Gå till innehåll

PLO- Shorthanded, stor coinflip!


parre

Recommended Posts

Är inne i en enorm roll. Gått från 0.25-0.50 till 1-2 till 2-4 och vunnit hela tiden. Har runt 400 kvar på kontot även om jag torskar allt, så jag satsar på att vinna ihop några tusen för att sedan gå tillbaka till mer invanda limits. Mer om varför och hur jag gjorde som jag gjorde finns i denna tråd: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=1126

 

Players:

andkan ($337.00 in seat 3)

LUCIFER ($207.00 in seat 4)

Vinder ($530.50 in seat 6)

 

LUCIFER har inte imponerat på mig. Anledningen till att jag sitter vid detta bord och har så pass mycket pengar är att vi spelade heads up innan Vinder kom, och jag tog 2x100 inköp av honom. Sedan Vinder dök upp har han vunnit en del (om jag minns rätt). Båda kan ju spela iofs. Spelet är aggressivt, dock brukar det gå att köpa potter på flopp ibland.

 

Dealer: andkan

Small Blind: LUCIFER ($2)

Big Blind: Vinder ($4)

 

andkan was dealt: 7h - 7d - 9s - 6h

 

Helt okej för att vara shorthanded om jag träffar.

andkan Call ($4)

LUCIFER Call ($2)

Vinder Raise ($12)

andkan Call ($12)

LUCIFER Call ($12)

 

Pott: 36

Stacks: Jag 325, Vinder 518, Lucifer 195.

 

Raisen kan betyda högt PP och indikerar antagligen stark hand då han sitter i BB och inte på knappen.

 

Flop 9d - 3d - 6c

 

Floppar topp tvåpar. Är övertygad om att jag har bästa handen nu.

 

LUCIFER Check

Vinder Bet ($48)

andkan Raise ($192)

LUCIFER Fold

Stacks: Jag 130, Vinder 450.

Pott: 276

 

Höjer för att köpa potten nu. Att visa passivitet kommer bara straffa sig om jag spelar vid detta bord, vad jag har märkt. Sätter honom på högt PP, ev. med färgdrag, att han har set är mindre sannolikt, då skulle det vara i treor, och om det nu är så illa så har jag i alla fall 6 outs, men jag är rätt säker på att han inte har triss (då hade jag foldat).

 

Vinder Raise ($288)

 

Pott: 540

Stacks: Jag 130, Vinder irrelevant

 

andkan All-In ($129)

Vinder Payback ($15)

Stacks irrelevanta, pott 670.

 

Helvete! Han re-raisar mig all-in. Har han trots allt trisset? Känner dock att jag är så pass pott-committed att jag måste syna. Vad han än har så har jag outs, har han 99 så är jag körd. Men, han kanske tror att jag försöker köpa potten med en sämre hand och re-raisar mig. Har dock så pass lite kvar jämfört med vad jag satsat och vad som finns i potten så jag har inget val.

 

Turn 9d - 3d - 6c - 5s

Får en gutshot draw.

 

River 9d - 3d - 6c - 5s - 3h

 

Vinder shows: Kc - Qd - Qs - Jd (two pairs, queens and threes)

andkan shows: 7h - 7d - 9s - 6h (two pairs, nines and sixes)

 

Vinder wins: $689.25 (with two pairs, queens and threes)

Rake: $0.75

 

Bifråga: Varför så låg rake på så stor pott?

Han hade överparet som jag satt honom på + färgdrag. Dock ej till nötfärgen. Han tar potten med högre tvåpar. Enligt twodimes så var han 51% favorit att vinna efter floppen, jag 49%. Svårt att säga om min allin var fel eller inte, jag tycker inte det då jag satte han på överpar och hade rätt om hans hand. Efter min flopraise så hade jag inte heller något annat val, jag kan ju inte ge bort 200 dollar när jag tror att jag har bästa handen. Med tanke på hur mycket pengar jag hade på bordet så har jag väl inget val?

 

Nu i efterhand tänkte jag att det kanske hade varit smartare att bara syna på floppen och sedan beta turn, men det tror jag inte heller hade gått, då Vinder antagligen hade bettat in i mig igen och låtit mig välja om jag ska spela för hela min stack eller inte. Efter turn var jag iofs 65% favorit att vinna, men frågan är om en bluff hade varit möjlig på turn? Vad tror ni Omaha-proffs om det? Eller hade jag då blivit tvungen att lägga mig när femman kommer (trots att jag inte sätter honom på stegdrag)? Eller borde jag rentav ha lagt mig mot ett 48-dollarbet på floppen? Trodde som sagt att jag kunde köpa potten av honom där, men han kastade in sin deg i ett coinflip där han var mycket knapp favorit.

