Gå till innehåll

PLT - AK vs. AA vad göra?


NoSense

Recommended Posts

Tjena.. Jag håller på att få panik på AKo nu.. Kan någon hjälpa mig att sluta spela dessa 2 skitkort?

 

Satt UTG med :diamond: A :spade: K höjde till $1 bara. En lirare gick med, en annan höjde till $4,75 (vi hade ca:$40 var vid bordet) synade iallafall höjningen och floppen kom :spade: 8 :diamond: 10 :diamond: k

 

Topppar med bästa kickern, inte helt fel tyckte jag, men checkade iallafall för att kunna göra en re raise, var helt säker på att jag hade bästa handen för tillfället.

 

Han som hade höjt preflop bettade $15. Jag funderade lite på om han hade triss i 8:or eller 10:or.. Tänkte först lägga mig eftersom han bettade ganska seriöst trots allt. Men vadfan, jag satt ju där för att vinna lite. Och det var ju inga jättepengar det rörde sig om, så jag gick all in. :roll: (pain is temporary, glory forever.. right?)

 

På turn kom :spade: 6, ofarligt lixom.

River :heart: J en snabb tanke gick till att han hade chansat med ett stegdrag.. Men nej då, det visade sig att han satt med AA och jag var borta.

 

Var det dumt att gå med från början, skulle jag ha lagt mig vid hans $15 bettning? Eller hade jag bara otur?

 

Lite senare åkte jag ut en multiturnering genom att calla en allin med AK. Mötte QQ och jag träffade inget. Jag VET ju att AK inte är värt ett skit om jag inte träffar något, så jag fattar inte varför jag envisas med att spela dom så hårt som jag gör ibland.,, Kommer fortsättningsvis inte värdera AK mer än typ 99. Kanske lite mer värt om dom är suited då.. Men FAN vad ARG jag blir på mig själv. Mitt dumtröga klantiga jävla fiskarsle..

 

Ska det vara så irriterande jobbigt att lära sig spela poker? BUGGER!

 

* Ändrar rubriken enligt nya PHH guiden - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som hade höjt preflop bettade $15. Jag funderade lite på om han hade triss i 8:or eller 10:or.. Tänkte först lägga mig eftersom han bettade ganska seriöst trots allt. Men vadfan, jag satt ju där för att vinna lite. Och det var ju inga jättepengar det rörde sig om, så jag gick all in. :roll: (pain is temporary, glory forever.. right?)

Glory is temporary, cash lasts untill you spend it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det dumt att gå med från början, skulle jag ha lagt mig vid hans $15 bettning? Eller hade jag bara otur?

När han överbetar potten på det där viset har du råd att vänta på att han gör bort sig.

 

Överlag så verkar du ha problem med att syna all-in med AK. Det är inte det handen är till för. Handen är till för att ställa in mot feglingar och liknande, så att de direkt måste ta ställning till sin situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog föredra att du bettar ut på den floppen istället för en checkraise. Om du bettar och han raisar, och du vet att han är en "ärlig" spelare, ligger en fold från din sida nära till hands. Genom att spela såsom du gör nu vet du inget om hans hand. Kanske har han dig slagen, kanske inte, och du tvingas därför mer eller mindre till en syn. Skulle ju dock inte sätta honom på en triss här, svårt att tro att han skulle betta ut så hårt då.

 

Den andra nackdelen med din checkraise är ju att du riskerar att ge ett gratiskort till den andra killen, ytterst livsfarligt, inte minst när boarden erbjuder såväl flush som stegdrag. Dessutom finns det ju alltid risken för att han träffar ett set eller ett tvåpar på turn.

 

Men.. Jag är nog nästan beredd att hålla med dig om att AKo är en hand som de flesta kan folda preflop i NL. Otroligt svårspelad och säkerligen en stor förlorarhand för många spelare, inte minst när man spelar den från en dålig position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

AK kallas inte bara 'Big Slick' utan även 'Walking back to Houston'

 

Men jag tycker inte att du gjorde bort dig i den här handen oavsett. Om du checkar till honom kommer han att beta många händer som du slår eftersom han tror att det är fritt fram.

 

Du får altså inte mycket info från hans bet eftersom det är en standard potbet. (förutsatt att killen som synade din raise även synade hans reraise, annars är det en överbet på 3-4 dollar)

 

Enligt min mening hade det varit helt fel av honom att betta någon annan summa med en sämre hand eftersom han då signalerar hej kom och ta potten från mig. Det är långt ifrån omöjligt att han spelar sin position här.

 

Hur ska du kunna komma ifrån den här handen utan att bli överkörd? Ifall du checkar med intention att check-raisea så gick det ju enligt planen. Ställ in och om han råkar sitta med AA, KK, KT, TT eller 88 så grattis till honom. Om han har QQ, JJ, 99, AQ, AJ, KQ, KJ, QJ, QT, JT, två ruter eller något annat du kan slå t.ex. 72o (jag säger bara att han kan ha vad som helst när han betar efter att du visar svaghet) så ser det jättebra ut.

 

Nu blev det som det blev, köp in igen och vinn.

 

/Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det dumt att gå med från början, skulle jag ha lagt mig vid hans $15 bettning? Eller hade jag bara otur?

När han överbetar potten på det där viset har du råd att vänta på att han gör bort sig.

 

Överbettar han verkligen potten så mycket. Potten är väl på 14.25+blinds? Då är väl en potsize bet på sin plats med tanke på att det är två ruter ute på bordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överbettar han verkligen potten så mycket. Potten är väl på 14.25+blinds? Då är väl en potsize bet på sin plats med tanke på att det är två ruter ute på bordet?

Nej, jag vet inte riktigt vad jag tänkte på där. Antagligen att det bara var 8 dollar i potten, men det är ju fortfarande inget helt sjukt överbet. Jag kanske var full...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...