Albert Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Är sugen på att utöka filmsamlingen med lite klassiker från bra regissörer. När jag säger "bra regissörer" så tänk er in i vad en kulturkofta kan tycka vore soft. devalanteriel har ju tjatat om Jarmusch så en av han får det bli. Kanske Brown Bunny med Chloë Sevigny (grymt snygg) - hon ger väl regissören en liten avsugning också för att krydda till det hela. Jacques Tati Box En kvinnas doft (nyrelease) Zorba the greek Mannen på tåget De förlorade barnens stad Last days of disco Lolita Classic Award winners collection (5-disc Box) Wall Street Pi Roman Polanski Box Knife in the water Cul-de-sac Peeping Tom Permanent Vacation Down By Law Solaris Bubblare: Morvern Callar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
listig Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Klassiker finns det gott om. Tips är ju att checka IMDb:s topp 250 där man hittar bra många guldkorn. Vill man ha klassiker finns ju en del ganska tunga titlar som bla Citizen Kane, Det Sjunde Inseglet, Psycho (mfl av Hitchcock förstås, typ Rear Window och Vertigo osv) och A Clockwork Orange som också alla är riktigt bra filmer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mawam Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 http://us.imdb.com/chart/top behövs det något mer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
therussian Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 http://us.imdb.com/chart/top behövs det något mer? En lista där The Shawshank redemtion är tvåa tredje Sagan om ringen-filmen är fyra ger jag inte mycket för. Visst är det är bra filmer men kom igen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mawam Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 smaken är som baken ? finns kort och gott inga rätt eller fel på denna tråd bara väldigt mkt tyckande och är det inte det som gör världen så härlig. tänk om alla gick runt och tyckte och tänkte likadant... där skulle iaf inte jag vilja vara Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Kan tipsa om några givna jag har på hedersplatser i hyllan. Behöver du mer inspiration går det väl bra, men börja med de här. Fanny och Alexander av Ingmar Bergman Aguirre, der Zorn Gottes / Nospheratu: Phantom der Nacht / fyra filmer till av Werner Herzog med Klaus Kinski Down By Law av Jim Jarmusch (köp den eller dö) Solyaris av Andrej Tarkovskij Les revenants av Robin Campillo (min favoritfilm, dock väldigt fransk och väldigt pretto) Färgtrilogin (röda/vita/blå filmen) av Krysztof Kieslowski Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
therussian Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 smaken är som baken ? finns kort och gott inga rätt eller fel på denna tråd bara väldigt mkt tyckande och är det inte det som gör världen så härlig. tänk om alla gick runt och tyckte och tänkte likadant... där skulle iaf inte jag vilja vara Det var väl du som tyckte att det inte behövdes mer än IMDBS top 200? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bein Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Rain man ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albert Postad 24 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Kan tipsa om några givna jag har på hedersplatser i hyllan. Behöver du mer inspiration går det väl bra, men börja med de här. Fanny och Alexander av Ingmar Bergman Aguirre, der Zorn Gottes / Nospheratu: Phantom der Nacht / fyra filmer till av Werner Herzog med Klaus Kinski Down By Law av Jim Jarmusch (köp den eller dö) Solyaris av Andrej Tarkovskij Les revenants av Robin Campillo (min favoritfilm, dock väldigt fransk och väldigt pretto) Färgtrilogin (röda/vita/blå filmen) av Krysztof Kieslowski Fanny och Alexander kan jag inte klara av att se. En av barnen får mig att vilja sparka bakut. Har sett de flesta filmerna av Klaus Kinski dock så har jag bara haft en Hertzog film i min ägo. Trikolorboxen har jag redan. Den Vitafilmen är ett mästerverk. Ska kolla in dina andra tips. Klistrade in lite filmer allt efter som jag satt o spanade på discshop. Säg gärna vad du tycker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The Grand Bark Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Törs man klämma in The Blues Brothers bland Kinski och Bröderna Djup? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Tja, Peeping Tom är en annan av mina tiopoängare (förutom den: Down By Law, Les revenants, Solyaris, Akira) så den måste jag ju rekommendera. Cité du enfants perdus liksom Pi tycker jag också är klart köpvärda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pöker1491910830 Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Pallar du med gamla svartvita rullar? Så'na med handling istället för färgglada explosioner? Rekommenderar Kurosawa's samurai-rullar från typ 50-talet... Kagemusya, The Seven Samurais m.fl. Som bonus slipper du då slösa tid på hollywoods efterapningar i diverse cowboy-rullar. Ett tips är att se till att du får en textad version, om du inte är en jävel på japanska förståss. (Ja, jag laddade hem ett halvdussin utan text...) Din cyniska ådra kan med fördel gödas av pariserhjuls-scenen i Tredje Mannen, men den har du väl redan... F.