Gå till innehåll

NL - När ska man inte c-betta?


jojje2k

Recommended Posts

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag CB:ar sällan när jag kallsynat pre. Inte heller så ofta preflop, det tycker jag man ska vara försiktig med.

 

continuation-betta, klyka. Fortsätta betta. Det blir naturligtvis svårt om du inte ens börjat innan.

 

Vad tycker du om CB preflop då? Jag tycker som sagt att man ska vara försiktig med det. Det är sällan bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet vad en CB är. Doh.

 

cb: beta missad flopp (eller dålig träff) när man höjt före flopp

 

värdebet: beta träffad flopp (bra träff)

 

Man betar preflop och följer upp på floppen.

 

Ja, på en missad flop.

 

Därefter flippade tråden ur. Levlingar + många som inte förstod sig på vad e CB är. Jag sällade mig till levlarna i detta fall, då det blev lite komiskt i längden när samma missconceptions om CB avslöjade sig gång på gång i tråden. Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet vad en CB är. Doh.

 

 

 

Därefter flippade tråden ur. Levlingar + många som inte förstod sig på vad e CB är. Jag sällade mig till levlarna i detta fall, då det blev lite komiskt i längden när samma missconceptions om CB avslöjade sig gång på gång i tråden. Sorry.

Nej det vet du inte om du tror att det måste vara vid en missad flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Först bör man fundera över hur stor andel av händerna man bör cbeta, då tror jag det är rimligt att cbeta så ofta som möjligt utan att motståndaren lönamt kan checkhöja tom eller nästan tom. Med normala betstorlekar innebär det att man måste syna eller återhöja en checkhöjning minst varannan gång man cbetar. Om man är beredd att spela vidare mot en checkhöjning med 50% av sin distribution kan man cbeta 100%, är man beredd att spela vidare med 25% bör man cbeta 50%

 

Vidare har det med satsningsstorlekar att göra, om man vill cbeta stort måste man ha en starkare cbetsdistribution och därmed cbeta mer sällan. Normalt vill man beta större summor ju mer textur på floppen.

 

Hur ofta man i praktiken sedan cbetar beror på floppen, på en flopp med ett A eller två eller tre klädda kort tror jag det är rimligt att cbeta 100%, på en flopp som 875 med färgdrag bör man cbeta mycket mera sällan, dels för att man träffar floppen mera sällan och för att man vill beta ett större belopp.

 

I detta exempel sitter man på knappen, men allmänt cbetar man oftare ju längre från knappen man höjt (eftersom man har starkare distribution). Om jag spelar fullring och höjer sju steg från knappen cbetar jag 100% på alla floppar (om jag inte vet något särskilt om big blind).

 

Antag att jag om jag höjt från knappen cbetar 100% på floppen KQ5 rainbow men kanske 95% på floppen KJ5 rainbow, vilka är då de fåhänder jag inte cbetar med? Först, den distribution jag cbetar med är starkare än den jag checkar bakom med och den distribution jag checkar bakom med måste vara rimligt balanserad mellan svaga och starka händer.

 

De händer jag "vill" checka bakom med är händer med visst showdownvärde men som hatar en höjning, händer som precis eller precis inte kan syna en checkhöjning, typexempel är T9 och AQ (alltså hålpipor) eller QT vid vissa stackdjup (öppet stegdrag). En hand som QJ hatar en höjning mot de flesta spelare men jag är mer benägen att cbeta den eftersom jag kan få syn av händer som jag slår (sämre knektar, ensamma femmor, 66 - TT).

Vidare måste jag checka bakom med vissa färdiga händer, det kan vara halvstarka händer som vill hålla potten nere (som QJ, KT) eller extremet starka händer som är mindre rädda att ge bort gratiskort (som KK och KJ). Med djupa stackar vill jag nästan alltid undvika att slöspela monster men med korta stackar tror jag det ofta är en god idé.

 

Alltså, de första händer jag undviker att cbeta med är svaga drag och monster eller halvstarka händer beroende på staackdjup.

