Gå till innehåll

5CD - Kåk på given blir reraisad efter byte


Recommended Posts

Bara någon runda tidigare fick jag en stege på given och tog hem en pott osynad utan att byta. Jag spelar ganska rättframt, tror inte att jag blivit påkommen med en bluff hittills. Fi spelar rätt normalt, möjligen att han synar lite för mycket för sitt eget bästa. Tyvärr sparade jag inte HHn utan har tagit info ur minnet så gott det går (alla har såklart inte exakt $50 i stacken, men ingen var shortstack iallafall).

 

 

PL 5 Card Draw ($0.25/$0.50)

Hero ($50), Seat 6

BB ($50), Seat 1

UTG ($50), Seat 2

MP ($50), Seat 3

CO ($50), Seat 4

Button ($50), Seat 5

 

Hero posts $0.25. BB posts $0.50.

 

Hero is SB with [7c 7d 7h 4c 4s]

 

Round 1:

 

UTG raises to $1.00.

MP calls.

CO folds.

Button folds.

Hero raises to $4.00.

BB folds.

UTG calls.

MP folds.

 

Hero stands pat. UTG takes 1.

 

Hero has [7c 7d 7h 4c 4s]

 

Round 2: pott $9.50

 

Hero bets $2.00.

UTG raises to $5.00.

Hero ???.

 

Det är rätt så ovanligt att bli höjd efter en stand pat så vad gör jag här? Antingen tror Fi att jag bluffar, eller så har han något som slår många stand pat händer. Syna eller höja, isåfall hur mycket?

 

Följdfråga 1: Om jag bara haft en stege, hur förändras läget?

Följdfråga 2: Om jag har färg istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar på 1/2 - 5/10 på b2b för din info.

 

Tror du är slagen av en högre kåk (AAA-QQQxx) i detta fall. Jag hade nog bara synat. Varför raisar du bara 2$ efter bytet?? Raisa pott istället. (visst, antagligen hade du torskat i detta fall)

 

Med stege hade jag foldat.

Med färg hade jag synat om den var A hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag hade det på känn att jag knappast valde rätt spel här. Borde nog ha synat istället. Fold tror jag inte att jag mäktar med även om det som sagt känns rimligt att fi träffat kåken med sitt tvåpar om man ser på det objektivt.

 

Iallafall så hade jag kärat ner mig totalt i min egen hand och återhöjde till $8.00 utan att tänka alltför mycket. Fan vet vad jag hade gjort på omslag. Svordomsfoldat förmodligen. Fi synade med triss i tvåor. :shock:

 

Angående beten efter bytet, är det bättre att beta pott som standard efter en stand pat? Jag vill ju ha syn. Eller är det för att kunna mixa in lite stand pat bluffar som folk blir mindre sugna på att syna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm

 

man ska alltid ha i åtanke om vad för nivå man sitter på!

 

Sitter man på en låg nivå som du gör nu så är en syn lite feg. Jag tror att han höjer dig med färg AK.... För att han sätter dig antagligen på stege eller medel färg. för på denna nivå har vem somhelst råd att gambla om 30-50 dollar därför han höjer, Ett större bord så kan enbart syn vara bra pga att hålla förlusten nere.

 

tänk också på att om du står stand pat före hans köp. så köper han antaligen 2 kort för att lättast sätta kåk om han då har triss, (för han spelar inte 2 par mot en reraise) utan oftast triss. och är han då först som köper så köper han oftast 1 kort för att dölja sin triss, vilket jag kan tycka är fel, pga att trissen är så låg och då vill man visa att man har triss för att skrämma sin motståndare till att inte höja så mkt för att det är lättare att sätta köpa in 1 par än att sätta ett par med 1 av korten på handen för han vet att han är slagen mot en bättre hand än 222 så jag kan inte hålla med om att du antaligen är slagen. en reraise igen är bästa spelat mot den spelarn och på den nivån.

