Gå till innehåll

Allt om tennis (tidigare Federer vs Roddick)


Bodinarn

Recommended Posts

Är Pim pim Johansson frisk tror jag att det kommer stå mellan dessa 3 på de snabba underlagen detta år.

 

Är du seriös? Vad kan möjligtvis få dig att tro det?

Mellan dessa tre? Roddick och Nadal har brutalt mycket bättre möjligheter än Gonzales att nå långt på snabba underlag, och Johansson kommer helt enkelt inte ha chans alls att vara i top3.

Federer har odds ca 1.5 att vinna Wimbledon, Nadal ca 10 och Roddick ca 15. Du kan få odds på 34 för Gonzales och du kan säkert få 100 för pim pim.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

eh vadå?? ... jag är beredd att hålla med eurythmech

 

ok inom tennisen finns ju ett gäng stora..sampras, aggasi, borg.. om nu inte federer redan nu är större än dem kommer han garanterat bli det..

 

i övrigt vad är det för nått han konkurrerar med.. Ali, Schumacher, JO, Carl Lewis, Michael Johnsson.. kanske Tiger Woods och Thorpe? .. iofs även de stora inom lagidrotterna.. Gretzky, Pele, Maradonna, Ronaldinho, Jordan, Kobi Bryant?

 

 

jävligt svårt alltså nu när man ser namnen..men Federer är brutal så är det bara

 

 

Hemdhes, Kobe Bryant inte Kobi :P men men, vet inte om han kan räknas till de riktigt stora sjtärnorna, visst har han presterat bra, men det är verkligen ingeting som når upp till Jordans nivå, dock är ju Jordan inte ensam uppe bland baskettoppen. Vi har ju trots allt de äldre legenderna såsom Magic, Earl The goat, Kareem... :) ojsann hamnade lite off topic där :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemdhes, Kobe Bryant inte Kobi :P men men, vet inte om han kan räknas till de riktigt stora sjtärnorna, visst har han presterat bra, men det är verkligen ingeting som når upp till Jordans nivå, dock är ju Jordan inte ensam uppe bland baskettoppen. Vi har ju trots allt de äldre legenderna såsom Magic, Earl The goat, Kareem... :) ojsann hamnade lite off topic där :P

 

hehe jo..det har du rätt i...jag var nog bara lite youtube smittad som jag brukar..hade precis sett hans 81 poängs match=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi bortser från "genom tiderna" så är Federer iaf den största nu aktiva idrottspersonligheten?

När det pratas om genom tiderna bör man ta i beaktande hur stor tennisen är över stora delar av världen. Jämfört med t.ex. lagsporter (utom fotboll) och alpin-skidåkning.

 

Men håller med om att Federer fortfarande har en bit upp till att rankas som solkart störst inom sin sport. Sampras har väl 14 grand slam mot Federers 9. Tar han ett äkta grand slam i år är det däremot inget snack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså Federer är ju så mycket bättre än Sampras.

 

Lite karriärstatistik (troligen inte uppdaterat för Australien)

 

Sampras: Matchstatistik 762-222(77.44%), turneringsvinster: 64 (15.38 matcher per turneringsvinst)

 

Federer: Matchstatistik: 483-125(79.44%), turneringsvinster: 45 (13.51 matcher / turneringsvinst) (!!!!!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fragån är hur stor prestation det egentligen är att vara bra i tennnis. Visst tennis har många utövare men 35% är 40+ och 60% är under 15 lägg därtill att mer än häften av alla tennisutövare slutar innan de är 16 år eller yngre så får man att spelarna mellan 20-30 är de åldrarna det finns minst av i en sport där man är som bäst mellan 20-30 år. I min egen åldersklass slutade de fem bäst redan vid 14 års ålder. Jag tycker det är en helt annan sak att vara en världspelare i tennis en i t.ex. fotboll eller basket det är väldigt få ungdomar som väljer tennis som sin första sport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis i efterskott till Ivanišević' seger 2001; jag tvivlar dock på att Ančić vinner i år. :)
Tackar. ;-) Det måste ju vara nominerat till en av tidernas största skrällar någonsin. Sjukt glad var man. Synd bara att han blåste alla pengarna sedan på att bygga ett höghus, utan byggtillstånd... :-D

 

Angående Ancic, så tror jag iallafall att om någon ska slå Federer i Wimbledon, så är det just Ancic. Ancic spelade ju hyffsat i Aus-Open, tills det tog stopp mot Roddick. Fast grus är ju inte hans favoritundelag så...

 

Möjligtvis skulle väl den här unga britten (Murray?) skrälla om han lottades mot Federer, då det kan vara en stor fördel med publikstödet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror allt att Roger Federer är på god väg att bli den störste genom tiderna, det han åstakommit hittills talar för sig självt. Är väl bara Mcenroe och Connors som kan visa upp det facit med vunna/förlorade matcher under ett år som Federer har gjort senaste säsongerna.

Det enda som verkar kunna stoppa han från att vinna allt han spelar (utom mot Nadal på grus då) är bristande motivation. Känns som han lattjade sig fram till semin mot Roddick nu och där la i en högre växel och mer eller mindre förnedrade den stackars Andy. Att breaka Roddick så ofta som han gjorde är sjukt bra!