 

Det jag är intresserad av nu efteråt är vad han satte mig på för hand? Han måste ju tro att jag har någon form av hand för att re-raisa han för 192 dollar på floppen när han bettat ut? Har jag ett set så är jag ju rätt stor favorit, i alla fall 60-40 (inte kollat noga, räknar bara lite snabbt på färgkort som inte parar bordet + 2 damer). Kan han ha satt mig på en open end straight draw? Eller trodde han bara att jag bluffade? Eller att jag drog till samma färg?Det är det jag är mest förbryllad över, vad han trodde jag hade för hand.

 

Skulle vara intressant att höra era synpunkter främst när det gäller det sista. Ni som brukar lira PL Omaha med höga insatser och antagligen är vana vid sådana situationer. Vad tror ni han satte mig på?

 

Ja, tacksam för alla kommentarer som vanligt!

 

* Ändrar rubriken enligt rubriken guiden - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din raise på 192 dollar var lite väl grov kanske. Du kan köpa potten för betydligt mindre. I det här läget så får du nästan bara svar/omslag av någon som sitter på en bättre hand.

 

Nu hade ju inte han nuts och jag kan inte förstå hans call riktigt. Han borde gissa på att du minst sitter med ett överpar högre än honom och/eller nutflushdraw kanske (han hade ju flushdraw). Det är sådana spelare som är så skönt att möta i omaha när man själv har nuts.

 

Jag undrar verkligen om vissa ens sätter en på händer när man spelar omaha. Jag får de mest besynnerliga callarna ibland när jag sitter på nuts och bettar flera 100 dollar.

 

Därför är det så viktigt när man spelar det här spelet att ha lite koll på vad fol spelar för händer. Om dom bluffar eller kan calla en bluff utan nuts etcetera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bettade max utan att tänka mig för, faktiskt. Du har rätt i det du säger, men jag tror inte att min image var särskilt lös, eller, preflop spelade jag väldigt löst (men det är ju 3-handed), men postflop så hade jag bara visat vinnare (eller foldat). Han borde väl även fatta att jag inte skulle bluffa helt, utan att jag har åtminstone en hyfsad hand, och att jag inte skulle ge mig mot en allin med så pass mycket redan satsat.

 

Men, jag är ny på de nivåerna. Han kanske ville testa vad jag spelade, hur jag låg till osv. Dock ett dyrt sätt att göra det på om han nu torskar. Han lyckades i alla fall, denna hand satte stopp för min härliga vinstrush :)

 

Så jag vet inte. Han vann i alla fall, och var faktiskt marginell favorit när pengarna åkte in, men skumt var det i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men om motståndaren hade två nior med AdKd så kanske du inte ville vara i match mot honom - men samtidigt har du bestämt dig att gå ned i bassängen med handen så har du. Säg att du bettat 60 dollar och han reraisar dig allin.

 

Då har du i alla fall ett val att överge handen och beroende hur du tror att den här personen spelar så kunde du göra ditt val.

 

Två par är inte helt lättspelade i Omaha. Jag brukar inte gå på så hårt med tvåpar men jag skulle kunna betta hårt på för att köpa potten men jag skulle vilja ha någon form av utväg.

 

Det var dock ett plus att du hade de två högsta paren. Inte heller särskilt jättetroligt att han satt på nån av de trissarna och om du gissade att han kanske satt på ett överpar (vilket han gjorde + färgdrag) så borde han få betala dyrt om han ville "dra" vidare.

 

Jag är dock ingen expert på alla utgångar i Omaha. Känns som jag behöver knåda i den här degen ett bra tag till först :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, mot allt utom 99 har jag i alla fall outs. Mot 99 måste jag träffa runner-runner stege om jag har rätt koll. Men, som jag skrev, så är ju 99 och 66 inte vidare troligt. Det jag får glädja mig åt är väl att jag hade rätt om hans hand. Känns som om han tog en större risk än mig (jag kan iofs ha fel), jag kunde ju lika gärna sitta på A-flushdrag och tvåpar i vilket fall jag är rätt stor favorit till att vinna.

 

När floppen kom och han bettade och jag bestämde mig för att han hade överpar, ev. med flushdrag, bestämde jag mig även för att spela handen fullt ut, hellre bettar jag ordentligt och blir tvingad all-in än bettar lite för att stå med ett jobbigt beslut om han går all-in, nu var jag nästan tvungen att syna ändå.

 

Win some, lose some. Kommer igen nästa gång, då jävlar ska han få pisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...