Gå till innehåll

Ang odeklarerade poker-vinster


rickie

Recommended Posts

Tja tja, har lite allmänna funderingar kring ens odeklarerade vinster.

 

Om man vann lite cash förra året på EU-sajter som man inte tar upp i deklarationen, så antar jag att skatteverket kommer ringa o fråga vart cashen kommer ifrån?

 

Anyway, jag har sparat kvitton från pokersajten som jag fått när jag gjort cashouts, samt så har jag sparat kvitto/bekräftelse från banken när pengarna anlänt. Hursomhelst så verkar det som jag slarvat bort några av kvittona från banken (Fast har från pokersajterna fortfarande), är det viktigt att komplettera med papper från banken?

 

Hur länge är man skyldig att spara pappren som bevisar vart såna här cash kommer ifrån, kan verket komma om några år och fråga, eller är dom skyldiga o fråga t.ex nu under 2007 vart 2006 års pengar kommer ifrån? Kommer ihåg att det är 10 år för bokföring för företag, men så kan det väl inte fungera för privatpersoner?

 

Kan alla uppgifter grävas upp i efterhand så att ens egen samling av papper inte är så viktig??

 

Okejj, tackar för alla vettiga svar i förhand, jag är väl inte den enda som går o funderar på sånt här :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vann några miljoner förra året på EU-sajter som man inte tar upp i deklarationen, så antar jag att skatteverket kommer ringa o fråga vart cashen kommer ifrån? osv
Om de är från eu-siter är de skattefria och behövs inte ta upp i eller redovisas någon dekleration.

 

I princip är det inte kvitton på cashouts/transfers som bevisar att du gjort vinsterna på skattefria siter utan det är egentligen handhistories som är bevis mtrl. Dock kan de kvitton du har ändå hjälpa till i viss mån, saknar du några gör det i princip det samma.

 

Spara i fem år iaf, men eftersom det är på skattefria siter så skulle jag inte ens spara dom i ett... men det är ju en annan femma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de är från eu-siter är de skattefria och behövs inte ta upp i eller redovisas någon dekleration.

 

I princip är det inte kvitton på cashouts/transfers som bevisar att du gjort vinsterna på skattefria siter utan det är egentligen handhistories som är bevis mtrl. Dock kan de kvitton du har ändå hjälpa till i viss mån, saknar du några gör det i princip det samma.

 

Spara i fem år iaf, men eftersom det är på skattefria siter så skulle jag inte ens spara dom i ett... men det är ju en annan femma...

 

Men jag trodde det var ens skyldighet att kunna visa upp vart pengar man inte deklrarerar kommer ifrån? Eller om man påstår att det är från partypoker t.ex är det upp till RSV att bevisa motsatsen då eller för att man ska kunna få någe knas av nåt slag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

använd pt så gott det går

 

Hmm, bra ide kanske.

 

Känns som det är dags o återvända till borden snart börjar bli lite hungrig :-)

 

 

För övrigt så slår jag nog skatteverket en signal imorrn o kollar vad dom har att säga i den här frågan. Får se om de har något vettigt att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hmm, bra ide kanske.

 

Känns som det är dags o återvända till borden snart börjar bli lite hungrig :-)

 

 

För övrigt så slår jag nog skatteverket en signal imorrn o kollar vad dom har att säga i den här frågan. Får se om de har något vettigt att säga.

 

nått svar? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke, borde väl inte vara svårare än att maila sina pokersajt o be om ett utdrag på alla sina insättningar och uttag under förra året, lär väl fungera som lika bra bevis som handhistorik då det syns i klartext hur mycket man satt in dessutom?
Nä det funkar inte alls, eftersom varje pot är en lott och varje pott skall beskattas, så hur mycke du satt in och tagit ut är inget underlag för eventuell beskattning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det funkar inte alls, eftersom varje pot är en lott och varje pott skall beskattas, så hur mycke du satt in och tagit ut är inget underlag för eventuell beskattning.

 

Så länge som ALLT spel sker på en skattefri site så gör det detsamma hur stora de enskilda potterna är.

 

Därför borde det räcka med att visa transaktionerna till och från siten för att visa att det är där man vunnit pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft mailkontakt med skattemyndigheten och detta fick jag som svar.

 

 

Du ska spara samtlig dokumentantion i sex år, dvs såväl rapporter från

spelsidans hemsida, som uppställning av uttag från NETELLER och

samtliga uttag till bankkonto från NETELLER och kontoutdrag från din

internetbank som täcker samtliga uttag från olika pokerhemsidor och

Screenshots (spelar ingen roll om det är utskrifter eller kopior) från

hemsidorna där ditt namn kan kopplas till de kontonr och namn som berörs.

 

 

Huvudsaken är att du kan visa för Skatteverket vid en eventuell granskning

att dina inkomster faktiskt kommer från pokervinster som du gör hos

spelarrangörer som finns inom EU/EES-området. Enligt min bedömning har du,

enligt ovan uppräknade utdrag tillräckligt med information för att visa att

du följt gällande svenska lagar, det kommer inte blir någon skönstaxering

för din del avseende dessa inkomster. Du behöver alltså inte i din

deklaration ta upp något om dina pokervinster från spelarrangörer inom

EU/EES-området. Däremot kan det bli aktuellt med eventuell

förmögenhetsskatt om din skattepliktiga förmögenhet är större än 1,5

miljoner kronor (om du är ensamstående) eller 3 miljoner kronor (om du är

gift, då räknas er gemensamma skattepliktiga förmögenhet).

