Gå till innehåll

KQ mot reraise (poker på kanal5)


kilsmo

Recommended Posts

Igår fanns det en hand i programmet poker som jag tyckte var intressant, och även trist eftersom djens åkte ut. När jag såg handen var jag inte lika säker som Ken och djens att Dino spelade fel, så jag gjorde en snabbanalys efter programmet.

 

3k/6k-blindar. Dino höjer till 15k på cut-off. djens på sb reraisar till 44k och lämnar 40k i stacken. bb foldar och Dino synar pre-flop (han hade ganska mycket marker). Endast vinnaren får pris (så vitt jag vet).

 

Jag har inte gjort en ordentlig analys, men jag gjorde vissa antaganden bara för att se om det kunde vara möjligt att det var korrekt att syna.

 

Så här tänker jag: om träffar K eller Q på floppen, syna. Annars folda. djens kommer alltid att gå all-in på floppen, oavsett vad som än kommer.

 

Uppskattad chans att träffa: 1/3

Uppskattad chans att vinna om träffar floppen: 3/4

 

Träffar ej: -29k marker.

Träffar och vinner: +105k marker.

Träffar men förlorar: -69k marker.

 

105k * 3/4 * 1/3 - 69k * 1/4 * 1/3 - 29k * 2/3 = +1.17k

 

Nu är det här en riktigt grov beräkning, har inte brytt mig om HD utan tagit siffrorna ur luften (som jag troligen skulle ha gjort om jag hade spelat live också). Men jag kom i alla fall fram till att en syn var marginellt bättre än fold pre-flop. Har även räknat på att syna oavsett vad som kommer på floppen, men det var givet de värden jag använt ovan sämre än att folda pre-flop.

 

Så, finns det en möjlighet att djens och Ken har fel i denna hand? Någon får gärna sätta upp en trolig HD för djens i denna hand så vi kan göra en riktig beräkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du uppskattat det här?

 

"Uppskattad chans att vinna om träffar floppen: 3/4"

 

Rätt komplicerat att räkna ut ett snitt iom att Djens också kommer att träffa på olika sätt.

 

Som det blev, att KQ träffar medan AJ missar helt och har 15% vinstchans kommer bara att hända 1/5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattningen att man vinner 3/4 på floppen om man träffar var helt godtycklig. Jag ville göra några enkla uträkningar på papper utan dator. Jag tyckte det kändes rimligt.

 

KQ är ofta dominerad, och ännu oftare i underläge, men de implicita oddsen och chansen att dra sig undan om man missar är vad som kanske gör handen spelbar i just detta läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl 2 alternativ till att Djens inte går all-in preflop.

  1. Han vill ha syn och sitter på en riktigt stark hand
  2. Han viker vid omslag all-in

Jag tycker att synen preflop av Dino skulle ha varit fold eller reraise all-in beroende på vilket alternativ han tror på. Nu spelar jag väl lite väl enkelt för den här nivån men mitt tomtespel hade gjort att degen åkt in preflop eller så hade jag dragit mig ur 15k mindre i stacken.

 

Är det helt fel att ta beslutet preflop?

Jag vill minnas att Dina hade rätt mycket mer marker (2-3 gånger mer?) än Djens vid detta tillfälle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om man inte vet om att "dominerad" betyder "3 eller färre fria kort". TT dominerar exempelvis inte KQ. De enda händerna som gör det är QQ+, samt AQ och AK. De händerna får man inte ofta.

 

Ovanstående är förvisso sant, men har man ett pocketpar lägre än QQ så är allin pf det korrekta spelet om man har 13BB i stacken och någon har bettat 3BB innan - framförallt om handen spelas ur position. Då återstår endast en bluff eller en dominerande hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den uppskattade chansen att vinna om man träffar floppen på 75% är alldeles för hög, och man behöver inte sänka den mycket för att spelet ska bli EV-. Det brukar kompenseras något av att man kan vara uppe mot en bluff, men det kan man inte dra nytta av i det här fallet då man lägger sig vid miss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ger du fi för HD då?

 

Räknade enbart på AJ, enklaste scenariorna.

KQ träffar ett par- AJ missar helt.

KQ träffar par. AJ träffar J

-=- träffar A

 

Tar man med hälften par och hälften A så borde KQ vinna oftare än 75% när han träffar floppen eftersom underpar har betydligt färre outs än överkort har.

 

Men samtidigt, mot låga par är han på even money ändå, så han kan gå all-in direkt istället för att check/folda 2/3 av flopparna så jag vet inte iden med att flatsyna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...