 

Kom gärna med synpunkter. jag säger inte att det jag säger är rätt utan det är en åsikt och ett tänk runt detta spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(för han spelar inte 2 par mot en reraise)

 

Jo, nog synar man med tvåpar där. Och isåfall är det väl inte orimligt att han kan ha köpt in en högre kåk.

 

Om jag skulle reraisa pott ($22.50) efter hans höjning skulle det bli rätt jobbigt att syna om han återhöjer all-in ännu en gång. Då känns sju-höga kåken inte som ett monster.

 

Syn kanske är fegt även på denna nivån, men jag tror inte att man får betalt av sämre händer om man höjer pott tillbaka.

 

 

Visst vill man ha syn när man har kåken, men hatar du att få betalt?

 

Att beta 2 in i potten på >8 är för lite. Vad är det för fel på pott?

 

Jag hatar verkligen inte att få betalt, men varje gång jag betar pott efter en stand pat så lägger sig fi. Det kan ju bero på både litet urval och selektivt minne men såvitt jag kan minnas har jag aldrig fått en syn när jag betat pott.

 

Möjligen för att jag efter ett tag övergått till att just minbeta då fi ofta synar av nyfikenhet och jag åtminstone får ett par spänn extra för mina färdiga händer. Så svaret är snarare att jag hatar att inte få betalt.

 

Det är fullt möjligt att det är en suboptimal taktik, och att det skulle vara mycket bättre både i korta och långa loppet att beta pott varje gång, ungefär alla verkar förorda det, men utveckla gärna varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nog synar man med tvåpar där. Och isåfall är det väl inte orimligt att han kan ha köpt in en högre kåk.

 

Om jag skulle reraisa pott ($22.50) efter hans höjning skulle det bli rätt jobbigt att syna om han återhöjer all-in ännu en gång. Då känns sju-höga kåken inte som ett monster.

 

Syn kanske är fegt även på denna nivån, men jag tror inte att man får betalt av sämre händer om man höjer pott tillbaka.

 

 

 

 

 

 

Jag hatar verkligen inte att få betalt, men varje gång jag betar pott efter en stand pat så lägger sig fi. Det kan ju bero på både litet urval och selektivt minne men såvitt jag kan minnas har jag aldrig fått en syn när jag betat pott.

 

Möjligen för att jag efter ett tag övergått till att just minbeta då fi ofta synar av nyfikenhet och jag åtminstone får ett par spänn extra för mina färdiga händer. Så svaret är snarare att jag hatar att inte få betalt.

 

Det är fullt möjligt att det är en suboptimal taktik, och att det skulle vara mycket bättre både i korta och långa loppet att beta pott varje gång, ungefär alla verkar förorda det, men utveckla gärna varför.

 

 

 

tomtetomte ja håller med dig när det kommer till att kanske bara höja lite till för att få lite mer betalt. men det jag menar är att om du blir reraisad om du står stand pat så kommer han ha svårt att lägga sig eftersom han har mkt i potten redan, då en spelare på låg nivå synar för att det är just en låg nivå och endå tror att han slår dig med AKfärg,men det var endå inte därför ja svarade å denna tråd utan ja svarade för att det pratades om hur du skulle spela den handen. då vissa gav förslaget att bara syna medans ja tyckte att en reraise passade bra i denna hand. sen om man betar pott det skrev jag aldrig utan ja menade bara att man skulle reraisa igen efter hans raise....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Jag tycker det ser ut som FI har kåken, som med största sannolikhet är större än din, alltså är det lägg eller syn som gäller. En liten fjösraise som den där skulle jag inte lägga mot, utan syna och hoppas.

 

Tror inte att han har färg eftersom han *raisar* preflop UTG. Någon som spelar "normalt" och synar för mycket lär knappast smiska upp UTG med draget utan limp/syna. Hans mest troliga hand här är ett tvåpar som dunkat in kåken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...