Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För att fatta sig kort...

Det handlar om sannolikheten att fi kommer folda om du raisar. Det beror på många faktorer. Är du en spelare som oftast menar allvar när du raisar är foldequityn hög, (förutsatt att din motståndare inte har en jättebra hand förståss), sannolikheten är alltså hög att han foldar. Är du känd för att vara en lös bluffande spelare kommer fi oftast vara benägen att syna med fler marginella händer.

Postad

Fold equity är det värde du får när du betar eller raisar på grund av att alla motståndarna kommer att folda med en viss sannolikhet. Om du betar in i en pott på $100 och du bedömer att chansen att alla andra foldar är 20 procent har du en fold equity på $20.

Fold equity kan användas för att påvisa värdet av aggressivt spel. Ibland är det rätt att beta med en skräphand: du har bara en liten chans att vinna showdown, men din fold eqtuity kan mer än väl väga upp detta mot rätt motstånd eller i rätt situation.

Postad

FE handlar om fi kan lägga handen eller ej.

Är det matematisk rätt av FI att lägga handen eller ej givet ens egna potentiella händer ? Då har man FE.

T.ex. Du har 2 BB och går all in med AK på knappen Fi sitter i BB med 27o och är då matematisk inprisad - det kostar bara 1 BB för chansen att vinna 3.5 BB - 27 o har matematiskt 37% chans att vinna mot AK och måste därför matematisk syna. Du har aldrig FE när du bara har 2 BB - det är alltid automatisk syn för Fi oavsett vilken hand han har.

För att AK skall ha FE mot 27o så behöver man minst 4-5BB. Då först börjar det bli för dyrt. Men även då kan du få syn om BB vill chansa och har stor stack dvs har råd och chansa för att få ut dig.

Postad
Om du betar in i en pott på $100 och du bedömer att chansen att alla andra foldar är 20 procent har du en fold equity på $20.

Ok, jag har en fold equity på 20$. Vad innebär det? Att jag ska beta högst/minst 20$ för att det ska vara lönsamt? Har det något med hur mycket jag i genomsnitt tjänar per gång jag betar? Eller är det mest ett riktmärke på hur intressant det är att beta i detta läge?

Min fråga är alltså: Vad har jag för nytta av denna information?

Postad

Jag har tidigare mest tänkt på FE som värde vi får av att fi lägger en bättre hand, men FE måste ju närmast beskrivas som värde vi får av att fi lägger en hand. Dvs, stryk "bättre". Ibland vill vi inte ha syn av en viss sämre hand (vi har slagit om all-in på flop, vilket är en exakt pottraise, och fi funderar på att syna med sitt låga flushdrag mot vårt toppar, eller vi spelar i ett bubbelläge i en turnering).