Gå till innehåll

NL - Hur spela KQ som träffar nutstraight på floppen?

Recommended Posts

Postad

Satt nyss med en KQ på ett 6 bord 0.25/0.5 NL och raisade $2 preflopp, 3 st synade. På floppen kom det A T J rainbow, nutstright, gött tänkte jag! Potten låg på 6 dollar och första position betta $1 så jag tänkte trappa och syna bara. Den 3 e la sig. Sen kom det en 2a på turn, låg då två klöver ute, ingen större fara tänkte jag. Han betta $1 igen men nu raisade jag till $4 pga möjlig flushdraw. Han synade direkt. Sen kom det en 2a till och då betta han $0.5 och jag raisade till $4 med min stege (dåligt move jag vet! skulle bara synat, pengakåt =) han hade kåk, han satt på JJ). Polarn tyckte jag fick skylla mig själv att han fick kåk, han menade att jag skulle raisat redan på floppen hårt, å sen bettat stenhårt igen på turn, med förhoppning att han skulle lagt sig. Tror ni ärligt att han hade lagt ner sin JJJ om jag raisat stenhårt? knappast, inte på 0.25/0.5 6 bord, ALDRIG! Man kan ju inte utgå ifrån att folk ska dra in kåk bara sådär. Jag hade ju faktiskt nutstr8

Berätta gärna hur ni skulle gjort och vad ni tycker?

/Beefen

* RP och flytt till THe - QoS *

Postad

Du skulle ha raisat hårdare, inte för att få honom att lägga sig utan för att få in mer pengar i potten när du hade den bästa handen. Med sin triss hade han nog betalat ganska bra.

Postad

Jo jag borde raisat lite mer det vet jag, men det jag syftade på mest var att inte lägger folk ner JJJ hur som helst? han hade väl garanterat synat ända till rivern med sin triss eller vad tror ni? Eller hade han satt mig på KQ alt AA om jag bettat hårdare? troligtvis inte, han hade nog synat ner sin JJ till rivern. Det är då jag ganska säker på i alla fall, för det var ingen bra spelare direkt!

Postad
Jo jag borde raisat lite mer det vet jag, men det jag syftade på mest var att inte lägger folk ner JJJ hur som helst?

Det är exakt av denna anledning som du ska raisa hårdare när du har nötterna! Låt honom betala av din stege! Nu gav du väl honom i princip korrekta odds att dra till sin kåk.

Se till att få in mer pengar i potten när du har en riktig monsterhand, att du sedan blir utdragen ibland är oundvikligt.

Postad

Precis som en floppad nötfärg är en floppad nötstege en hand du bara in ska slöspela. Typ halva kortleken är problemkort för dig och helst vill du vara allin på floppen. Både en kung och en dam kommer döda handen totalt, och du kommer inte kunna räkna med att ta killens stack. Om bordet paras får du också problem. Så din polare hade rätt, spela handen stenhårt.

Postad

Jo visst men nu handlade det mest om att sitter man på JJ så lägger man inte ner den i det läget, även om jag spelat stenhårt, hade inte spelat nån roll! Eller tror du han hade förstått att jag suttit på KQ alt AA om jag spelat stenhårt!? Nej! han hade synat ner mig till rivern ändå, sen kan man ju alltid prata om att jag gav rätt odds å dyl men jag ville bara poängtera att han hade inte lagt ner sin JJ i det läget, inte en chans. Så alltså hade mitt bettande inte spelat nån roll eller hur?

Postad

Just för den där handen så gjorde du nästan rätt genom att spela fel med tanke på att han fick dig slagen på rivern, men i det långa loppet så vill du nog få in mycket mer pengar (helst allt) så tidigt som möjligt. Din kompis har rätt.

Fast vill man undvika svängningar kan man ju alltid ta och checka ut till rivern och har man fortfarande nöten då så är det bara att kasta in all deg. Men det min vän är nog inget vinnande spel.

Postad

Det vore bra om du kunde svara på det jag vill veta! Jag ville bara veta om ni tror att han hade lagt ner sin JJ eller inte om jag spelat hårt!? Vet om att jag skulle spelat hårdare för att köra in mer pengar osv, men nu var det inte det de handlade om eller hur?

