Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag letar efter nån lagtext eller liknande där det står vad som gäller för sjukintyg!

Det är nämligen spå att flickan jobbar på uppstartshjälp på Bauhhaus och hon var borta vid 2 tillfällen (ena gången 2dagar ocha ndra 3 dagar). Nu säger dom att hon inte får lön för dom dagarna om hon inte har ett sjukintyg! Hon ringde vårdcentralen och bad om det och vårdcentralen säger att det inte ska behövas om man inte är borta mer än 7 dagar!

Skulle därför behöva en text om vad som gäller som hon kan ta med och visa dom!

Tacksam för svar!

Postad

Det här är inte ett svar på din fråga men det är alltid nåt iallafall.

Arbetsgivaren är i sin fulla rätt att inkräva sjukintyg from första sjukdagen om han/hon så vill (vårdcentralen har alltså fel). Detta brukar dock föregås av att man som arbetstagare har haft flera kortare sjukperioder under en kort tid. Som arbetsgivare ska man ju dock informera arbetstagaren om detta innan man tar till denna åtgärd i ett så kallat korrigerande samtal.

Det låter, i mina öron, inte som ett korrekt tillvägagångssätt från bauhaus sida. Jag hade kontaktat facket och frågat.

/TF

Postad

Preics som TF skriver så kan alltså AG kräva intyg från första dag om dem vill "jävlas", på deras bekostnad. Annars brukar det vara från den 14:e dagen, då går väl försäkringskassan in.

Längesen jag vart sjukskriven så jag kan inte mycket mer.

Men kolla diverse fack och kolla försäkringskassan.

Postad

A little known fact är att AG faktiskt kan ge blanka f*n i sjukintyget och kräva att du ska komma in och jobba ändå. Helt beroende på vilka arbetsuppgifter som finns på arbetsplatsen.

Sitter du med, t.ex med vänsterarmen i gips, men är högerhänt så kan AG kräva att du kommer in ett par timmar per dag till arbetsplatsen och utför någon form av arbetsuppgift som du klarar av.

De flesta AG använder sig dock inte utav detta utan gör snällt som farbror doktorn har ordinerat. En doktor som inte har en aning om hur arbetsplatsen ser ut.