Gå till innehåll

Bokrekommendationer?


Axident

Recommended Posts

Hej!

Har spelat ett tag och börjat intressera mig för matematiken bakom pokern, så därför undrar jag lite: Finns det några böcker Ni kan rekommendera som behandlar matematiken och teorin om poker? Tex chansen att få t.ex. en stege eller färg när man har drag (1 kort kvar) och både turn och river är kvar... osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera någon av följande lite beroende på vilken nivå du vill lägga dig:

 

Texas Holdem Odds and Probabilities av Matthew Hilger

Skulle tro att den är lämpligast att döma av det lilla du skriver. Vad är sannolikheten för att ett överkort kommer på floppen när du har JJ? Vad är sannolikheten för att din motståndare har ett pocketpar när han höjer? Hur räknar man ut om man bör syna med sitt drag? Sådana frågor besvaras i den här boken.

 

Texas Holdem Odds av Catalin Barboianu

Sannolikheter för allt du kan tänka dig. Inte bara tabeller utan uträkningarna är utskrivna så man kan se hur man ska räkna. Dock ingen text om strategi som i boken ovan. Alltså i princip en uppslagsbok eller kanske formelsamling.

 

The Mathematics of Poker av Chen & Ankenman

Mer avancerad men mycket bra (har iofs bara hunnit läsa en fjärdedel). Spelteori är en gren av matematiken och det här handlar om pokerrelaterad sådan. Googla vidare om du är intresserad, men jag tror att någon av de två första böckerna täcker det som du frågar efter nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det kanske bättre att börja med en nybörjarbok...

 

Tja, men OP säger ju uttryckligen att han är speciellt intresserad av matematiken bakom poker. Om det verkligen är så kommer han nog inte känna sig tillfredsställd av pottoddskapitlet i valfri allmän nybörjarbok.

 

Iofs kanske det är vettigt att lära sig den grundläggande pokermatten nånstans på nätet och sen se om man är mer intresserad och i så fall köpa en bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...