ö. hade väl 'listig' ett par bra förslag? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The Grand Bark Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Well, Kagemusha Spökgeneralen är appselut inte svartvit. F.ö vinnare av Guldpalmen i Cannes 1980 då den även är inspelad. *pekar med hela handen* Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myssion Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Topplistan Fashionistas The Velvet Mafia House of Shame Velvet Thrust Transsexual Carnival Bend Over Boyfriend Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Loveless Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Att ingen nämnt Eazy rider än, är ju nöten. När det gäller Kurosawa så är Yojimbo - livvakten en favorit. Härliga gangsterrullar kan inte gå fel, speciellt om Al Pacino är med. Så plocka hem scarface, carlitos way och varför inte Serpico. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
majorj Postad 24 Januari , 2007 Rapport Share Postad 24 Januari , 2007 Gott & blandat: Taxi Driver. Barfly (Bukowski). De sju samurajerna. Att ha och inte ha (Hemingway, Bogart). Lost in translation. I huvudet på John Malkovich. Dokumentärt: Mods-trilogin av Stefan Jarl - fruktansvärt bra utan att moralisera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pöker1491910830 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 TGB: pekar med hela handen hahaha, vilken lågoddsare att nå'n gör det på pf.nu. Med petimetermössan på konstateras att ingen påstått att just den skulle vara svartvit... Vågar ändå säga (helt o-googlat) att de flesta av hans rullar är sv/v med tanke på att gubben föddes före WW1 å dog på 80-talet. Kul för honom att det hanns med lite färg oxå... Loveless: När det gäller Kurosawa så är Yojimbo - livvakten en favorit. Instämmer. Måste även nämna Gandhi. Såg den på bio i Bombay när den var färsk, i början på 80-talet. Jävligt lång rulle med paus. Sista scenen före pausen är när engelsmännen står för en fet massaker på oskyldiga indier, ganska starka bilder. Ute i foajén är det jag (ljushårig) och 1000 upprörda indier. Om blickar kunde döda... extratips till TGB: Den Gamle och Havet... (en riktig fiskfilm) extratips till alla: War of the Worlds (1953?) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The Grand Bark Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Så fröken blev lite sur... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albert Postad 25 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 extratips till TGB: Den Gamle och Havet... (en riktig fiskfilm) Var ett tag sedan jag såg den men den var typ bättre än boken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matteprof Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Hehe, jag tycker att 2001 Ett rymdäventyr är den sämsta smörja som skapats, Solaris är inte långt efter. ska du se gamla godingar är det ju The Guns of Navarone, Where Eagles Dare, Gudfadern, Jaws, etc som du ska köra på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
devalanteriel Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Matteprof, jag trodde vi avgjort sedan första Tomte Cup att du inte fick uttala dig om film i min närvaro? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albert Postad 25 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Hehe, jag tycker att 2001 Ett rymdäventyr är den sämsta smörja som skapats, Solaris är inte långt efter. ska du se gamla godingar är det ju The Guns of Navarone, Where Eagles Dare, Gudfadern, Jaws, etc som du ska köra på. Kubricks filmer är alla guld. 2001 ett rymdäventyr, A Clockwork... och Barry Lyndon är ju guld. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Hårfin skillnad på genialisk film och prettofilm. ”I huvudet på John Malkovich” är en förbannad, skitkass prettofilm. (Ja, ordet ”pretto” är ute men nu är det inne. Pretto va?) Kill Bill är pretto, Pulp Fiction och Reservoir Dogs genialska. Lock Stock & etc.. och Snatch är genialiska, 51st State pretto. Bog Lebowski är genialisk, Passion of the Christ pretto. Apocalypse Now = Bra, Plutonen = skräp Orkar inte räkna upp fler, de flesta är redan nämnda. Nu vet ni vad ni skall tycka. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
EL_FishkO Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Full metall jacket om du gillar kubrick...Hans bästa enligt mig OT: På vilket sätt är Kill Bill pretto? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Albert Postad 25 Januari , 2007 Författare Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Trodde aldrig dessa ord skulle komma ur min mun, men Jennez, jag håller med dig till fullo. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts