Gå till innehåll

Mat för pokerspelaren


aim4vegas

Recommended Posts

Ingen vågad gissning att många av oss pokerspelare blir lite för bekväma. Jag käkar nästan bara ute eller köper take away, illa för hälsan då jag även lagt av med innebandyn.

 

När jag väl orkar laga nåt i köket blir det oftast en tillförlitlig köttfärssås, delar med mig av den här nere för den e grym. Nån som har favoriter, posta dem!

 

Min köttfärssås

-stek var för sig: köttfärs, gul lök, färska champinjoner (lägg gärna i lite rödvin i pannan mot slutet.

 

-häll allt i en stor kastrull. Innan det blir för varmt på direkt med creame fräsh, köttbuljong, tomatpureé, mjölk(rätt mkt, vatten går även bra)

 

-krydda med svartpeppar, lite salt, paprikakrydda osv som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler fina mattips!!

glid in på 7/11 och köp med dig deras färdilagade pasta. Ta en taxi hem och lägg upp pastan på en flat tallrik. rillsätt lite extra salt och peppar. Värm i micron på högsta effekt i ca 3-4minuter.

Avnjut tillsammans med det du råkar ha i kylen som går att dricka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aha... hmm...

öppna en burk bullens pilsnerkorv och värma?

 

Fast mera seriös mat!!

tina ett torskblock. Skrubba och koka potatis med rätt mkt salt. skala den färdigkokta potatisen. Stampa den sedan (alltså mosa den, men absolut inte med mixer!!!) antingen med en potatispress, eller med gaffel. Blanda i en klick smör. vänd potatismoset och smöret till en lagom jämn smet. Behöver absolut inte vara klumpfri!

Lägg nu den tinade torsken i en ugnsfast form. Garnera runtom med moset och krydda med örtsalt. Häll på ca 2dl matlagningsgrädde eller ngt liknande.

In med formen i ugnen på sådär 250grader eller så.

Grädda i ca.... 20-30minuter... Kommer inte riktigt ihåg hur länge.

Ooooerhört gott och hyffsat enkelt!

Till detta dricks helst vatten eller varför inte ett lätt vitt vin.

Smaklig måltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fisk är lätt lite enkelt som att steka på en köttbit.

Ända felet möjligtvis med ugnsbakad fisk är att ugnen måste vara ren....

Det finns ju nu förtiden mer eller mindre färdiga såser att bara hälla på eller värma, så det är då inga probs där heller..

Tror att vi är för bortskämda med halvfabrikat och totalt färdilagat.

 

Hur länge sedan var det ngn av er gjorde hemstampad potatismos?

Själv är det nog 10år sedan. Vanlig kokt potatis kan det ju hända att jag orkar göra. Men det hör ju inte heller det till vanligheterna.

 

Bra saker att ha hemma som inte ruttnar/förmultnar/börjar växa: olika fonder!! Helt underbart att hälla på maten. Har lyckats lyxa till färdilagad köttpytt så att den smakade riktigt smaskig!!

Fonder är även väldigt bra när man ska göra såser, eller bara steka i det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göra fonder själv?? Tror du jag är fransk stjärnkock?? :D

De finns att köpa på de flesta matvarubutiker, om man bortser från 7/11-aktiga.

 

Ett annat sätt att piffa till maten: koka ditt ris tillsammans med ngr kryddor. Typ saffran, curry eller dyligt. Ger snygg färg åt riset, och en liten annan smak.

 

... Fan... Det verkar ju som jag kan det där med matlagning.. Synd att man är för lat för att testa det på sig själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stek för bövelen inte champinjonerna till köttfärssåsen. Tillsätt dem råa ett par minuter innan den är klar. Och kom ihåg att nyckeln till varje lyckad köttfärssås är låååång koktid.

 

Och finns det fortfarande folk som pulvrar potatismos? Inte i dessa tider av härdat fett-varningar! Pulvermos är en sjukdom - potatisstampar is the cure.

 

Och ska ni krydda riset: Fräs kryddorna i olja först innan ni tillsätter riset för uppkok. En nypa socker över framhäver smakerna.

 

Nu har jag hackat klart. Har jag inget positivt att komma med? Umm...näe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...