Gå till innehåll

NLT - SnG, slowspela AA?


wanduz

Recommended Posts

spelade precis en sng på pacific, en avgörande hand här där jag slowspelade lite med AA.

själv var jag nöjd med mitt spel direkt efteråt, men nu vet jag inte.

 

Dealer är spelare A

 

A (stack på 388)

B (stack på 660)

C (stack på 1367)

D (stack på 1585) och även jag

 

blinds på B och C på 15 respekive 30 (jo det är en 5 pers sng)

 

jag får A :club: A :spade:

satsar här 100 för att isolera bort lite, intrycket jag fått hittils från bordet säger mig att minst en kommer hänga på, spelare C har synat mycket hittils, och eftersom han är i bb hänger han antagligen på.

 

spelare A och B lägger sig och mycket riktigt får jag syn från C

floppen kommer:

A :heart: K :club: 3 :heart:

 

okej, fint med ett ess till, 2 hjärter på bordet, skrämde mig inte alls då. Spelare C checkar, jag gör likadant, för att behålla kvar honom och ge honom lite hopp om potten. Nu i efterhand tycker jag att jag kanske skulle tänkt mera på ev färgdrag?

 

turn: 9 :club:

 

Ytterligare ett möjligt färgdrag.. som inte heller då oroade mig, var för nöjd för min floppade triss känns det som nu i efterhand. C checkar iaf, och jag satsar här 50 för att känna lite och ge honom mera ideér om att ta potten, eftersom jag bara satsade 50. han synar.

 

river: 5 :heart:

 

Nu först tänker jag ordenligt på möjlig färg, men jag tror inte att han har den, har tänkt mig något högt par, AX/KX, så fortfarande avskäcks jag inte det minsta från färg.

Nu satsar spelare C 190, vilket för mig mest känns som ett försök att köpa potten, hade han dragit in färgen tror jag på ett saftigare bet. tror också att min lilla satsning på 50 bidrar till att han tror han har bästa handen. Här ställer jag in allt vilket är strax över 1400, och får en blixtsnabb syn.. och en lika snabb muck på hans hand. skulle vara roligt att veta vad han hade för något..

Så det funkade, men känns inte speciellt klockrent nu efteråt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första måste du inse att när tre A är i spel är sannorlikheten väldigt liten att han sitter på ett. Han gick förmodligen mot ett färgdrag i klöver, därav den "större" betten efter river. Spela säkert här, om du vill slowplaya, så checka bara inte, utan satsa lite iaf, där du tror att han kan följa med. När du kan tro att han går mot färg, satsa lite mer så det kostar för honom att se nästa kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du spelade fel på flopp, turn och antagligen river också. Visserligen så är det heads-up och din motståndare har synat en höjning vilket indikerar att han antingen har två stora suitade kort eller ett par*, vilket gör ett färgdrag mycket otroligare än om det var två spelare som limpat in exempelvis.

 

Som nizze påpekade så har du knäckt leken och lämnat mycket få kort kvar åt C för att ha eller få en han sämre hand som kan ta särskilt mycket action, de sämre tvåparen och trissarna han kan tänkas få in är två och sex-outare, medan stege och färg är 4 respektive 8-outare. Om det är så att han missat floppen helt, med exempelvis 77 så är det väldigt otroligt att du får något mer ut av honom så då gör det inget om han foldar. Om han istället har exempelvis KQ eller AJ så är det möjligt att han synar dig trots att du bettar, och om han förbättrar kommer du säkert att få mycket mer action på både turn och river. Med dragen och andra sidan gäller två saker, hans implicita odds är bra eftersom jag svårligen ser att du lägger den där handen och han kommer inte betala dig något på river. Mot draghänderna måste du ta betalt på flopp och turn, annars får du inga pengar av dem

 

Följdaktligen så talar det mesta för att du bettar runt pott eller 2/3 av pott och tar den nu. En annan sak som talar för att betta ut är att det kommer passa in med dina stealförsök senare i handen, om folk börjar fatta att du checkar dina monster och bettar dina mediokra händer och bluffar så är det inte bra.

 

På turn så bettade du 50 i en 245-pott och gav honom därmed utmärkta odds för i stort sett vilket drag som helst, vidare så finns det gott om möjligheter att få ett drag på den här brädan så det talar för att ta betalt nu medans du fortfarande kan. Återigen betta pott eller 3/4-pott. Om han nu fått in tvåpar eller liknande så ger du honom också en realistisk möjlighet att slå om, vilket inte riktigt finns om du bara betar 50. Nu finns möjligheten att ni båda sitter och slowplayar.

 

Slutligen river. Visserligen så gick det in både färg och stegdrag här, men du har absolut ingen aning om vad han egentligen har för hand eftersom nästan ingenting definierats av tidigare rundor. Som jag ser det så kan något av följande hänt:

 

a) han bluffar och representerar färg. I så fall är höjningen meningslös.

 

b) han har faktiskt färg eller stege. I så fall är höjningen värre än meningslös.

 

c) han har på något vis fått in en medioker hand och bettar ut. I så fall är höjningen sub-optimal eftersom han säkert inte kommer att syna.

 

d) han har fått in en kraftful hand som är sämre än din, typ A5, 55 eller liknande. I så fall är höjningen utmärkt.

 

Jag gissar på att det var d) som hände, men höjningen är fel i de flesta fall. Notera att om du istället betat och fått syn de tidigare rundorna så hade du kunnat få in alla pengar på rivern med gott samvete eftersom det då varit ett bet som han även kunnat syna med sina mediokra händer. Som det var så blev det ett lite väl stort överbet. I det aktuella fallet så tycker jag att syn eller en mindre höjning hade varit lämpligare.

 

---

 

* Beror på motståndaren vad han har för kort förstås, en del kan också tänkas spela suitade connectors här. Vilket jag nog tycker är marginellt fel pga dålig position och en aning otillräckligt pengadjup. Möjligen att det är ok om man tycker sig ha bra koll på ditt spel, vilket man kan tänkas ha beroende på hur förutsägbar du är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan har nämt det mesta. Det jag framförallt vänder mig emot är att du inte bettar på floppen.

 

Ta betalt om han har drag (speciellt på pacific :lol: ). Det enda som kan hända om du bettar är att han slår om, lägger sig eller synar. Inget av alternativen känns negativt med den floppen med de förutsättningar Ni har. Och du har ett betydligt bättre utgångsläge inför nästa kort/hand oavsett vad han gör.

 

 

 

/da

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...