 

Ska dock bli intressant att se om Gonzales kan hota i finalen. Hans utskåpning av Haas med 3 (!) unforced errors under hela matchen i semin är oxå kusligt bra. Han har dock tidigare inte orkat stå emot Federer mer än nåt enstaka set.

 

Sen så hävdar jag bestämt att Tennis är en av de absolut svåraste idrotterna att slå sig fram till världstoppen i, är väl enbart fotbollen som är större globalt än vad tennisen är. Finns så otroligt många bra tennisspelare världen över. Är enbart typ topp 150 som kan leva en dräglig tillvaro på touren, övriga hankar sig fram på pengar från div. seriespel i Tyskland/Frankrike för att få det att gå runt. Är i stort sett enbart på atp-touren det finns pengar, challengers ger inte mycket om du inte vinner dem, och där får du oftast stå för boendet själv oxå under veckan tävlingen pågår.

 

Men hävdar samtidigt att det finns fler svenskar som med ekonomisk uppbackning skulle kunna slå sig in på touren, nu har många inte de ekonomiska förutsättningarna för att ligga ute på futures/satelliter för att få ihop de poäng som krävs för att kunna kliva upp ett par steg. Vilket nu även Svenska tennisförbundet har förstått och börjat satsa mer på futures i sverige. det som saknas är dock nån challenger oxå.

 

I min egen åldersklass slutade de fem bäst redan vid 14 års åld

Kanske kan bero på att de insåg att de inte har den hängivenheten att träna som krävs för att bli riktigt bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kan bero på att de insåg att de inte har den hängivenheten att träna som krävs för att bli riktigt bra?

 

eller motivation för det vilket gör att de som hade mest talang och störst chans att bli bäst sket i tennis kärriären. Konkurrensen är bra men på tok för liten precis som du säger är det bara 150 pers som kan leva på det! Varför det? Jo för att det finns för lite pengar inom sporten, för lite sponsorer, för lite intresse samt för lite spelare mellan åldern 20-30 år. Fler spelare hade lett till fler tävlingar till mer pengar och till bättre konkurrens o.sv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100kr spelade på gonzalez. Nu bara o hoppas.

 

Pim Pim är underskattad, vänta bara om han får va skadefri. Såg väl hans utspelning av Nadal i Stockholm, det efter 18 mån frånvaro! Sen var det bara nerverna som spökade pga matchovana när han knappt loosa mot finnen Nieminen som är oxå en top 10 spelare.

 

Med snabba underlag menar jag inte wimbledon(jävla skit tourney, må bästa ko vinna) jag menar hardcourten i USA och inomhus i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100kr spelade på gonzalez. Nu bara o hoppas.

 

Pim Pim är underskattad, vänta bara om han får va skadefri. Såg väl hans utspelning av Nadal i Stockholm, det efter 18 mån frånvaro! Sen var det bara nerverna som spökade pga matchovana när han knappt loosa mot finnen Nieminen som är oxå en top 10 spelare.

 

Med snabba underlag menar jag inte wimbledon(jävla skit tourney, må bästa ko vinna) jag menar hardcourten i USA och inomhus i Europa.

 

Men för att vara riktigt bra på tennis och inte vara "underskattad" skall du hålla en jämn och hög nivå på alla underlag vilket inte pim-pim gör. Han har visat hög klass på snabba underlag men har inte en chans på de långsammare. Att säga att Pim-pim är i närheten av federe är ungefär so m att säga att Nadal är bättre än Federer bara för att han vunnit på grus en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha skärp dig, jag är faktiskt bara 27 unga år. Edberg var idolen när jag växte upp. Back in the days kunde jag härma samtliga "stora" spelares serve, och var så inne på att enhandsbackhand (edberg)var nöten att min tennistränare blev helt galen på mig.

 

(mitten av 80-talet till mitten på 90-talet) Då fanns Mcnroe, Connors, Edberg, Becker, Lendl, Wilander, ett grymt bra svenskt DC lag, Miroslav Mercir (jaja, stavning) och killar som Sampras och Agassi började sätta lite färg på touren. Vad hände egentligen med Jim Courier btw? Jag saknar dessa myter och dessa profiler. Sedan Edberg la av har det aldrig blivit detsamma. Kan ni ärligt säga att det finns samma "själ" i dagens tennis som det fanns då?

 

Sure, jag är gammal. Håhå jaja, allt var bättre förr, smörkolan kostade tio öre och politikerna var ärliga etc. (insert random hånande åldersklyscha)

 

Men på den tiden var det inte ovanligt att se knattar som stod o nötte mot garagedörren hemma på somrarna eller hade en sån där mojäng man satte på marken med långt gummiband fastsatt till en tennisboll. Idag känns det rätt dött.

 

(Edbergs Wimbledonfinaler ger mig fortfarande våta drömmar. Chang paris 89? -finalen mot edberg ger mig fortfarande mardrömmar :( )

 

Ivanisevic dödade tennisen för mig för gott. Samma sak med det nya rankingsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns tom Changs underhandsserve på matchbollen mot Lendl 1989, kvartsfinal va det nog.

Men tennisen är nog bättre idag, servevolleytennisen va inte kul o titta på o den ä så gott som borta nu tack o lov. Visst ä serven viktig men det är ändå mkt spel fortfarande. Dock för många nonames i tennisen numer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...