Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
  nisse77 säger:
Hmm, säg att du spelar din draghand med 8 lr 9 outs mot en redan bättre hand 100 gånger och att du spelar den hårt med potsizebet varje gång. Det måste isf betyda att de 75% av fallen du inte träffar ditt drag måste bluffa dig ur minst 25% av dessa för att inte förlora...Lycka till!

Det här är ingen situation då du spelar mot en bättre hand 100 gånger av 100. Du har säkert bäst hand minst 30% av gångerna redan på floppen om inte fi är en jätteklippa. Därför bör man precis som de flesta säger spela handen hårt. Blir man CR'ad på flop är det bara att trycka in. Mot ett överpar leder man ju oftast.

Postad
  Myssion säger:
Mer brus men: Dags att lägga muppfilter på mid-/highstakesgruppen kanske...?

Muppfilter?

Där satte du ju precis din egen nivå...:roll:

Jello: Sorry, jag är uppenbarligen för okunnig för att ens yttra mig i den här delen.

Tamtaram säger:
Mot ett överpar leder man ju oftast.

Med vad? tvåpar och set som du träffar 1 gång av 8 typ. Eller hur menar du?

Postad
  nisse77 säger:
Sorry, jag är uppenbarligen för okunnig för att ens yttra mig i den här delen.

Det är inte kunskapsnivån som är problemet, det är inställningen. Formulera dig i frågor istället för att göra felaktiga konstateranden. Med nedanstående är du på rätt väg iaf:

nisse77 säger:
Med vad? tvåpar och set som du träffar 1 gång av 8 typ. Eller hur menar du?

Du är typ 51-49 mot alla överpar utom AA som du är 45-55 mot. Med pengarna som ligger i potten redan så är det alltså EV+ att dega in (ibland har fi set som han aldrig släpper och som vi inte har tillräckligt med outs mot, men det är smällar man får ta) även om fi alltid synar. I praktiken har vi en del FE också, vilket ökar på vårt EV ytterligare.

/Myssion - Übermupp

Postad
  nisse77 säger:

Hmm, säg att du spelar din draghand med 8 lr 9 outs mot en redan bättre hand 100 gånger och att du spelar den hårt med potsizebet varje gång. Det måste isf betyda att de 75% av fallen du inte träffar ditt drag måste bluffa dig ur minst 25% av dessa för att inte förlora...Lycka till!

Du tanker helt fel.

Din raise i sig sjalv ar en semi-bluff och ger dig fold equity. Till pa detta sitter du pa en hel del outs om fi bestammer sig for att syna. Som myssion skrev ar du favorit mot de flesta overparen.

Om fi sen bestammer sig for att stalla ar inte det helt fel heller. Ger dig ett enkelt beslut: syn om du har odds, fold om du inte har det... Och eftersom du kommer gora detta spel med starka drag, bluffar och starka hander kommer han forlora pa en stor raise. Han riskerar hela sin stack och du kommer ofta sitta med en battre hand.

Postad
  Myssion säger:

Du är typ 51-49 mot alla överpar utom AA som du är 45-55 mot. Med pengarna som ligger i potten redan så är det alltså EV+ att dega in (ibland har fi set som han aldrig släpper och som vi inte har tillräckligt med outs mot, men det är smällar man får ta) även om fi alltid synar. I praktiken har vi en del FE också, vilket ökar på vårt EV ytterligare.

/Myssion - Übermupp

Nu är jag inte riktigt med längre. (Jag antar att vi fortfarande diskuterar den aktuella handen?)

51% att vinna potten med A-5 mot t ex KK efter turn med flushdrag och par i femmor. du har alltså 14 outs om jag har förstått rätt? (för att slå KK)

Med 34 kort kvar i leken hjälper 14 dig, borde inte det betyda ~41%?

hmm, vågar man fråga vad FE betyder här lr ska jag skapa en tråd om det under nybörjardelen kanske? :oops:

Postad
  ades_va säger:
Du tanker helt fel.

Din raise i sig sjalv ar en semi-bluff och ger dig fold equity. Till pa detta sitter du pa en hel del outs om fi bestammer sig for att syna. Som myssion skrev ar du favorit mot de flesta overparen.

Om fi sen bestammer sig for att stalla ar inte det helt fel heller. Ger dig ett enkelt beslut: syn om du har odds, fold om du inte har det... Och eftersom du kommer gora detta spel med starka drag, bluffar och starka hander kommer han forlora pa en stor raise. Han riskerar hela sin stack och du kommer ofta sitta med en battre hand.

Ok, det börjar klarna. Tack för förklaringen och än en gång ursäkta för att jag deklarerat mina uppenbart urkorkade funderingar.

Tamtaram: tack för länken!