Gå till innehåll

När är position viktigast?


Hygglo

Recommended Posts

Jag har hört/läst massor av gånger nu hur viktigt position är i just en viss form av Texas Hold'em, men jag har sällan hört någon förklara varför.

 

 

Att position är viktigt förstår jag och har själv märkt det när jag spelar, men vad jag undrar är, när är position viktigast egentligen;

 

Turneringar eller cashgame?

 

Shorthanded eller fullring?

 

Fixed limit eller no limit?

 

Skriv gärna vilket ni tror och gärna några rader om varför ni tror det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hört/läst massor av gånger nu hur viktigt position är i just en viss form av Texas Hold'em, men jag har sällan hört någon förklara varför.

 

 

Att position är viktigt förstår jag och har själv märkt det när jag spelar, men vad jag undrar är, när är position viktigast egentligen;

 

Turneringar eller cashgame?

 

Shorthanded eller fullring?

 

Fixed limit eller no limit?

 

Skriv gärna vilket ni tror och gärna några rader om varför ni tror det också.

 

 

Position är lika viktig i alla spelformer som du nämner. Du får ju prata sist, det är det som är värdefullt med position. Du får chans att bluffa, raisa, ta frikort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uh, PL som i pot limit?

 

Position är viktigast när de effektiva stackarna är djupa i NL (no limit). Eftersom de effektiva stackdjupen ofta är grundare i turrar än cashgame så kan man väl generellt säga att position blir viktigare i cashgame än turneringar.

 

Varför det är så säger sig självt egentligen. I NL har man på varje gata möjlighet att stacka och pga det vill man ju givetvis sitta så sent som möjligt för att få så mkt information som möjligt. Helt enkelt pga att eftersom det finns mer pengar att torska (och att man lätt kan bli bortbetad från dragodds osv) vill man veta mer innan man tar ett beslut.

 

Det är inte heller särskilt svårt att förstå - utan hyfsat intuitivt. Tänk dig en situation där vi är HU mot villain. Tror du position spelar mer roll om vi har 5 bb eller 5 Gbb vardera? Var spelar det mest roll; FL eller NL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baloos har rätt i att positon har större betydelse i pot-limit än i no-limit. Anledningen är att du kan neutralisera din positionsnackdel genom att gå all-in i NL.

 

Detta måste väl betyda att position är ännu viktigare i FL än i PL (och NL) eftersom i FL hamnar man nästan aldrig all-in? (Om man inte sitter med litet inköp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste väl betyda att position är ännu viktigare i FL än i PL (och NL) eftersom i FL hamnar man nästan aldrig all-in? (Om man inte sitter med litet inköp)

edit:lol

Nej Nej!!

 

I PL och NL kan du förlora en hel pott pågrund av att fi har position på dig.

 

Men i FL så kanske man förlorar en extra Big Bet för att man sitter ur poss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. position och olika spelformer se:

 

http://www.poker.se/artikel.php?artid=101

 

Tack för det det var intressant läsning. Detta svarar på min fråga om FL/PL/NL, även med bra förklaring varför.

 

 

Jag såg idag ett avsnitt av WPT där Mike Sexton säger nånting i stil med: "Position is important in poker, and in tournaments even more so."

 

Jag läste även i Super System 2 där Doyle skriver något i stil med (har inte boken framför mig just nu så citatet är inte exakt): "Position is even more important in a shorthanded game."

 

Varken Sexton eller Doyle förklarar varför det är så och det är det jag är intresserad av.

 

Håller ni med Sexton och Doyle? Varför/varför inte? Har det kanske inte någon betydelse alls?

 

edit: jag verkar gilla uttrycket "nånting i stil med" lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det det var intressant läsning. Detta svarar på min fråga om FL/PL/NL, även med bra förklaring varför.

 

 

Jag såg idag ett avsnitt av WPT där Mike Sexton säger nånting i stil med: "Position is important in poker, and in tournaments even more so."

 

Jag läste även i Super System 2 där Doyle skriver något i stil med (har inte boken framför mig just nu så citatet är inte exakt): "Position is even more important in a shorthanded game."

 

Varken Sexton eller Doyle förklarar varför det är så och det är det jag är intresserad av.

 

Håller ni med Sexton och Doyle? Varför/varför inte? Har det kanske inte någon betydelse alls?

 

edit: jag verkar gilla uttrycket "nånting i stil med" lol

´Doyle har rätt. Sexton har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turneringar har sämre pokerspelare som försöker sig på färre moves som c/r. De flesta väntar bara på sina rockets typ.

Därför har sexton rätt i att position är viktigare i tourneys där man lättare kan plocka hem potten i position.

 

Doyle har oxå rätt, SH betyder att färre spelare är med i potten vilket betyder färre träffar och större chans o plocka hem potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är att du kan neutralisera din positionsnackdel genom att gå all-in i NL.

Ja, det må ju stämma. Men tänk dig ett NL-spel med effektivt stackdjup på, säg, 10k bb. I detta spel är man i princip aldrig all-in, pga att det ytterst sällan kan vara motiverat. Position _måste_ ju vara av större vikt här än jämfört med ett PL-spel på 100 bb, helt enkelt pga det blir som ett PL-spel där vi tillåts att satsa mer, men är i princip aldrig all-in.

 

Vad det tycks så finns det ett gränsvärde för det effektiva stackdjupet när vikten av position övergår från att vara större i PL till att få övervikt i NL. Detta är jag dessutom ganska säker på.

 

Därför känns det ju fel att säga att position är viktigare i PL än NL rent generellt, men detta gäller ju även vice versa. Så, det beror väl på? (Däremot i praktiken blir position viktigare i PL, ty vi spelar aldrig med såna jättedjupa stackar där gränsvärdet antagligen ligger.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Baloos har rätt i att positon har större betydelse i pot-limit än i no-limit. Anledningen är att du kan neutralisera din positionsnackdel genom att gå all-in i NL.

 

Eller att du kan höja mycket mer i pos. Får du AA från första pos i PL så kan du inte prisa in ett skit.

AA från BB däremot är guld värt mot ett bord fullt med lösa spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...