Gå till innehåll

Filmklassiker: Vilka ska jag beställa?

Albert

Recommended Posts

Är sugen på att utöka filmsamlingen med lite klassiker från bra regissörer. När jag säger "bra regissörer" så tänk er in i vad en kulturkofta kan tycka vore soft.

devalanteriel har ju tjatat om Jarmusch så en av han får det bli. Kanske Brown Bunny med Chloë Sevigny (grymt snygg) - hon ger väl regissören en liten avsugning också för att krydda till det hela.

Jacques Tati Box

En kvinnas doft (nyrelease)

Zorba the greek

Mannen på tåget

De förlorade barnens stad

Last days of disco

Lolita

Classic Award winners collection (5-disc Box)

Wall Street

Pi

Roman Polanski Box

Knife in the water

Cul-de-sac

Peeping Tom

Permanent Vacation

Down By Law

Solaris

Bubblare:

Morvern Callar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 96
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Klassiker finns det gott om. Tips är ju att checka IMDb:s topp 250 där man hittar bra många guldkorn.

Vill man ha klassiker finns ju en del ganska tunga titlar som bla Citizen Kane, Det Sjunde Inseglet, Psycho (mfl av Hitchcock förstås, typ Rear Window och Vertigo osv) och A Clockwork Orange som också alla är riktigt bra filmer.

Länk till kommentar

Kan tipsa om några givna jag har på hedersplatser i hyllan. Behöver du mer inspiration går det väl bra, men börja med de här. :)

Fanny och Alexander av Ingmar Bergman

Aguirre, der Zorn Gottes / Nospheratu: Phantom der Nacht / fyra filmer till av Werner Herzog med Klaus Kinski

Down By Law av Jim Jarmusch (köp den eller dö)

Solyaris av Andrej Tarkovskij

Les revenants av Robin Campillo (min favoritfilm, dock väldigt fransk och väldigt pretto)

Färgtrilogin (röda/vita/blå filmen) av Krysztof Kieslowski

Länk till kommentar

smaken är som baken :shock: ?

finns kort och gott inga rätt eller fel på denna tråd bara väldigt mkt tyckande och är det inte det som gör världen så härlig. tänk om alla gick runt och tyckte och tänkte likadant... :cry: där skulle iaf inte jag vilja vara

Det var väl du som tyckte att det inte behövdes mer än IMDBS top 200?

Länk till kommentar

Kan tipsa om några givna jag har på hedersplatser i hyllan. Behöver du mer inspiration går det väl bra, men börja med de här. :)

Fanny och Alexander av Ingmar Bergman

Aguirre, der Zorn Gottes / Nospheratu: Phantom der Nacht / fyra filmer till av Werner Herzog med Klaus Kinski

Down By Law av Jim Jarmusch (köp den eller dö)

Solyaris av Andrej Tarkovskij

Les revenants av Robin Campillo (min favoritfilm, dock väldigt fransk och väldigt pretto)

Färgtrilogin (röda/vita/blå filmen) av Krysztof Kieslowski

Fanny och Alexander kan jag inte klara av att se. En av barnen får mig att vilja sparka bakut. Har sett de flesta filmerna av Klaus Kinski dock så har jag bara haft en Hertzog film i min ägo. Trikolorboxen har jag redan. Den Vitafilmen är ett mästerverk. Ska kolla in dina andra tips.

Klistrade in lite filmer allt efter som jag satt o spanade på discshop. Säg gärna vad du tycker.

Länk till kommentar

Pallar du med gamla svartvita rullar? Så'na med handling istället för färgglada explosioner?

Rekommenderar Kurosawa's samurai-rullar från typ 50-talet... Kagemusya, The Seven Samurais m.fl. Som bonus slipper du då slösa tid på hollywoods efterapningar i diverse cowboy-rullar. Ett tips är att se till att du får en textad version, om du inte är en jävel på japanska förståss. (Ja, jag laddade hem ett halvdussin utan text...)

Din cyniska ådra kan med fördel gödas av pariserhjuls-scenen i Tredje Mannen, men den har du väl redan...

F.ö. hade väl 'listig' ett par bra förslag?

Länk till kommentar

TGB: pekar med hela handen

hahaha, vilken lågoddsare att nå'n gör det på pf.nu. Med petimetermössan på konstateras att ingen påstått att just den skulle vara svartvit...

Vågar ändå säga (helt o-googlat) att de flesta av hans rullar är sv/v med tanke på att gubben föddes före WW1 å dog på 80-talet. Kul för honom att det hanns med lite färg oxå...

Loveless: När det gäller Kurosawa så är Yojimbo - livvakten en favorit.

Instämmer.

Måste även nämna Gandhi. Såg den på bio i Bombay när den var färsk, i början på 80-talet. Jävligt lång rulle med paus. Sista scenen före pausen är när engelsmännen står för en fet massaker på oskyldiga indier, ganska starka bilder. Ute i foajén är det jag (ljushårig) och 1000 upprörda indier. Om blickar kunde döda...

extratips till TGB: Den Gamle och Havet... (en riktig fiskfilm)

extratips till alla: War of the Worlds (1953?)

Länk till kommentar

Hehe, jag tycker att 2001 Ett rymdäventyr är den sämsta smörja som skapats, Solaris är inte långt efter.

ska du se gamla godingar är det ju

The Guns of Navarone,

Where Eagles Dare,

Gudfadern,

Jaws,

etc som du ska köra på. :D

Kubricks filmer är alla guld. 2001 ett rymdäventyr, A Clockwork... och Barry Lyndon är ju guld.

Länk till kommentar

Hårfin skillnad på genialisk film och prettofilm. ”I huvudet på John Malkovich” är en förbannad, skitkass prettofilm. (Ja, ordet ”pretto” är ute men nu är det inne. Pretto va?)

Kill Bill är pretto, Pulp Fiction och Reservoir Dogs genialska.

Lock Stock & etc.. och Snatch är genialiska, 51st State pretto.

Bog Lebowski är genialisk, Passion of the Christ pretto.

Apocalypse Now = Bra, Plutonen = skräp

Orkar inte räkna upp fler, de flesta är redan nämnda. Nu vet ni vad ni skall tycka.

Länk till kommentar