Personligen tror jag inte han lagt ner sin JJ, jag hade inte gjort det kan jag säga (e väl värdelös som inte förstår att han sitter på KQ alt AA i den situationen) skulle ni göra det om x betta/raisa hårt?

Postad

Med de små pengar det handlar om på nivån, så är jag övertygad att han hade följt, även om du gick all in direkt på floppen. Sen är det väl också du som har read på honom, inte folk här på forumet... Satsa hårdare nästa gång, får du mothugg, var glad. Förlorar du på rivern kan du götta dej åt att du iaf spelar bra.

Postad

Jag tror inte heller att han hade släppt JJJ. Så, nu har jag också svarat på den frågan. Anledningen att alla andra - och snart även jag - hellre svarat på andra frågeställningar runt denna hand är att de är så mycket mer intressanta än bara frågan "Hade han släppt JJJ?".

Om du kan anta att du får in lika mycket pengar alla gånger du sitter på stege och han på triss så spelar det ingen roll om du spelar den hårt eller löst från flopp. Men detta kan du inte anta, det är nog snarare så att om du spelar den löst kan han få för sig att bara syna ner dig (brädan är ändå lite farlig efter en preflopp-höjning) om han inte förbättrar till kåk samtidigt som det är lätt hänt att alla pengar åker in de gånger han förbättrar. Det är ingen bra ekvation för dig att förlora mer när du förlorar än du vinner när du vinner så därför ska du pula in så mycket som möjligt så snart som möjligt, han kan nog inte släppa JJJ ändå och då har du trevligt EV+ eftersom han trots allt kommer att sitta med bara triss på river ganska mycket oftare än kåk.

Postad

Är det ingen som vill satsa på att få in lite deg mot AQ eller AK också? De händerna torde ju vara en aning vanligare än triss och rätt mycket mer foldbara om man krutar på floppen.

Det där med att försöka få folk att lägga sig när man sitter på nötterna är nog för övrigt ett sånt där avancerat spel jag aldrig kommer förstå.

Postad

Kruta pa hart pa floppen. Ar motspelarna bra lagger de AK/AQ men ofta inte "TP med stegdrag!!!". Ofta ar du uppe mot 2 par eller triss. Ingen anledning att slospela handen, eftersom folk har traffat hart redan pa floppen o ar villiga att betala mycket direkt. Som ett motexempel nar det e bra att slospela ar floppar som J62 nar man har 66, da ar det ofta battre att slospela an att betta for hart. Da hoppas man att fi kommer ikapp med ett A eller K pa turn/river.

Postad

Spelade KQ som träffade nötstege på floppen så sent som igår faktiskt. Jag kan berätta hur jag spelade den....

NL100 på Party-nätverket. Limpade i mittenpos, har ok stack ~$200, jag och ett par, tre till ser den fantastiska floppen 9TJ. UTG bettar ut ca halvpott och jag synar bara eftersom det är regnbåge och vill inte skrämma iväg någon. En foldar och siste man höjer till ca 3 ggr första beten, han har drygt inköp, ca $115. Sweet tänker jag. Nu smäller dock UTG på med en fet raise till $60+ och lämnar sig kvar med ~$120. Blir lite fundersam på om jag ska trycka redan eller vänta, sätter honom på set iaf och bestämmer mig för att se ett ofarligt kort till innan jag flyttar in. Dessutom vill jag inte skrämma iväg den siste killen så jag synar bara höjningen och det gör siste man också. Turn kommer en J till och UTG går blixtsnabbt All-in för ~$120+! Damn! Eftersom jag redan hade honom på set på floppen så foldar jag, det tar emot men jag foldar. Siste man har för lite kvar för att kunna släppa sin QJ och synar naturligtvis med sina sista $22. Och vad visar UTG upp om inte 78!! Ridå. Alltså förlorar jag en riktigt nice pott bara för att jag inte kunde nöja mig med bara en killes pengar utan var tvungen att slowplaya för att kunna sno en slattstack till. Mitt råd är alltså: Slowplaya inte en nötstege! Alltför många kort kan göra den otroligt svårspelad och om du ställer in med nötter i Hold'em har du i princip alltid gjort rätt om du får syn, du är alltid favorit.