 

Om big blind är en dålig spelare som man dessutom vet hur han spelar är det ju förstås en helt annan sak, om han synar för löst i bb och aldrig checkhöjer om bluff cbetar jag förstås varenda svag hand, om jag vet att jag kan få honom all in om han träffar ett par på turn även om jag checkar bakom på floppen checkar jag förstås bakom med alla monster etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du cbettar

95% på floppen KJ5 rainbow

kan du nog inte checka bakom

En hand som QJ
KK och KJ

och samtidigt påstå att

den distribution jag cbetar med är starkare än den jag checkar bakom med.

 

Checkar du så många träffade händer kommer du få starkare checkrange än betrange känns det som... allt du checkar har potential att bli bra eller är redan bästa handen och ~70% av dina cbets är bluffar som måste folda mot raise.

Därmed inte sagt att det inte är lönsamt att spela så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonasmedz: Klokt påpekande att man lätt checkar bakom med en onödigt stark distribution. Tror som sagt att man bör cbeta "så ofta som möjligt" (tills det blir lönsamt att bluffcheckhöja).

 

Jag antar att det är rimligt att tänka att fi på turn precis inte ska kunna bluffa lönsamt tom. På turn planerar jag att spela ungefär som följer: oftast folda T9 om jag inte träffat men ibland synsemibluffa (floata), samma sak med AQ men folda mer sällan, syna ibland med T9 som träffat ett par, alltid syna (eller höja?) med AQ som träffat par, nästan alltid höja om jag checkat bakom färdiga monster men syna om jag checkat bakom med QJ, ev semibluffhöja ibland med T9 och AQ som missat. Rimligt??

Jag vill folda mindre än en tredjedel av mina händer mot ett bet på en halv pott så att det inte blir lönsamt för fi att bluffa tom.

 

Om jag i exemplet spelar T9 i färg och AQ i färg och i olika färger checkar jag bakom med 4 + 16 = 20 "draghänder" som har fyra outs till monster och 6 outs till par. Av dessa tjugo händer på floppen blir 2 monster på turn och ungefär 3 hyfsade händer (något slags mellanting mellan par i nior och par i ess), ytterligare några kan jag semibluffhöja med om jag balanserar med monster från flop och turn.

Samtidigt kommer ju en klok fi att försöka bluffa på turn när det kommer kort som inte hjälper mina potentiella draghänder.

 

Hur många färdiga händer bör jag då checka bakom med? Det känns som att det räcker med väldigt få, fi är rädd för att bluffa på turn eftersom jag kan floata och semibluffhöja.

Ju djupare stackarna är desto färre starka händer behöver jag checka bakom på floppen eftersom det är mer lönsamt att floata och semibluffa på turn??

Måste man acceptera att fi kan bluffa lönsamt på turn om det kommer ett "gynnsamt" kort (exempelvis en tvåa)?

 

Spontant känns det rimligt att checka bakom med ungefär KK ELLER hälften av gångerna med KJ ELLER drygt hälften av gångerna med QJ, alltså mellan 3 och 5 händer jämfört med 20 draghänder. Rimligt????

 

Vidare, vad tror ni om händer som A2, A8 på den här brädan, är de nästa typ av händer att checka bakom med, händer som ofta leder men inte har några outs till riktig bra händer och som man slänger utan alltför mycket ångest mot en checkhöjning?

 

Funderar också på brädor som 943, 993, 332 som troligen inte träffat någon. Är man mer benägen att checka bakom händer som AK, AQ (som ofta leder, som har 6 outs till bra händer, om de leder har fi ofta bara 3 outs) eller händer som 22, 88 (som leder lite oftare, bara har två outs men till monster, om de leder har fi ofta 6 outs)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Enligt harrington är är det en cbett bara om man missat floppen..om man träffat är det en walueb..vet inte om jag bryr mig men ibland vore det bra om alla "tala samma språk" på forum och så..vad tycker ni är det cbett bara om man "missar" floppen eller alltid..och spelar det någon roll..;)

Blir det bara krångligare eller enklare?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...