Juggler Postad 15 Februari , 2007 Rapport Postad 15 Februari , 2007 Jag tror inte det blir något bra av det här. Citera
Hjort Postad 15 Februari , 2007 Rapport Postad 15 Februari , 2007 hur lång tid har det tagit att klämma in 6k inlägg btw?Aningen kortare än 10k. Förresten står registreringsdatum under nicket, alternativt om du kollar hans profil. Det är just det som är hela prylen. Du förstår inte att det är just det det är!(Många det där)Det är alltså något som gör ett fåtal personer upprörda och som de flesta inte alls blir upprörda av. Vilket gäller i stort sett de flesta saker man kan uttrycka. En rätt viktig sak att komma ihåg här är att det a) inte handlar om dig eller din situation och b) att du inte kan göra särskilt mycket åt det. Återigen ett nervärderande uttryck om människor med lägre IQ!Det är inte riktigt sant. Nedvärderingen är ju från "du har hög/normal/whatever IQ" till "du har låg IQ", den korrigerar ju ingen värdering av människor som redan har låg IQ. Hur man värderar en person har ju inte heller så där jättemycket med enbart IQ att göra utom i vissa situationer. Om ens enda kontakt med personen är diskussionsforum eller om ett intellektuellt svårt arbete blir IQ rätt viktigt, om det rör sig om en nära släkting är det rätt oviktigt. Jag "bölar" inte, men däremot är jag väldigt hetlevrad i denna typ av frågor. Vilket är rätt onödigt. Det gör inte dig glad och det får inte människor att sluta använda uttryck som "retard" och what not. Men jag står för det jag skrivit i sak, nämligen att du ska inte nervärdera människor med ett lägre IQ än vad som är normalt och det är precis vad du/ni gör med den typen av uttryck du använde.Men i vissa sammanhang är låg IQ lågt värderat, vilket är orsaken att det används som en förolämpning. Men det handlar ju inte direkt om värde för familj och vänner. Tro mig, de blir ledsna när de ser/hör sådana uttryck.Vilket är en av orsakerna till att de flesta av oss inte säger sånt till utvecklingsstörda utan mestadels riktar det till normalbegåvade och uppåt. Är det? Är inte det nervärderande? Eller det är skillnad på vem man nervärderar?Ja, det är klart det är skillnad på vem man nedvärderar. Citera
Recommended Posts