Gå till innehåll

studiemedel


Wiznakh

Recommended Posts

Eftersom jag antar det finns ganska många studenter här så frågar jag här i brist på annan att tillfråga. Dessutom brukar man kunna få svar på de mest konstiga frågor här på pf så det här lär vara en baggis.

 

Jag har pluggat lite på distans under hösten, men har slackat som helvete. Har typ två hemtentor + lite uppgifter som ligger och släpar. Har dock hört mig för lite och ska vara möjligt att göra omtentor under juni månad. Har gått ungefär halva kursen, och hade tänkt att från och med nu göra allt i tid. So far so good.

 

Problemet är bara att jag hade tagit lite studiebidrag från csn. Gratis pengar tyckte jag då. Nu tycker jag det är mest jobbigt eftersom jag hade planerat att studera till hösten och behöver studielån, och det här kan ställa till det.

Såhär står det på csns hemsida:

 

"När du ansöker om studiemedel på nytt ska du redovisa dina tidigare studieresultat. Vi prövar då normalt resultaten från den period du senast haft studiemedel.".

 

Mina frågor är alltså:

1. Kommer csn börja höra av sig och fråga varför jag inte tagit några poäng i höst trots att jag får studiemedel?

2. Räcker det att jag fixar hemtentorna i juni för att jag ska ha rätt till studiemedel i höst, eller kan det bli problem ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. När du söker studiemedel på nytt så tror jag att CSN kommer höra av sig till skolan för att se hur många poäng du har tagit under det här läsåret.

 

2. Jag har hört någonstans att man behöver ta minst 75% av poängen under ett läsår för att vara berättigad studiemedel för nästkommande läsår. Så min slutsats är att klara du omtentorna och kommer upp i 75% så ska det inte vara problem till hösten.

 

Men jag kan inte säg att jag har stenkoll på det här, kanske någon annan som har mer koll som kan rätta mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var en faslig massa år sedan jag pluggade, men då var det 75% som gällde. Däremot fanns det undantag, speciellt om man läste program. Vet att vissa civilingenjörsprogram hade så lågt som 50% klarat första året. Dessutom gick det iallafall då att prata med CSN och förklara varför man släpade efter, var rätt vanligt att man tog de sista poängen i augusti t.ex. Största problemet var att få kontakt med CSN, men det kanske de har förbättrat nu. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...