set och fi har toppair då han blir rädd av din reraise. För att skapa en balans måste man ibland använda reraises som bluffar. Anta att fi har betat preflop och du synar. Ni är nu HU. Floppen kommer och du missar men är osäker på om fi träffade så du reraisar han bet. Då får du honom att antingen att fatta ett ofta svårt beslut med sina kort eller lägga sig. Hans hela stack står på spel. Det måste varit något i denna stilen Brunson menade när han sa att nyckeln till poker var att få fi att sätta alla sina marker på spel. Tror ni jag uppfattar honom riktigt i mitt resonemang? Dom här bluffarna blir ju oekonomisk om du inte förväntar dig att kunna tjäna på det nästa gång du har ett monster och fi tror att du bluffar igen. Anta att du reraisar i bluffsyfte två ggr varpå du lägger dig vid mothugg eller saktar ned helt vid syn. Att spela aggresivt på detta sätt gör också att du slipper försöka mjölka lika mkt med monster. Om fi bara synar kan man väl delvis säga att ens taktik har misslyckats. Antingen så synar en dålig fi av ego eller annat vilket förekommer ofta och tänker skänka bort potten på turn eller så intar han en defensiv linje med checkcall på turn och river med en bra hand men med rädsla för set eller dylikt. Tyvärr så verkar det som om många tar till denna defensiva linje med en bra hand men inte nöttera. Nån sa att det är viktigt att tvinga ur fi ur sin trygghetszon och detta borde göra jobbet. När de är ute ur trygghetszonen är det mkt möjligt att de börjar fatta dåliga beslut och ser dig som en galning och går allin med en marginella hand på floppen. I en raisad pott på floppen där fi betar och du reraisar kanske fi foldar hälften av gångerna om han raisar preflop ofta och oftast Cbettar. Om han sätter dig allin så kan du tjäna på detta i fortsättningen med riktigt bra händer. Detta gör också fi rädda för att gå upp HU med dig i en pott då du kanske kommer sätta alla hans marker på spel utan att själv behöver sticka ut näsan alls lika långt. Det handlar alltså egentligen inte om att få fi att riskera hela stacken utan mer om att ge honom det intrycket. Självklart handlar det som allt annat i poker att läsa fi och veta hur han spelar men detta är mer generellt. Jag tror det funkar dåligt mot passiva och dåliga spelare och synstationer plus när det inte är så mkt pengar inblandat i spelet. När, varför och hur använder ni reraises? Håller ni med mig i resonemanget? Citera
Big Less Postad 20 Februari , 2007 Rapport Postad 20 Februari , 2007 När, varför och hur använder ni reraises? När någon har betat, en annan spelare höjer och jag vill ha in ännu mer pengar i potten, alternativt när jag har betat och fi har höjt. Inte som du, med andra ord. Håller ni med mig i resonemanget? Inte alls. http://www.pokerforum.nu/forum/showthread.php?t=28438 (Ursäkta att jag är dryg, men hur jävla svårt ska det behöva var att skilja på bet, raise och reraise?) Citera
skalle88 Postad 20 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2007 När någon har betat, en annan spelare höjer och jag vill ha in ännu mer pengar i potten, alternativt när jag har betat och fi har höjt. Inte som du, med andra ord. Självklart ska värde vara huvudanledningen till att reraisa men det blir lite övertydligt ibland om man inte blandar upp det med bluffar och semibluffar. (Ursäkta att jag är dryg, men hur jävla svårt ska det behöva var att skilja på bet, raise och reraise?) De är lugnt, gå ut och spring ett par km så lugnar du säkert ner dig. Hoppas du förstod vad jag menade iaf det är ju huvudsaken. Citera
lallaren Postad 20 Februari , 2007 Rapport Postad 20 Februari , 2007 När någon har betat, en annan spelare höjer och jag vill ha in ännu mer pengar i potten, alternativt när jag har betat och fi har höjt. Inte som du, med andra ord. Självklart ska värde vara huvudanledningen till att reraisa men det blir lite övertydligt ibland om man inte blandar upp det med bluffar och semibluffar. (Ursäkta att jag är dryg, men hur jävla svårt ska det behöva var att skilja på bet, raise och reraise?) De är lugnt, gå ut och spring ett par km så lugnar du säkert ner dig. Hoppas du förstod vad jag menade iaf det är ju huvudsaken. Alltså, jag är beredd att hålla med Big Less här. Klistra in texten i en ordbehandlare och använd "sök och ersätt" och byt ut alla reraise i ditt inlägg mot höja/höjningar. Det blir helt enkelt svårt att förstå ifall du höjer eller trebetar eller. Varför höjer man? Jo, För värde Som bluff som semibluff För att man tycker det är roligt att gambla För att skydda sin hand finns säkert nån anledningar jag har missat med Det är ungefär samma anledningar som man har för att beta. Och för att återhöja /reraisa med. Citera
skalle88 Postad 20 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2007 glömde att säga att det var NoLimit Citera
Myssion Postad 20 Februari , 2007 Rapport Postad 20 Februari , 2007 Tar först med en bra anledning till at reraisa innan jag kommer till huvudsaken.Att definera sin hand i ett pengasparande syfte. Anta att du synar en bet preflop med J10 och floppen kommer 2 3 10 och fi betar. För att avgöra om du har den bästa handen med en reraise eller om man är uppe mot överpar. Meh... Ja, jag vet... Citera
skalle88 Postad 20 Februari , 2007 Författare Rapport Postad 20 Februari , 2007 tack för alla tankvärda svar jag har fått... Nästa gång ni tänker svara liknande så fundera på om det är värt slitaget på tangetbordet. lallaren undantages Särskilt gillade jag första svaret av BigLess som låtsas missförstå mitt flummiga pokerspråk för att kunna visa att han har stenkoll på raisar, höjningar, återhöjningar, reraises fan och hans moster. Om du är så intelligent/kunnig/duktig som du vill bevisa så bör du kunna förstå av sammanhanget vad jag menar...men jag antar att du inte kunde låta bli att hävda dig lite. Citera
vetgirig Postad 20 Februari , 2007 Rapport Postad 20 Februari , 2007 Jag återhöjer av den anledningen att jag vill göra det matematiskt fel av motspelarna att syna - få dem att göra ett misstag genom att syna. Jag återhöjer för att göra en move - t.ex. squeeze-play. Jag återhöjer av den anledning att jag vill minimera antalet spelare i potten - helst till en - nämligen jag. Aldrig annars. Citera
Recommended Posts