 

 

 

Med vänliga hälsningar

Xxxxxx Xxxxxxx

Skatteverket, Gävle

 

Så det som gäller är alltså. Rapportera inget i deklaration men spar utdrag från pokersida och neteller på uttag och insättning, och screenshots där ditt namn kopplas till kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Säg att man har spelat på en site som inte är skattefri och sedan blir upptäckt, vad kommer man få för "straff", kommer man få betala en gigantisk summa eller?

 

Det finns redan flera trådar om detta, men för att svara på din fråga så riskerar man ett avsevärt skattetillägg på den skatt som man skulle ha behövt betala om man deklarerat sin kapitalinkomst. Dessutom finns även risken att man kan bli föremål för utredning om eventuellt skattebrott om man genomför transaktioner som syftar till att dölja att man vunnit pengar på sajter som är skattepliktiga. Det här är i teorin, men hur det ser ut i praktiken vet väl ingen idag egentligen. De som hittills kollats av myndigheterna är de högprofilerade livespelarna som vunnit extrema summor i USA. Säkrast är förstås att enbart spela på sajter som är registrerade inom EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Det finns redan flera trådar om detta, men för att svara på din fråga så riskerar man ett avsevärt skattetillägg på den skatt som man skulle ha behövt betala om man deklarerat sin kapitalinkomst. Dessutom finns även risken att man kan bli föremål för utredning om eventuellt skattebrott om man genomför transaktioner som syftar till att dölja att man vunnit pengar på sajter som är skattepliktiga. Det här är i teorin, men hur det ser ut i praktiken vet väl ingen idag egentligen. De som hittills kollats av myndigheterna är de högprofilerade livespelarna som vunnit extrema summor i USA. Säkrast är förstås att enbart spela på sajter som är registrerade inom EU.

 

 

Jag som hobbbyspelare ser inte detta som ett jobb där jag ska behöva bokföra allt som sker i mitt företag! Jag har nog med pappersarbete som det är! Jag blir sur på hela det suddiga regelsystemet och att det inte finns klar information om när det ska skattas eller inte skattas.

Tidigare har jag inte brytt mig ett skatt som skatten för pokervinster. Men jag börjar bli orolig nu när jag drar in många tusen i månaden på poker.

 

Jag ser iaf inte mig som skyldig till att pynta är jävla skit i skatt, så länge allt är såhär suddigt. Det är min åsikt. Hamnar jag i skiten så gör jag.. :mad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som hobbbyspelare ser inte detta som ett jobb där jag ska behöva bokföra allt som sker i mitt företag! Jag har nog med pappersarbete som det är! Jag blir sur på hela det suddiga regelsystemet och att det inte finns klar information om när det ska skattas eller inte skattas.

Tidigare har jag inte brytt mig ett skatt som skatten för pokervinster. Men jag börjar bli orolig nu när jag drar in många tusen i månaden på poker.

 

Jag ser iaf inte mig som skyldig till att pynta är jävla skit i skatt, så länge allt är såhär suddigt. Det är min åsikt. Hamnar jag i skiten så gör jag.. :mad:

 

ha ha bra kommentar, du ställer dig på tvären!! =)

 

Tyvärr är det ju dock så att om du gör det och får problem med skatteverket, så är ju det som att springa in i en 3m tjock betongvägg i ca 70-80 km/h :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som hobbbyspelare ser inte detta som ett jobb där jag ska behöva bokföra allt som sker i mitt företag! Jag har nog med pappersarbete som det är! Jag blir sur på hela det suddiga regelsystemet och att det inte finns klar information om när det ska skattas eller inte skattas.

Tidigare har jag inte brytt mig ett skatt som skatten för pokervinster. Men jag börjar bli orolig nu när jag drar in många tusen i månaden på poker.

 

Jag ser iaf inte mig som skyldig till att pynta är jävla skit i skatt, så länge allt är såhär suddigt. Det är min åsikt. Hamnar jag i skiten så gör jag.. :mad:

 

inget pappersarbete behövs väl? bara spara din cash out history på pokersajten och neteller

eller spara och spara, allt finns redan där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat på massa konstiga siter i flera år o vunnit fett me cash, har mao ingen som helst "dokumentation" på detta men ska det inte mycke till innan de misstänker att pengarna kommer just från pokern.

 

Banken jag har (Nordea) måste raportera alla summor som kommer in på kontot som överstiger 100k sek till skattmasen, håller man sig under vad kan de ha för belägg för att misstänka en? Har aldrig hört talas om ngn som blivit eftertaxerad gör ni?

 

BTW är unibet o expekt skattefria?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lirat på massa konstiga siter i flera år o vunnit fett me cash, har mao ingen som helst "dokumentation" på detta men ska det inte mycke till innan de misstänker att pengarna kommer just från pokern.

 

Banken jag har (Nordea) måste raportera alla summor som kommer in på kontot som överstiger 100k sek till skattmasen, håller man sig under vad kan de ha för belägg för att misstänka en? Har aldrig hört talas om ngn som blivit eftertaxerad gör ni?

 

BTW är unibet o expekt skattefria?

 

För att svara på dina frågor:

 

1. Ja

 

2. Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...