Gå till innehåll

NL-SH microlimit - Fisk vill bli haj


jowe

Recommended Posts

Tjenare alla forumare,

 

Jag är en fisk som trodde jag hade lite koll på pokern tills för ett par veckor sedan. Rulllen har dalat och gulningen närmar sig efter massor med utdragningar, badbeats och halvtiltningar - jag behöver lite goda råd för att bli en vinnande lirare.

 

Jag har spelat poker i två år och lirarför närvarande mest på svenska spel (lägsta nivåerna, NL-SH 0,5/1 , 1/2 kr).

Har även plöjt igenom fyra-fem pokerböker och tycker mig ha lite koll på teorin med odds etc. Jag bedömmer mig som en ganska tajt spelare då jag har ett starthandslista som jag strikt spelar efter men det vill sig inte ändå.

 

Jag har problem med att möta de dåliga motståndarna eftersom de är så oberäknerliga,

1. mina höjningar preflop oftast 5BB tycks uppfattas som - toppen det här blir en stor pot- de vill vara med trots att de har 6 8 off och liknande.

 

2. postflop c-betar jag ca. pot alt. höjer pot om jag limpat och fått bra träff

men på dessa nivåer synar folk ju med dåliga träffar eller draghänder så det gäller ju att dragen inte går in eller trissen sitter för han som synade med lägsta paret.

 

Skall jag beta ännu mer preflop och postflop på dessa nivåer än vad som ofta diskuteras vid spel på högre nivåer?

 

Skall man limpa mer på dessa nivåer för att hoppas på träffar och köra hårt då?

 

Det är ju naturligtvis bra med alla dåliga motståndare som har noll koll på odds m.m. men tur tycks de ha gott om ialla fall.

Om jag sitter vid ett 5manna-bord med 3 bra och 1 kass motståndare tycks det gå bättre än när jag möter 4 galningar - deras sammanlagda tur tycks äta upp mig.

 

Hoppas någon kan hjälpa mig att gå vidare, jag ger inte upp trots den senaste tiden med motgångar.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst, det är så sjukt enkelt att vinna i de games du spelar att det är skrattretande. Tighta upp lite mer preflop, höj ordentligt med dina bra händer. Observera vilka höjningar som ger rätt antal (0-2) callers på just det bordet. Cbetta 75-90% oavsett träff om du är heads up och ge sen upp om du missat (betta eventuellt river lite lätt om du tror de hade drag som missat). Om du träffar hårt (set, top2 eller annat kul), betta hela tiden, pot-pot-push.

 

Om du blir höjd av en passiv fisk och har en medelstark hand som TPGK eller tvåpar på en farlig bräda, lägg dig för guds skull omedelbart! sitter du och betalar av fisken när de klonkar kommer du inte gå mycket plus. Tror det är det sista som är problemet för de flesta TAG-fish som är tighta men ändå går back/marginellt plus, de sitter och betalar av när deras KK är slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gillar dom att syna 5BB preflop med 68o så skulle jag betta ännu mer preflop.

 

2. Om du tycker att folk synar för mycket så ska du dra ner på dina cb:s när du är tom eller svag. Valuebet valuebet och lite mer valuebet när du har något bra, inga halvpotbets heller. Ta i ordentligt.

 

 

På riktigt låga nivåer så brukar;

tight preflop, limpa spelbara händer förutom top 5-10% (beroende på position och motståndare i handen) som du höjer, dra ner på bluffarna mot synstationer, valuebetta hårt (potbets eller tom överbets funkar).

 

 

Generella tips för microlimit (mot fisk) är;

* Överpar är oslagbara. (givetvis måste hänsyn tas till brädans struktur).

* Överbets synas ofta av en sämre hand när fisk ofta tror att överbet=bluff.

* Lyckas du hitta en coinflip på floppen med typ öppet steg + färgdrag eller 2 st överkort + färgdrag mot fi´s par. Ta flippet och ta emot okvädningsorden i chatten om vilken fisk du är.

* Valuebet, valuebet, och mer valuebets. Du kommer bli synad av dom knäppaste händerna. Har du TP med en ok kicker så valuebetta.

* Se upp för minreraisar. Det är set/nöten eller en mupp bakom korten. Ducka och analysera fi senare rundor.

 

 

När du går upp i nivå och stöter på spelare som är mer medvetna i sitt spel så kommer du få ändra så du höjer fler händer preflop, limpa blir som regel nummer 1 ett ajabaja, och att du måste öka din bluffrekvens. Betsizes kan också krypa lite neråt i storlek.

Men det är en helt annan historia...

 

 

Analysera ditt spel, posta händer här på forumet eller starta en dagbok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jowe, det är extremt osannolikt att du hindras att plussa pga att dina motståndare har tur. Det är viktigt att acceptera ens egen kasshet för att kunna utvecklas.

 

Håller med alla svar men framförallt detta svaret. Annars är det väl rätt standard att gå upp sisådär 10 nivåer och tjäna en miljon av de bättre spelarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. mina höjningar preflop oftast 5BB tycks uppfattas som - toppen det här blir en stor pot- de vill vara med trots att de har 6 8 off och liknande.

 

Om du betalar av när de träffar med 86o så är det inte helt fel av dem att spela sådana händer.

 

2. postflop c-betar jag ca. pot alt. höjer pot om jag limpat och fått bra träff men på dessa nivåer synar folk ju med dåliga träffar eller draghänder så det gäller ju att dragen inte går in eller trissen sitter för han som synade med lägsta paret.

 

Lär dig läsa brädor. Välj dina cb:s noga och välj vilka du gör det mot. En del synar kroniskt cb på floppen, men lägger mot bet på turn, andra synar inte om de inte träffat hårt. Var uppmärksam.

 

Skall jag beta ännu mer preflop och postflop på dessa nivåer än vad som ofta diskuteras vid spel på högre nivåer?

 

Ja och nej. Ofta kan du överbeta monster före floppen och även då du träffar nötterna. Är du inte säker på var du står, håll nere potten. En mer passiv stil än vad som förespråkas på högre nivåer fungerar utmärkt för att vinna på de låga nivåerna, plus att det minskar variansen något.

 

Skall man limpa mer på dessa nivåer för att hoppas på träffar och köra hårt då?

 

Väldigt bordsberoende. Vid en del bord blir små potter före flopp små potter också efter flopp, medan andra bord har ärketomtar som överspelar enormt i små potter.

 

Viktigast är träning och uppmärksamhet när du lärt dig ABC. Ofta kan folk klara sig utmärkt före floppen, men är helt förvirrade när väl floppen har kommit. Prioritera spelet efter floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla era tips.

 

Jag har fått lite nya inputs här som jag skall begrunda och testa,

och jag återkommer säkert med lite följdfrågor och HH´s senare.

 

Palerider, EAK och Jerico ni hade en hel del points som passar in på mina misstag tror jag, jag håller kanske fast vid AA och KK lite mycket bl.a.och Valuebets skall jag oxå försöka att förbättra en del osv.

 

 

När det gäller det jag skrev ang. tur i mitt inlägg så vet jag ju egentligen att det är mitt spel som är för dåligt och att jag själv klonkar en och annan pott lite turligt ibland. Det är bara det att man blir lite frustrerad ibland när man förlorar mot en skithand som man aldrig skulle spelat själv och man känner sig lurad på en skön pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...