Gå till innehåll

Ta och behåll initiativet. Ta de risker som krävs för detta.

Recommended Posts

Postad

Han kände hur pulsen ökade. Handsvetten kröp sakta fram. Han försökte se nollställd ut, drömmande att detta var finalbordet i en stor turnering och att hans motståndare nu försökte stirra ner honom. Helt meningslöst eftersom det var nätpoker det handlade om. Högtalaren blippar till. Det står "fold" på skärmen. Motståndaren hade lagt sig, en viktig hand och hans bluff höll. Det låg ett ess, en kung och en sexa på bordet, alla i olika färg. När nästa kort kom upp på brädan var det ytterligare ett ess. Då ställde han "All-in". I handen hade han ruter åtta och klöver fem. Efter den lyckade bluffen ledde han överlägset med nästan tre gånger så mycket chips som närmaste motståndare. Fyra spelare kvar, på den berömda "bubblan".

Det hade han lärt sig på de korta tre månader han hade spelat poker på allvar. Att poker handlade mer om psykologi och matematik än ren tur. Även om tur är bra att ha. Han hade också lärt sig att spela "tight" och "aggresivt". Han visste hur viktigt positionsspelet var och hade sett i sin statistik att han tydligt både spelar och vinner flest händer runt "knappen". Men han saknade också en hel del för att bli en bra pokerspelare. Han saknade "balls", i vart fall ibland. Vid flera tillfällen hade han åkt ur turneringar "utan att ha fått en enda bra hand". Efter att ha skyllt på detta en stund och sen analyserat sitt spel upptäckte han flera tillfällen där han borde kunnat bluffa eller semi-bluffa. Och även andra tillfällen där han spelat överdrivet tight genom att lite onödigt lägga en fullt spelbar hand. Får man inga kort måste man improvisera. En viktig läxa han hade lärst sig.

Aggresiviteten. Ett tag spelade han väldigt aggressivt, och åkte ut med buller och bång. Han minns turneringen där han kom till finalbordet med över hundratusen turneringsdollar i stapeln. "Nice stack, sir" hade killen jämte sagt. Några händer senare åkte han ut. "Störst stapel är inte bäst" lärde han sig av den turneringen. Han hade ju kunnat folda sig till minst en tredjeplats! Men trots allt var det bästa resultatet hittills i en större turnering, och tvåhundrafyra härliga riktiga dollar in i bankrullen genom denna sjundeplats. Så, det där med att växla tempo - i rätt tid - är något han har kvar att lära sig. Och fortfarande undrar han hur mycket man skall betta eller raisa i olika situationer. Det är så lätt efteråt, men när man sitter där och klockan tickar. Man vet att man skall höja, men hur mycket? Väntar man för länge ser kanske motståndaren det som en svaghet.

Han tittade igenom sitt excelark, och insåg att de första tre månaderna totalt gått med lätt minus. Fast sista veckan har varit väldigt bra. Och totalt på SnG ligger han plus. Han hade nu satt upp mål med sitt spel. Han var målmedveten och tävlingsinriktad . Beslutsam med vinnarskalle. Det hade han bevisat så många gånger förut, både inom idrott och arbetsliv. Men nu gällde det poker. Nu var det allvar.

Mitt alias är Jkgbg. Jag skall bli bra på poker. Inom en månad skall jag vara på plus igen. Februari månad skall ha ett stabilt ROI för SnG. Inom två månader skall jag ha kommit till minst ett finalbord i en större on-line turnering. Inom ytterligare en månad skall jag ha vunnit en större on-line turnering. Detta skall jag uppnå genom att bli bättre på att variera mitt spel. Genom att se svagheter hos motståndaren och utnyttja dem. Genom att fortsätt studera pokerteori och praktisera den. Genom att dela med mig av mina erfarenheter och lära mig av andra här på pokerforumet. Genom att följa mitt pokermotto - "Ta och behåll initiativet. Ta de risker som krävs för detta".