Gå till innehåll

Allt om tennis (tidigare Federer vs Roddick)


Bodinarn

Recommended Posts

  • Svars 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du kan mycket om idrott du :roll:

 

eh vadå?? ... jag är beredd att hålla med eurythmech

 

ok inom tennisen finns ju ett gäng stora..sampras, aggasi, borg.. om nu inte federer redan nu är större än dem kommer han garanterat bli det..

 

i övrigt vad är det för nått han konkurrerar med.. Ali, Schumacher, JO, Carl Lewis, Michael Johnsson.. kanske Tiger Woods och Thorpe? .. iofs även de stora inom lagidrotterna.. Gretzky, Pele, Maradonna, Ronaldinho, Jordan, Kobi Bryant?

 

 

jävligt svårt alltså nu när man ser namnen..men Federer är brutal så är det bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det kanske aldrig tidigare funnits någon som varit lika överlägsen som Federer är idag inom tennisen. Men grabben kan ändå inte anses vara tidernas största inom sin egna sport, än så länge.

 

Att han tillhör top 5 aktiva idrottsmän just nu, det är går jag med på. Men att påstå att han tillhör top 5 genom tiderna alla sportkategorier är ett grovt övertramp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, det kanske aldrig tidigare funnits någon som varit lika överlägsen som Federer är idag inom tennisen. Men grabben kan ändå inte anses vara tidernas största inom sin egna sport, än så länge.

 

Att han tillhör top 5 aktiva idrottsmän alla kategorier just nu, det är går jag med på. Men att påstå att han tillhör top 5 genom tiderna alla sportkategorier är ett grovt övertramp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det får stå för dig. Federers prestationer talar för sig själva, det som saknas är förstås en titel på Philippe Chatrier.

 

Sedan krånglas det förstås till av att det är svårt att jämföra resultat i dag och i går. Jag anser t.ex. personligen inte att Pelé platsar på en lista över världens fem bästa idrottsmän, och där blir det extremsubjektivt eftersom han sysslade med en lagsport och man inte kan se så mycket till individuella titlar.

 

Mark Spitz och Jesse Owens svarade för fenomenala prestationer, men deras rekord står sig inte i dag. Samtidigt hade de inte tillgång till samma utrustning eller träningsmetoder, så det är ju skitsvårt att kvantifiera.

 

Jag hävdar iaf att Federer är tidernas främste i sin egen sport, bättre än Sampras, Agassi, Borg, McEnroe, Laver etc... och för den delen också Navratilova, Graf, Lenglen, Hingis och Davenport. Och jag anser också att det räcker för en placering väldigt högt upp bland världens bästa idrottare någonsin (eller idrottsmän, om man vill inskränka sig).

 

Men det vore kul att se en lista från dig, inte för att dissa den eller så, utan för att jag är nyfiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det får stå för dig. Federers prestationer talar för sig själva, det som saknas är förstås en titel på Philippe Chatrier.

 

Sedan krånglas det förstås till av att det är svårt att jämföra resultat i dag och i går. Jag anser t.ex. personligen inte att Pelé platsar på en lista över världens fem bästa idrottsmän, och där blir det extremsubjektivt eftersom han sysslade med en lagsport och man inte kan se så mycket till individuella titlar.

 

Mark Spitz och Jesse Owens svarade för fenomenala prestationer, men deras rekord står sig inte i dag. Samtidigt hade de inte tillgång till samma utrustning eller träningsmetoder, så det är ju skitsvårt att kvantifiera.

 

Jag hävdar iaf att Federer är tidernas främste i sin egen sport, bättre än Sampras, Agassi, Borg, McEnroe, Laver etc... och för den delen också Navratilova, Graf, Lenglen, Hingis och Davenport. Och jag anser också att det räcker för en placering väldigt högt upp bland världens bästa idrottare någonsin (eller idrottsmän, om man vill inskränka sig).

 

Men det vore kul att se en lista från dig, inte för att dissa den eller så, utan för att jag är nyfiken.

 

 

håller med.. och Peles storhet har jag aldrig förstått

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser det vara en fullständig självklarhet att Federer är inte bara den person som spelat bäst tennis någonsin, han har dessutom meriter som matchar i princip alla stora, och han är fortfarande ung.

 

Han har dominerat mer än vad Sampras, Lendl, Borg och McEnroe någonsin gjorde. Jag har inte så mycket koll på hur många titlar spelare som Cash och Laver skrapade ihop, men visst är det så att Federer ännu inte har en meritlista som matchar Sampras.

Men faktum kvarstår, tennis idag är oerhört tufft i toppen, och Federer har under 3-4 år varit så överlägsen att det saknar motstycke.

 

Givetvis blir det extremt subjektivt när man listar stora idrottsmän, och ska jämföra. Är Federer större än Gretzky? Lewis? Ali? Owens? Spitz? Maradona? Jordan? Listan kan naturligtvis göras oerhört lång. Men väldigt väldigt få genom idrottens världshistoria har dominerat en så stor och uppmärksammad gren, under så lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte veta när finalen går och om eurosport sänder den?

 

Den går inatt efter damfinalen, damfinalen börjar 13:30 i Melbourne, vilket är 3:30.

Väldigt synd att inga stora kanaler (tror jag) kan visa dubbel, det skulle vara bra för dubbeln om den fick lite mer publicitet. Det är kraftigt med fart, skicklighet och kamp där också.

På eurosport.com kan du dock registrera dig för ca 2 dollar så kan du se matchen i halvdålig kvalité.

Det är upplagt för en riktigt fin match, bröderna Bryan står i en 58% vinstchans enligt betbrain. Får hålla tummarna för Björkman och Mirnyi för en tionde GS titel för Björkman.

 

Man kan säga att Federer dominerar mer än t.ex Sampras gjorde, men man kan också säga att det var starkare motstånd på den tiden.

Federer har ingen Agassi som kan stjäla titlar från honom på alla underlag.

Men det är ju som sagt svårt att jämföra, och jag kan säkerligen inte tillräckligt för att prata om det. Hur som helst skulle jag inte sätta Federer före Sampras ännu, och säkerligen inte före Navratilova.

 

Ingen snack om det här Gonzales killen? Han har ju lyckats med en "Baghtatis". Vilka vinster mot Hewitt, Blake, Nadal och inte minst nu i semin med 6-1, 6-3, 6-1 mot Tommy Haas med runt 45 vinnare och ofattbara 3 oforcerade misstag.

Betbrain ger honom 17% vinstchans, tror det är mer än vad de gav baghtatis förra året.

Kan beta för Federer vinst på oddset 1.15

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok inom tennisen finns ju ett gäng stora..sampras, aggasi, borg.. om nu inte federer redan nu är större än dem kommer han garanterat bli det..

 

i övrigt vad är det för nått han konkurrerar med.. Ali, Schumacher, JO, Carl Lewis, Michael Johnsson.. kanske Tiger Woods och Thorpe? .. iofs även de stora inom lagidrotterna.. Gretzky, Pele, Maradonna, Ronaldinho, Jordan, Kobi Bryant?

 

Varför får inte Ingemar Stenmark vara med här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill inte missa finalen, känns som Gonzalez kanske är mannen som bryter Federers dominans på snabbare underlag. Vill dock ha ett dopingstestreslutat på alla chilenska tennisspelare innan jag kan ta dem på allvar.

 

Är Pim pim Johansson frisk tror jag att det kommer stå mellan dessa 3 på de snabba underlagen detta år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...