Gå till innehåll

NLT - AA, starkt motstånd på torr flop, svårspelat!


Steinmeyer

Recommended Posts

Online 6-handed 1/2$ NL

 

Jag har ca 300$ på bordet och plockar upp A :club: A :diamond: UTG.

 

Jag raisar till 9$, syn från en mid player och button.

 

Flop: 3 :heart: K :heart: 8 :spade:

 

Jag bettar ca 30$ matchande potten. Mid-player lägger sig. Button raisar ytterligare 30$. Jag synar.

 

Turn: 2 :club:

 

Bra kort men jag checkar, nu bettar button 96$. Jag synar.

 

River: 2 :diamond:

 

Checkar igen, button bettar 96$ igen. Jag synar. Han visar K :club: K :diamond: för top Full House.

 

Analys: Den här handen har jag gått och grubblat på mycket, den fick mig att känna mig som en typisk weak calling station, totalt utsugen. En situation jag faktiskt brukar vara i andra änden av. Jag kunde aldrig ha satt honom på KK men ett set i 3:or eller 8:or var mycket möjligt.

 

Samtidigt är det ganska svårt att komma undan från AA på en sån bra flop.

 

Jag har kommit fram till detta: Jag skulle ha bettat på turn istället för att checka, då skulle jag ha vetat att jag var slagen om jag fick ytterligare en stor raise mot mig. Dessutom skulle jag inte ge honom ett gratiskort till flushen utifall det var hans intention med raisen på floppen.

 

Check/call måste då iaf varit det svagaste alternativet.

 

Som jag spelade nu... hmm... det enda stället jag ser mig själv kunna folda är på turn när han bettar 96$.

 

Vad tror ni om det?

 

* RP, lite kortare - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man står inför en 96 dollars syn, är inte värt o riskera bara för att få veta om man är slagen eller inte. Att han synade en raise på 9 dollar preflop, och reraisade på floppen säger ganska mycket, att han satt på en stark hand . Man reraisar knappast om man bara har TPTK utan något drag. Skulle han inte ha nötterna, är det ändå inte värt att syna.

 

Skulle han betta på turnen, isåfall hur mycket?. $30 är för litet $60 kanske för mycket.

 

Här är det svårt att få in ett lagom och bra bet, svår situation också. Fold vore det bästa alternativet.

 

 

edit: lite språkkorr :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att "lätt fold på turn" är ruskigt weak tight? Han kan sitta på ganska många händer, typ AK, färgdrag, K8 eller en ren bluff när du visar svaghet, så jag hade nog snarare sagt in me degen än fold (om du inte har en bra read att FI är tight osv) ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

 

Han hade lite mer $ än mig, kanske 350$.

 

Jag visste inte riktigt hur han spelade, hade en aning om att han var rätt aggressiv. Jag tänkte "AK" när jag synade.

 

Men jag håller med Oldboy, inte att det är en lätt fold, men att det kanske inte är värt att se OM jag vinner för ett sånt pris, trots att möjligheten finns att jag leder.

 

Jag undrar om jag fått annorlunda svar om jag hade beskrivit samma situation men att jag foldar och motståndaren visade 2-7 eller nåt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du själv för table-image?

 

Har du spelat tight så ökar risken att du är slagen, har du spelat lös-aggro så ökar chansen att du leder. Mot en tight spelare skulle han kanske inte värdebeta t.ex. AK, KQ osv, medan mot en lösaggro-spelare skulle han säkert kunna både värdebeta och hoppas på omslag, samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där jag spelar har dem oftast AK likadant som hans KK vid sådanna tillfällen...

 

Jag skulle definitivt reraisat med AK vid en sådan juvlig flopp, sedan bettat väldigt starkt vid turn... hade han callat de hade jag saktat ned...

 

Det är en svår situation för dig... stackstolek, position på motståndarn, read får oftast avgöra...

 

Många reraisar PF med KK också, vilket gör att det är ännu fler tillfällen killen sitter på ak än KK..

 

Rätt många spelar triss i k lite lugnare för att verkligen se så man kommer få ut cash för den, medan med ak bettar för att vinna handen så snabbt som möjligt (kraftig reraise).. säger inte alla men rätt många som halv slowplayar (snarare valuebettar) handen för att se var motståndarn är)

 

Jag säger inte att call är rätt spel, säger inte att fold på turn är det heller... alltså vet jag ej, time will tell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag verkar nog rätt tight. Bra inlägg Parre.

 

Samtidigt så brukar inte den genomsnittlige 1/2$- spelaren vara kapabel att tänka i de banorna. De ser korten, helst bara sina kort på hand, bordets kort i andra hand, de är inte så viktiga, sen sist, om det finns nån energi kvar, så överväger de motspelarnas ev. händer. De kommer absolut sist och är minst viktiga.

 

Sen... vad sa du för konstigt ord... ta... ble... ima...ge?

 

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta beslutet är ju inte på turn, utan efter att Fi höjer på floppen. En miniraise där kan betyda så oerhört mycket att en syn från din sida inte ger dig något som helst vettigt underlag att fatta bra beslut på turn.

Antingen leder du jättestort mot nån med Kungar eller sämre, eller ganska stort mot ett färgdrag eller så ligger under stort mot en triss eller tvåpar.

Det är på floppen du måste ta reda på det, genom att smacka på igen, typ höja hans 30 med 75-100 till. Får du en all-in mot dig då vet du hur du ligger till och kan folda då du med väldigt, väldigt stor säkerhet är slagen, istället för att syna bort 100 på turn och folda på river utan att veta ett dugg mer om din hand än du gjorde på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman: Jag hade bara synat me mina KK om du reraisar till 100. Sen tryckt in på turn. Hur ska du spela turn om du får syn, och är först att agera? Check-fold?

 

Nu heter jag inte nusseman men antagligen hade det vart en väldigt enkel check-fold. När nusseman reraisar för att se vart han står och får syn så kan han nog räkna sig som slagen om han inte möter en jättetomte som han har bra read på dvs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nusseman: Jag hade bara synat me mina KK om du reraisar till 100. Sen tryckt in på turn. Hur ska du spela turn om du får syn, och är först att agera? Check-fold?

 

Synar Fi ditt omslag har han antagligen KK, eller nötflushdrag. Med småtrissarna och tvåpar trycker de flesta in på floppen. Får du syn på floppen är det bara att utifrån den information du har om Fi, bestämma dig för vilket av KK och flushdrag som känns rimligast och handla därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som tycker att "lätt fold på turn" är ruskigt weak tight?

Enkel vetefan, men en fold kan det nog vara ändå. Det stora problemet är ju att man ofta kommer bli tvungen att betala ytterligare ett bet på rivern mot en bättre hand.

 

Om han ofta betar så med bara ett par så kommer man ju kunna plocka rätt bra av honom på en senare hand. Vet man att han ofta sitter på bara ett par här så kan man ju lira, men det är ett litet farligt antagande att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Det finns en stor tråd som heter Allt om utdragna AA!

 

Denna HH var intressant och givande.

 

Tackar, jag vill inte på nåt sätt påpeka att jag hade otur eller att jag blev utdragen. Hade han fått ett K på rivern efter att vi blivit all in preflop hade jag inte haft nåt att fråga om och inte heller postat.

 

Att få ett set emot sig när man har AA ser jag inte som att bli utdragen, det är en fullständigt normal del av spelet som vi alla kommer att vara på båda sidor av och i denna situation gjorde jag fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...